اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

برخلاف قانون برنامه ششم توسعه

تراز عملیاتی لایحه بودجه ۱۱۲ هزار میلیارد تومان کسری دارد

لایحه بودجه ۹۸ بالغ بر ۱۱۲ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی دارد؛ این در حالی است که مطابق قانون برنامه ششم توسعه میزان این کسری در سال آینده باید حدود ۴۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باشد.

تراز عملیاتی لایحه بودجه ۱۱۲ هزار میلیارد تومان کسری دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از شاخصه‌هایی که می‌توان سطح پایداری و درآمدهای قابل اتکاء دخل و خرج دولت را بدست آورد ناظر به ارقام تراز عملیاتی بودجه است. بدان معنا که هر میزان رقم تراز عملیاتی به صفر و بالاتر میل کند نشان از استحکام منابع درآمدی دولت نسبت به پوشش هزینه‌ها خواهد بود. 

تراز عملیاتی از تفاوت درآمدها (که شامل درآمد مالیاتی،‌گمرک و سایر درآمدها بدون نفت و دارایی‌های مالی محسوب می‌شود) با هزینه‌های جاری بودجه بدست می‌آید. در حال حاضر و طبق گزارش دیوان محاسبات از عملکرد هشت‌ماهه بودجه سال ۹۷ تراز عملیاتی 68 هزار 200 میلیارد تومان کسری دارد.

امروز در صحن علنی مجلس با حضور رئیس جمهور از لایحه بودجه 98 رونمایی شد تا در دستور کار قوه مقننه برای تصویب قرار بگیرد.

برررسی لایحه بودجه 98 نشان می‌دهد 112 هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی وجود دارد که این رقم با درآمدهای ارزی نفت و واگذاری‌ دارایی‌های مالی که عمده آنها اوراق پیش‌بینی می‌شود، تراز شده است. 

بر این اساس درآمدها در جدول شماره یک مربوط به خلاصه بودجه کل کشور در سال 1398 بالغ بر 208 هزار و 675 میلیارد تومان بوده و از طرفی هزینه‌ها 320 هزار و 690 میلیارد تومان برآورد شده است. 

یکی از نکات قابل توجه در رابطه با کسری تراز عملیاتی این است که دولت برآورد واقعی‌تری از وضعیت درآمدها نسبت به مجلس و نمایندگان دارد. بنابراین باید انتظار داشت که نمایندگان با کمترین دخل و تصرف و عدم بیش برآورد که یکی از چالش‌های جدی بودجه ‌های سنواتی بوده و دیوان محاسبات نیز به آن صحه می گذارد، مورد توجه قرار گیرد. 

طبق جدول شماره 4 ماده 7 قانون برنامه ششم توسعه دولت باید در رابطه با منابع عمومی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که در سال 98 تراز عملیاتی به منفی 46 هزار و 507 میلیارد تومان کاهش یابد و در سال 1400 این تراز مثبت باشد.

براساس این جدول، تراز عملیاتی 97 بالغ بر منفی 63 هزار و 440 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول