اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان خبر داد

ذخیره‌سازی 100 هزار نمونه در بانک خون بندناف رویان

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان گفت: تاکنون 100 هزار نمونه در بانک خون بندناف رویان ذخیره‌سازی شد و رویان به عنوان بالاترین میزان ذخیره‌سازی در خاورمیانه است.

ذخیره‌سازی 100 هزار نمونه در بانک خون بندناف رویان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مرتضی ضرابی امشب در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در اطلاع‌رسانی ارتقا سطح دانش عمومی در سلول‌های بنیادی دارند، اظهار کرد: در چند سال گذشته انقلابی در عرصه خدمات پزشکی در دانش سلول‌های بنیادی رخ داد و رسانه‌ها می‌توانند نقش بسزایی در آگاهی دادن به آحاد مردم داشته باشند.

وی افزود: اوایل دهه ۸۰ در پژوهشگاه جهاد دانشگاهی بررسی‌هایی در زمینه سلول‌های بنیادی به عنوان عرصه جدید در دانش پزشکی انجام شد و مشاهده شد این کار در دنیا در حال انجام است اما اخلاق پزشکی در استفاده از سلول‌های بنیادی بسیار مهم‌تر بود.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان با بیان اینکه امروزه بحث سلول‌های بنیادی و ذخیره‌سازی آن به عنوان یک ثروت نهفته در دنیا مطرح است، تصریح کرد: امکان اینکه سلول‌های بنیادی به سمت بافت‌های مختلف پیش رود وجود دارد.

این مسؤول با اشاره به اینکه نمی‌توان هر سلولی را بنیادی دانست افزود: سلول‌های بنیادی باید دارای دو ویژگی خودنوزایی و تمایز و تخصصی باشد.

ضرابی با بیان اینکه سه نوع سلول بنیادی جنینی، بالغین و خون بندناف داریم گفت: سلول‌های بنیادی خون‌ساز را می‌توان به مغز استخوان، خون طبیعی و خون بندناف نام برد.

وی کاهش میزان بروز بیماری پیوند علیه میزبان، امکان انجام پیوند با تشابه کمتر hla بین دهنده و گیرنده پیوند، تهیه خون بندناف آسان و بدون درد که هیچ خطری برای مادر نوزاد ندارد را از ویژگی‌های خون بندناف عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت فناوری‌های بن یاخته‌های رویان بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان اظهار کرد: تاکنون 100 هزار نمونه در بانک خون بندناف رویان ذخیره‌سازی شد و رویان به عنوان بالاترین میزان ذخیره سازی در خاورمیانه است.

این مسوول با بیان اینکه مجهزترین آزمایشگاه ژنتیک برای انجام آزمایش hla و بزرگ‌ترین بانک hla با هفتاد هزار دیتا را داریم گفت: دارای ۳۱ دفتر نمایندگی در کشور و دو دفتر نمایندگی در اقلیم کردستان اربیل عراق و مسقط هستیم.

ضرابی خاطرنشان کرد: از زمانی که فعالیت بانک خون بندناف در مازندران آغاز شد تاکنون 5 هزار نمونه در استان جمع‌آوری شد و مازندران از معدود استان‌هایی است که مرکز پیوند را دارد.

وی از خانواده‌هایی که در آستانه تولد نوزاد هستند خواست از خدمات بانک خون بندناف استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت فناوری‌های بن یاخته‌های رویان بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان اضافه کرد: هزینه‌های عمومی بانک خون بند ناف باید از سوی دولت پرداخت شود و تاکنون هیچ هزینه‌ای اختصاص نیافت اما هزینه‌های خصوصی 3 میلیون تومان باید از سوی خانواده‌ها پرداخت شود که می‌توانند از طریق بانک رسالت اقدام به دریافت وام کنند تا هزینه‌ها را به صورت تقسیطی پرداخت کنند.

این مسوول بیان کرد: در بانک خون بند ناف ۸۵ درصد نمونه‌ها حاصل از زایمان سزارین و ۱۵ درصد حاصل نمونه‌های زایمان طبیعی است.

ضرابی تصریح کرد: ذخیره‌سازی‌هایی که در بانک خون بندناف انجام می‌شود برای بهبود بیماری‌های آرتروز، بیماری‌های پوستی، پارکینسون، ضایعات نخاعی، اوتیسم، جوان‌سازی پوست و آلزایمر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول