اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه از طریق برگزاری نمایشگاه‌های تقاضامحور

امروزه فاصله قابل توجهی بین پتانسیل‌های علمی کشور با نیازهای بخش صنعت وجود دارد که باید شکاف موجود با تعامل بیشتر صنایع و مراکز علمی و دانشگاهی پر شود، ازجمله ابزارهای که می‌تواند در این زمینه کارساز باشد، برگزاری نمایشگاه‌های تقاضا محور است.

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه از طریق برگزاری نمایشگاه‌های تقاضامحور

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اهمیت موضوع حمایت از کالای ایرانی بقدری است که رهبر انقلاب اسلامی در پیام نوروزی امسال خود خطاب به آحاد مردم و مسئولان، مساله اصلی کشور را اقتصاد و معیشت مردم دانستند و با محور قرار دادن تولید ملی برای حل این مساله، شعار و نام سال ۱۳۹۷ را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند. در همین راستا، طی سال‌های اخیر توجه به محصولات تولید داخل و خرید کالای ایرانی ذهن مسئولان کشور را به خود مشغول کرده و برنامه‌ریزان این امر برای رسیدن به این هدف راهکارهای حمایتی متفاوتی ارائه داده‌اند.

بررسی مدل‌های حمایتی‌ کشورهای با اقتصاد قدرتمند، نشان می‌دهد انواع کمک‌های مستقیم (یارانه) و غیرمستقیم (تبلیغات) دولت در تولد و رشد بنگاه‌های بزرگ، نقش اساسی داشته است. تشویق عمومی به انتخاب و مصرف کالای داخلی با انواع روش‌ها ازجمله تبلیغات، برگزاری نمایشگاه‌های معرفی محصولات، منع خرید کالای خارجی از محل بودجه‌های دولتی ازجمله حمایت‌های غیر مستقیم دولت‌ها برای تضمین بازار تولیدکنندگان داخلی خود است.

در کشور ایران از سال‌های میانی دهه 80 با ساخت و توسعه مجتمع‌های نمایشگاهی در سراسر کشور و بهبود کیفیت نمایشگاه‌ها، نخستین تلاش‌ها در راستای معرفی توانمندی‌های صنعتی و خدماتی کشور صورت گرفته است. در مدل قالب نمایشگاه‌های مرسوم، شرکت‌ها، توانمندی‌ها و مزایای رقابتی خود را در قالب کالا و خدمات عرضه کرده تا در صورت جلب نظر توسط بازدیدکنندگان (خریداران) نسبت به خرید اقدام شود، مدلی که بعضاً با انتقاداتی همراه بوده است. عدم حضور مجموعه‌های بهره‌بردار بزرگ دولتی، افزایش نه چندان زیاد حجم فروش شرکت‌ها، حمایت‌های لفظی مسئولان از انتقادات وارده به نمایشگاه‌های رایج در کشور است.

 تجربه کشورهای موفق در بازارسازی محصولات واحدهای تولیدی نشان‌دهنده آن است که  در کنار مدل‌های سنتی و رایج مذکور از روش‌های دیگری نیز برای برگزاری نمایشگاه‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند، نمایشگاه‌های معکوس (Reverse Expo) ازجمله این روش‌ها هستند. در مدل مذکور، دستگاه‌های دولتی و خصوصی به عنوان میزبان نمایشگاه، نیازهای خود را مطرح می‌کنند و در طرف مقابل بخش‌های دارنده توانمندی در زمینه تولید کالا و خدمات با توجه به توانایی‌های خود به این نیاز پاسخ خواهند داد.

در این راستا، شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) تصمیم به برگزاری نمایشگاه" معرفی تقاضای ساخت و تولید تجهیزات، قطعات، مواد و سیستم‌های مورد نیاز صنایع" گرفته است. نمایشگاهی متفاوت با قالب نوین که هدف آن معرفی نیاز مجموعه‌های دولتی و ارائه بخشی از بازار محصولات مورد استفاده آن‌ها به شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای تولیدی ایرانی است.

* تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه

ارتباط صنعت و دانشگاه در هر کشوری می‌تواند اثری تعیین کننده در رشد اقتصادی داشته باشد. ازجمله مهم‌ترین وظایف دانشگاه‌ها، آموزش و ارتقای علمی دانشجویان و شناخت و برطرف کردن نیازهای تحقیقاتی بخش صنعت و سایر بخش‌ها است، از سوی دیگر بخش صنعت هم وظایفی دارد. استفاده از نتایج حاصل از تحقیقات دانشگاهیان در عملیات تولید محصولات و فراهم آوردن بازار کار و اشتغالزایی مفید برای جوانان و افرادی که آموزش‌های مرتبط را در دانشگاه‌ها گذرانده‌اند هم از وظایف بخش صنعت محسوب می‌شود.

امروزه متاسفانه فاصله قابل توجهی بین پتانسیل‌های علمی کشور با نیازهای بخش صنعت وجود دارد که باید شکاف موجود با تعامل بیشتر صنایع و مراکز علمی و دانشگاهی پر شود. ازجمله ابزارهای که می‌تواند در این زمینه کارساز باشد برگزاری نمایشگاه‌های تقاضا محور است، چراکه در این مدل، بخش صنعت به عنوان خریدار محصول به مراکز تولید علم و فناوری (دانشگاه) سفارش تولید علم و نمونه‌سازی خواهد داد.

* کمک به توسعه شرکت‌های دانش بنیان

شرکت‌های دانش بنیان موسسات خصوصی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و مهم‌تر از همه تجاری‌سازی ایده‌های فناورانه با ارزش افزوده بالا تشکیل می‌شوند. فقدان فرهنگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور و عدم حمایت از طرح‌ها و ایده‌های شرکت‌های دانش بنیان، عدم مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در پروژه‌های دولتی، واردات بی رویه کالاهای مشابه خارجی با کالاهای تولید شده توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی و ... ازجمله مهم‌ترین دلایل تراز مالی پائین این شرکت‌ها است.

 افزایش سهم شرکت‌های دانش بنیان از بازار محصولات مورد نیاز دستگاه‌های دولتی و صنایع، یکی از مهم‌ترین سیاست‌های حمایتی درخصوص این شرکت‌ها است. در این راستا، برگزاری نمایشگاه‌های تقاضا محور که در آن دستگاه‌های اجرایی و صنایع در بخش‌های مختلف اقتصادی نیازهای خود را مطرح می‌کنند، اقدامی در جهت عملیاتی کردن وعده‌های حمایتی مسئولین محسوب می‌شود.

با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و تحریم‌های بین‌المللی، برگزاری نمایشگاه‌ معرفی تقاضای ساخت و تولید تجهیزات، قطعات، مواد و سیستم‌های مورد نیاز صنایع ضمن ایجاد فرصت‌های فراوان شغلی، قدمی در راستای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان و تامین نیازمندی‌ها صنایع در داخل کشور است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول