اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

شن و ماسه به کار رفته در ساخت‌وساز کرمانشاه استاندارد نبود

رئیس مرکز تحقیقات بتن با تأکید بر اینکه زلزله اخیر کرمانشاه نشان داد که شن و ماسه‌ای که در ساخت واحدهای مسکونی به کار برده شده بود استاندارد نبوده،‌گفت: بنیاد مسکن و مرکز تحقیقات، راه و مسکن و شهرسازی از حضور مرکز تحقیقات بتن برای ایجاد آزمایشگاه بعد از وقوع زلزله در کرمانشاه خودداری کرد.

شن و ماسه به کار رفته در ساخت‌وساز کرمانشاه استاندارد نبود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مصطفی احمدوند امروز در حاشیه کنفرانس ملی بتن، آب، زلزله در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بالا بودن کیفیت بتن می‌تواند از میزان خسارات در زلزله بکاهد، گفت: قطعاً بتن استاندارد می‌تواند ساختمان‌ها را در برابر زلزله مقاوم‌تر کند و اینجاست که نشان می‌دهد چه تفاوتی میان سازه‌های فلزی با سازه‌های بتنی وجود دارد.

وی تأکید کرد: در کرمانشاه شن و ماسه‌ای که استفاده شده بود، استاندارد نبود به همین دلیل بود که ساختمان‌ها در برابر زلزله اخیر مقاوم نبودند و این خسارات بر جای گذاشت.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان بم برخلاف کرمانشاه شن و ماسه کیفیت داشتند اما آرماتورها خوردگی داشتند، گفت: مؤسسه استاندارد از مرکز تحقیقات بتن دعوت کرده است، تا هفته آینده برای حذف 3 استاندارد لازم در قانون تولید بتن آماده به این مؤسسه رفته و متأسفانه به حذف چک‌لیست‌ها، تبدیل بتن به حجمی و حذف بازرسی از مراحل تولید بتن تن دهد.

وی با بیان اینکه سه سال است این قانون تصویب شده، اما مشخص نیست، چرا و چه گروهی خواهان حذف این سه مورد از قانون تولید استاندارد بتن هستند، گفت: متأسفانه بعد از وقوع زلزله بنیاد مسکن و مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی از حضور مرکز تحقیقات بتن برای ایجاد یک آزمایشگاه در شهر کرمانشاه برای بررسی ساخت و سازها ممانعت کردند.

به گفته وی‌، در ماه در ایران 100 تا 105 زلزله در کشور رخ می‌دهد، اما متأسفانه از آنجا که بیشترین میزان به ترتیب در شهر کرمان، کرمانشاه و یزد صورت می‌گیرد، می‌بینیم که سازه‌های این شهرها با استاندارد مطابقت ندارد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول