اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در نشست خبری آزمون سراسری قرآن و عترت مطرح شد

ادغام مرحله اول مسابقات سراسری معارف قرآن با آزمون قرآن و عترت/ برگزاری آزمون در ۱۸ رشته

نشست خبری آزمون سراسری قرآن و عترت با حضور مدیران سازمان اوقاف، وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد.

ادغام مرحله اول مسابقات سراسری معارف قرآن با آزمون قرآن و عترت/ برگزاری آزمون در ۱۸ رشته

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، نشست خبری آزمون سراسری قرآن و عترت با حضور حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، حجت‌الاسلام خسروی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرآن و محمدحسین مسیب‌زاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در محل معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد.

هم‌افزایی چند نهاد در آزمون قرآن و عترت

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام خسروی طی سخنانی با اشاره به هم‌افزایی چند نهاد در برگزاری این آزمون گفت:‌ از چند سال قبل حرکتی آغاز شد تا بتوانیم آزمون را با هم‌افزایی دیگر نهادها برگزار کنیم و در این راستا سال گذشته آزمون با مشارکت سازمان اوقاف برگزار شد و امسال هم وزارت آموزش و پرورش در برگزاری آزمون مشارکت خواهد داشت. البته طرح ۱۴۵۲ شبکه قرآن هم امسال به یاری آزمون آمده و برنامه‌هایی از این دست اجرا خواهد کرد.

برگزاری آزمون کارکنان دولت باحضور ۴۹ هزار شرکت‌کننده

وی از برگزاری آزمون حفظ قرآن ویژه کارکنان دولت خبر داد و گفت: چندی پیش آزمون کارکنان دستگاه‌های دولتی برگزار شد که ۴۹ هزار نفر در آن شرکت کردند و به ۲ هزار برگزیده به قید قرعه جوایزی تقدیم می‌شود. همچنین کسانی که امتیاز ۱۶ از ۲۰ کسب کنند گواهی قبولی در آزمون دریافت و از امتیازات  آموزش ضمن خدمت کارکنان دولت هم بهره‌مند می‌شوند.

تقلیل رشته‌های آزمون

خسروی به تقلیل رشته‌های آزمون امسال اشاره کرد و گفت:‌ امسال در هشت رشته حفظ، هفت رشته در زمینه مفاهیم و معارف قرآن و اهل بیت و سه رشته به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد. البته آموزش و پرورش فقط در رشته جزء ۳۰ مشارکت دارد. 

در ادامه محمدحسین مسیب‌زاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش طی سخنانی گفت: اگر مسیر تحول در جامعه را نیروی انسانی بدانیم آموزش و پرورش با ۴۰ میلیون مخاطب اعم از دانش‌آموزان، فرهنگیان و اولیا سهم مهمی در تربیت نیروی انسانی خواهد داشت و در این زمینه در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اتفاقات ارزشمندی رقم خورده که یکی از آنها کار حفظ گروهی قرآن است.

حفظ ترتیبی، موضوعی و جزء ۳۰ برنامه‌های آموزش و پرورش در طرح حفظ

وی در خصوص دیگر فعالیت‌های این وزارتخانه در زمینه حفظ قرآن گفت: آموزش و پرورش اولین نهادی بود که بعد از خواست رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ فعالیت خود را با حفظ ترتیبی آغاز کرد و در ادامه حفظ موضوعی را هم در دستور کار قرار داد. طرح نورباران هم در این زمینه پیش‌بینی شد امسال بحث موضوع حفظ جزء ۳۰ در این وزارتخانه آغاز شده و سال‌های بعد هم ادامه خواهد داشت.

وی به چهار اصل در مشارکت آموزش و پرورش در طرح ملی حفظ اشاره کرد  و گفت: برنامه‌ای ما دارای چهار اصل است که شامل محوریت مدرسه، اصل فراگیری در عین اثربخشی، توسعه مشارکت و مشارکت‌پذیری و اهمیت فعالیت‌های گروهی می‌شود.

توافق همه دستگاه‌ها بر اجرای برنامه‌های قرآنی حول محور جزء ۳۰

به گزارش فارس در ادامه این نشست حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به هم‌افزایی سه نهاد در برگزاری آزمون قرآن و عترت اشاره کرد و گفت:‌ این اتفاق مبارکی است که باید سال‌ها قبل اتفاق می‌افتاد و زمینه اجرا نشدن بسیاری از کارها به دلیل همین کارهای موازی است. در طرح ملی حفظ می‌دیدیم یک سازمان برنامه‌ای اجرا می‌کند و سازمانی دیگر طرحی کاملاً متفاوت‌تر را در دستور کار دارد و در این میان ممکن بود یک دانش‌آموز در مدرسه، مسجد و یا مؤسسه با چند برنامه متفاوت مواجه باشد. پس امسال کار ویژه‌ای که رخ داد این بود همه دستگاه‌ها و نهادها طی توافقی که داشتند برنامه خود را حول محور جزء ۳۰ قرآن قرار دادند.

آزمون دانش‌آموزان شفاهی و آزمون بزرگسالان کتبی برگزار می‌شود

حسینی از برگزاری آزمون در دو بخش کتبی و شفاهی خبر داد و گفت: این آزمون برای دانش‌آموزان و با محوریت جز ۳۰ به صورت شفاهی در مدارس شرکت می‌کند که البته خردسالان هم می‌توانند در آن حضور داشته باشند. بزرگسالان هم آزمون‌شان روز ۹ اسفند همزمان با سایر رشته‌ها به صورت کتبی برگزار می‌شود. البته دانش‌آموزانی که بیش از یک جز حفظ هستند هم می‌توانند در مراکزی که معرفی می‌شوند آزمون بدهند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف از ادغام مرحله اول مسابقات رشته تفسیر قرآن کریم با آزمون قرآن و عترت خبر داد و گفت: اتفاق دیگری که امسال رخ داده این است که مسابقات سراسری رشته تفسیر مرحله مقدماتی‌اش با آزمون قرآن و عترت تلفیق شده و در اسفندماه به صورت سراسری برگزار می‌شود.

هر شرکت‌کننده می‌تواند در ۴ آزمون شرکت کند

حسینی در خصوص زمان‌بندی برگزاری آزمون گفت:‌ آزمون الکترونیکی روزهای ۱ و ۲ اسفند و آزمون دیگر رشته‌ها ۱۱ تا ۱۵ اسفند برگزار خواهد شد. همچنین هر شرکت‌کننده می‌تواند در یکی از رشته‌های حفظ، یکی از رشته‌های معارف، یکی از رشته‌های الکترونیک و رشته حفظ جز ۳۰ به صورت همزمان شرکت کند.

وی در خصوص قرعه‌کشی طرح قرآنی ۱۴۵۲ گفت: مرحله اول قرعه‌کشی در مشهد مقدس هفته گذشته برگزار شد و مرحله دوم هم بهمن‌ماه برگزار می‌شود اما مرحله سوم قرعه‌کشی طرح بعد از آزمون سراسری برگزار خواهد شد و نهایتاً‌ ۳۵ هزار جایگاه بین شرکت‌کنندگان توزیع می‌شود.

هزینه شرکت در آزمون ۶ هزار تومان

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در خصوص هزینه‌های شرکت در این آزمون بیان داشت: رشته حفظ جز ۳۰ قرآن که ویژه دانش‌آموزان است هزینه‌ای ندارد و دیگر رشته‌ها هزینه ثبت‌نامش برای دانش‌آموزان ۲ هزار تومان و برای بزرگسالان ۶ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول