اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ریاست «شانگهای» به ازبکستان واگذار می‌شود

مراسمی به مناسبت پایان دوره ریاست 3 ساله نماینده تاجیکستان بر سازمان همکاری شانگهای در شهر «پکن» برگزار شد.

ریاست «شانگهای» به ازبکستان واگذار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، مراسمی به مناسبت پایان دوره ریاست 3 ساله «رشید علیم اف» نماینده تاجیکستان بر سازمان همکاری شانگهای در شهر «پکن» برگزار شد.

در این مراسم سفرا و نمایندگان کشورهای عضو شانگهای، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و نمایندگان دیپلماتیک کشورهای خارجی در پکن شرکت کردند.

رشید علیم اف دبیر کل «شانگهای» در سخنانی در این نشست گفت: طی این 3 سال «شانگهای» سرعت بیشتری کسب کرد و با نیرویی جدید خود را به عنوان یک سازمان بین المللی معرفی کرد.

وی افزود: طی این مدت شانگهای بسیار پیشرفت کرد و تصور ایجاد یک معماری موثر امنیتی و همکاری جهانی و منطقه‌ای بدون مشارکت شانگهای بسیار دشوار است.

علیم اف مشارکت در اجرای برنامه‌های سران کشورهای عضو این سازمان را طی این 3 سال یک افتخار، امتیاز ویژه و مسئولیتی بزرگ خواند.

«لی یوچنگ» معاون وزارت امور خارجه چین نیز خاطرنشان کرد: طی این مدت دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای موفق عمل کرده و تمام توافقات کشورهای عضو را اجرایی و در زمینه تعمیق همکاری‌های عملی در چارچوب این سازمان مشارکت کرده است.

وی افزود: در طول این 3 سال همچنین دبیرخانه شانگهای کشورهای ناظر و شرکای گفت‌وگوی شانگهای را برای شرکت در تعاملات جذب، همکاری با سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای را گسترش و برنامه‌های مهم فرهنگی را در مقیاس بزرگ برگزار کرده است.

معاون وزیر امور خارجه چین با ارزیابی مثبت از نقش علیم اف در موفقیت‌های این سازمان گفت: دبیر شانگهای توانست به طور قابل توجهی ارتباطات این سازمان با سایر سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای را گسترش دهد.

وی گفت: علیم‌اف با دفاع از مواضع شانگهای تمام تلاش‌های ممکن برای اینکه دنیا صدای این سازمان را بشنود انجام داد.

اختیارات رشید علیم اف در سمت دبیر کل سازمان همکاری شانگهای در تاریخ 31 دسامبر سال جاری به پایان و از اول ژانویه سال 2019 میلادی ریاست این سازمان بر عهده «ولادیمیر نارف» نماینده ازبکستان قرار می‌گیرد.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست این سازمان که تاریخ 8 و 9 ژوئن سال 2017 میلادی در شهر «آستانه» پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائمی سازمان همکاری شانگهای‌ شدند.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت‌وگو با این سازمان هستند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول