اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

مدیرکل ثبت احوال گلستان خبر داد

ثبت‎نام 81 درصد مردم گلستان برای دریافت کارت ملی هوشمند/ محمد و فاطمه، نام‎های محبوب گلستانی‎ها

مدیرکل ثبت احوال گلستان با بیان اینکه کارت ملی هوشمند یک کار اساسی و زیربنایی در کشور محسوب می‎شود گفت: ثبت‎نام 81 درصد مردم گلستان برای دریافت کارت ملی هوشمند نهایی شده است.

ثبت‎نام 81 درصد مردم گلستان برای دریافت کارت ملی هوشمند/ محمد و فاطمه، نام‎های محبوب گلستانی‎ها

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ثبت وقایع حیاتی، اتقان اسناد هویت و تابعیت ایرانیان و انتشار آمار انسانی و تحولات جمعیتی از جمله مأموریت‎ها اساسی سازمان ثبت احوال محسوب می‎شود در واقع می‎توان گفت شناسایی هویت افراد یک جامعه و آمارهای مربوط به آن سنگ بنای توسعه در یک جامعه را تشکیل می‎دهد بدون تردید اهمیت آمارهای ثبت در تصمیم گیری‎های کلان مسوولان نقش بسزایی خواهد داشت.

سوم دی ماه به عنوان روز ثبت احوال در تقویم رسمی کشور وارد شده است از این رو گفتگویی با ابوبکر دولو مدیرکل ثبت احوال گلستان ترتیب داده‎ایم که در ذیل می‎خوانید.

فارس:به اقدامات مهمی که در سازمان ثبت احوال بعد از انقلاب انجام شده است اشاره‎ای داشته باشید.

دولو: قبل از انقلاب اسلامی سازمان ثبت احوال یک سازمان سنتی بود که همه موارد به صورت دستی انجام می‎شد و آمار و اطلاعات منتشر شده زیاد دقیق نبود اما بعد از انقلاب در راستای اتقان اسناد سجلی و مدارک هویتی و ثبت به موقع وقایع حیاتی اقدامات مؤثری انجام دادیم، در واقع در بحث اتقان اسناد هویتی چند مرحله پایش و بازنگری از جمله تعویض شناسنامه‎های مردم، به آرشیو در آوردن 110 میلیون سند مردم ایران، صدور کارت ملی، صدور شماره اقتصادی و کارت ملی هوشمند انجام شد هم چنین در جهت جلوگیری از سو استفاده‎هایی که از اسناد به خصوص شناسنامه‎ها اتفاق می‎افتد شناسنامه‎های مکانیزه در راستای اتقان اسناد و ثبت به موقع وقایع در استان انجام شد.

*پروژه کارت ملی هوشمند تا پایان سال جاری نهایی می‎شود

فارس: در خصوص وضعیت کارت ملی هوشمند در استان توضیح بفرمایید؟

دولو: کارت ملی هوشمند یک کار اساسی و زیربنایی در کشور محسوب می‎شود واجدین کارت هوشمند در گلستان یک میلیون و 397 هزار 217 نفر می‎باشند که از این تعداد یک میلیون و 131 هزار و 781 نفر، قریب به 81 درصد تکمیل ثبت نام انجام شده است و 19 درصد دیگر که اغلب ساکنین شهرهای گلستان هستند اقدامی برای دریافت کارت ملی هوشمند انجام نداده‎اند در صورتی که بیش از 90 درصد روستاییان استان برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کرده‎اند.

فارس: روال دریافت کارت ملی هوشمند چگونه است؟

دولو: در راستای انجام کارت ملی هوشمند و آسان شدن امور برای مردم به منظور دسترسی آسان اخذ کارت هوشمند، 39 ایستگاه ثابت در سطح استان برای ثبت نام در نظر گرفته شده است مردم می‎توانند برای ثبت نام هم به سایت سازمان ثبت احوال و هم به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند هزینه برای دریافت کارت ملی هوشمند 37 هزار تومان است که 25 هزار تومان هزینه ثبت نام کارت، 9 هزار تومان هزینه خدمات دفاتر پیشخوان و 3 هزار و 500 تومان هزینه ارسال توسط پست می‎باشد.

به منظور تقویت بخش خصوصی، اشتغالزایی و دسترسی آسان به خدمات هویتی، ثبت احوال گلستان اقدام به ایجاد دفاتر پیشخوان شهری و روستایی کرد در سطح استان مجوز 46 دفتر خدمات هویتی را دادیم و در هفته ثبت احوال نیز دو دفتر جدید در گمیشان و نوکنده افتتاح خواهد شد.

فارس: پروژه کارت ملی هوشمند چه زمانی نهایی و کاربردی خواهد شد؟

دولو: سازمان ثبت احوال تمام نیت و هدفش این بود تا پروژه کارت ملی هوشمند را در سال جاری به اتمام برساند متأسفانه به دلیل محدودیت‎ها و یکسری مشکلات در این امر تأخیر رخ داد با این وجود تمام هدف ما این است پروژه کارت ملی هوشمند تا پایان سال جاری کاربردی شود چرا که به صورت همزمان در چند دستگاه می‎توان از کارت ملی هوشمند استفاده کرد.

*محمد و فاطمه، نام‎های محبوب گلستانی‎ها

فارس: در خصوص ثبت ولادت و وفات گلستان در هشت ماه سال جاری توضیح مختصری بفرمایید.

دولو: ثبت وقایع حیاتی، اتقان اسناد هویت و تابعیت ایرانیان و انتشار آمار انسانی و تحولات جمعیتی از جمله مأموریت‎ها مهم سازمان ثبت احوال محسوب می‎شود در همین راستا طی هشت ماه سال جاری 25 هزار و 550 واقعه ولادت در استان ثبت شد که نسبت به سال گذشته 8/2 کاهش داشتیم و 99/95 درصد ولادت‎ها در استان به موقع ثبت شد که در این رابطه رتبه نخست کشور را داریم در بحث وفات نیز 1/86 درصد شاهد افزایش دادیم که 99/7 درصد وفات‎ها در مهلت قانونی 10 روزه ثبت شده است.

فارس: پنج نام محبوب گلستانی‎ها چه نام‎هایی هستند؟

دولو: پنج نام اول محبوب گلستانی‎ها برای انتخاب پسرها،محمد، امیرعلی، امیرحسین، محمدطاها و ابوالفضل است و برای دخترها فاطمه، الما، زهرا، یسنا و فاطمه زهرا ثبت شده است.

انتهای پیام/83017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول