اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ترامپ در سفری سرزده وارد عراق شد

کاخ سفید چهارشنبه شب اعلام کرد رئیس‌جمهور آمریکا به همراه همسرش به صورت سرزده وارد عراق شده‌اند.

ترامپ در سفری سرزده وارد عراق شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کاخ سفید اعلام کرد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و همسرش در سفری سرزده وارد عراق شده و با نظامیان آمریکایی دیدار کرده‌اند.

آسوشیتدپرس گزارش داد، ترامپ با حضور در «پایگاه هوایی عین‌الاسد» در استان الانبار گفته است به هیچ عنوان قصد ندارد نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کند. 

رئیس جمهور آمریکا همچنین در ادامه سخنانش با حمایت از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت، وظیفه آمریکا ساختن کشورها نیست و این کار را کشورهای ثروتمند باید انجام دهند. داعش شکست خورده و خلیفه رفته است و اگر نیاز باشد عملیاتی در سوریه انجام دهیم از پایگاه‌ نظامیان آمریکایی در عراق این عملیات انجام خواهد شد.

شبکه خبری المیادین به نقل از منابع میدانی گزارش داده مقام‌های عراقی درخواست ترامپ برای دیدار با او در پایگاه  عین‌الاسد در استان الانبار را رد کرده‌اند. 

 

بر اساس گزارش‌ها، ترامپ و همسرش سه ساعت در این پایگاه نظامی در استان الانبار حضور داشتند و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا، سفیر آمریکا در عراق و فرماندهان نظامی از جمله همراهان ترامپ در این پایگاه نظامی بودند.

نکته قابل توجه در سفر سرزده ترامپ به عراق عدم حضور «جیمز متیس» وزیر دفاع برکنار شده آمریکا بود. رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش اعلام کرد که متیس تا روز اول ژانویه 2019 وزیر دفاع باقی خواهد ماند و پاتریک شاناهان معاون کنونی وزیر دفاع پس از آن، مسئولیت پیشبرد امور این وزارتخانه را برعهده خواهد داشت.

ترامپ در پایگاه عین الاسد به موضوع برکناری متیس نیز اشاره کرد و گفت که قصد ندارد به این زودی وزیر دفاع جدید را معرفی کند و تا مدتی طولانی شاناهان مسئولیت وزارت دفاع را بر عهده خواهد داشت.

 سفر سرزده «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به عراق با واکنش مسئولان این کشور مواجه شد.

 ائتلاف «الاصلاح والاعمار» در بیانیه‌ای ورود ترامپ به پایگاه «عین‌الاسد» در استان الانبار را نقض آشکار حاکمیت عراق دانسته و خواستار نشست اضطراری پارلمان با حضور نخست‌وزیر «عادل عبدالمهدی» برای بررسی آن شده است. 

این بیانیه تصریح کرده خروج نیروهای آمریکا از سوریه توجیه مناسبی برای ادامه حضور نیروهای این کشور در عراق نیست.

ائتلاف «البناء» در بیانیه‌ای سفر ترامپ را نقض آشکار هنجارهای دیپلماتیک و «غیرقابل قبول» توصیف کرده و  از دولت عراق خواسته ضمن خودداری از دیدار با ترامپ فوراً سفیر آمریکا در بغداد را احضار کند. این ائتلاف همچنین از تمامی احزاب سیاسی خواسته متحد شوند و به حضور نظامی آمریکا در خاک عراق پایان دهند.

در پی واکنش منفی محافل سیاسی عراق به سفر از پیش اعلام‌نشده ترامپ دفتر «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد مسئولان آمریکایی از قبل بغداد را از این سفر مطلع کرده بودند. 

در بیانیه دفتر «عادل عبدالمهدی» آمده نخست‌وزیر عراق، ترامپ را به بغداد دعوت کرد و ترامپ هم متقابلاً از او برای سفر به واشنگتن و دیدار در کاخ سفید دعوت کرد. 

این بیانیه همچنین خاطرنشان کرده نشست بین رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر عراق به سبب اختلاف بر سر نحوه برگزاری آن لغو شد. 

«جعفر الحسینی» سخنگوی «گردان‌های حزب الله عراق» نیز اعلام کرد که مقاومت اسلامی، آمریکا را مجبور خواهد کرد که نیروهای خود را از عراق خارج کند. شبکه خبری «الاباء» به نقل از الحسینی گزارش داد که بازدید سرزده ترامپ از پایگاه عین الاسد به این معنی است که وی برای اعلام سفرش به عراق احساس امنیت نمی‌کند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول