اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

در نشست سیاست های توسعه در مواجهه با تغییر اقلیم مطرح شد

مجلس درخصوص تصویب پیوستن ایران به توافقنامه پاریس مردد شده است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه مجلس در حال واکاوی مجدد توافقنامه پاریس است گفت: با وجود ایرادات تعهدات مجلس در خصوص پیوست ایران دچار تردید شده است.

مجلس درخصوص تصویب پیوستن ایران به توافقنامه پاریس مردد شده است

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری فارس، نشست ایران و چالش ۲۰۲۰ سیاست های توسعه در مواجهه با تغییر اقلیم در دانشگاه تهران برگزار شد.

ناصر مقدسی مشاور امور بین الملل سازمان محیط زیست  درخصوص نحوه تهیه INDC ایران در توافقنامه پاریس گفت: براساس تکالیف دستگاهها درخواست کردیم که حداقل میزان سهمشان در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را مشخص کنند.
وی افزود: ما در این سند به وضعیت خاص ایران درخصوص رشد جمعیت و جنگ زده بودن و اقلیم گرم و خشک را متذکر شده ایم.

مقدسی گفت: بنابر درخواستهای صورت گرفته INDC به مجلس جهت بررسی ارسال خواهد شد، اگر تعهدات ایران مورد قبول شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی قرار نگیردمی توانیم میزان تعهدات را از ۴ درصد کاهش دهیم یا تنها همراهی خود بدون میزان تعهدات به توافقنامه اعلام کنیم.

پوریا عسگری کارشناس معاونت حقوقی ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا لایحه NDC در اختیار این معاونت قرار گرفته است پاسخ منفی داد و مقدسی گفت: این لایحه از بدنه دولت عبور کرده است.

در ادامه  بنفشه زهرایی مدیر طرح سازگاری با کم ابی وزرات نیرو  با اشاره بع اینکه ما کشور بد مصرفی در زمینه منابع آب هستیم اظهار داشت: تغییر اقلیم باعث شده توزیع و تولید شکننده موجود منابع آب کشور هم تحت تاثیر قرار گرفته و ما برای حل هین معضل باید به برنامه های بین المللی کاهش گازهای گلخانه ای بپیوندیم.

علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روند مجلس برای تصویب یک قانون درخصوص توافقنانه پاریس  رعایت شده و بر همین اساس با ایراد وارد شورای نگهبان به بررسی مجدد این لایحه خواهیم پرداخت.
وی در ادامه تصریح کرد: با ایرادات وارده شورای نگهبان ابعاد جدیدی درباره پیوستن به این توافقنامه مطرح شده که باعث شد تعداد زیادی از اعضای کمیسیون کشاورزی را به تردید انداخت.

وی اظهار داشت: استدلال سازمان محیط زیست  براین بود که تعهدات ایران کمتر از برنامه های کاهش ایران در برنامه ششم توسعه و سیاست های ابلاغیه رهبری است.

ابراهیمی افزود:  برنامه داخلی تعهدات ایران در توافقنامه پاریس به مجلس ارایه نشد و به گفته رئیس وقت سازمان محیط زیست چنین سند پیوستی وجود نداشت در صورتیکه بندهای توافقنامه خلاف این مساله را ثابت می کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: دیدگاه کلی در مجلس  شورای اسلامی بنابراین است که نظم جهانی را بپذیریم این مساله در الحاق ایران به FATF با درنظر گرفتن ملاحظات داخلی دیده می شود.

وی با بیان اینکه کارگروه محیط زیست کمیسیون در حال بررسی سند تعهدات ایران است گفت: با کمک مرکز پژوهش های مجلس به دنبال واکاوی مجدد تعهدات هستیم.

مقدسی در پاسخ به سوالی درخصوص مزایای پیوستن به این توافقنامه هم سویی اهداف این توافقنامه با سیاست های بالادستی کشور را مورد تاکید قرار داد و ابراز داشت: باتوجه به منویات رهبری باید به سمت اقتصاد کم کربن و  تکنولوژی سبز مورد توجه قرار گیرد.

مقدسی افزود: این توافقنامه مغایرتی با اهداف ملی ما ندارد و عدم حضور ما در این توافقنامه نه تنها مساله ای را حل نمی کند که به انزوای بیشتر ایران کمک می کند.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه هنوز سند تعهدات ایران به مجلس ارایه نشده است در خصوص مدت زمان بررسی این ایرادات گفت: برای بررسی نمی توان زمان مشخص کرد اما چون تا پایان بهمن ماه درگیر لایحه بودجه ۹۸ هستیم شاید تا سال ۹۸ ادامه یابد.

مقدسی در پاسخ به سوالی در خصوص اثر تحریم ها بر  اجرای تعهدات ایران گفت: تامین جریان مالی یکی از اهداف این توافق است که اگر تامین نشود اثر سویی بر اجرای تعهدات دارد.

در حال به روز رسانی/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول