اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

همایش «فرهنگ دفاعی- امنیتی بر اساس آموزه‌های مهدوی» برگزار می‌شود

همایش «فرهنگ دفاعی- امنیتی بر اساس آموزه‌های مهدوی» از فردا در قم برگزار می‌شود.

همایش «فرهنگ دفاعی- امنیتی بر اساس آموزه‌های مهدوی» برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار فرزندی دبیر همایش فرهنگ دفاعی- امنیتی بر اساس آموزه‌های مهدوی اظهار داشت: فردا پنجشنبه 29 آذر همایش «فرهنگ دفاعی- امنیتی بر اساس آموزه‌های مهدوی» در شهر مقدس قم و محل بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با سخنرانی افتتاحیه حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: برهمین اساس، به همت دانشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی و با همکاری مرکز تخصصی مهدویت، زمینه‌های برگزاری این همایش فراهم شده و با برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی مختلف که در هر دو مرکز  تهران و قم با استقبال و مشارکت اندیشمندان علمی و دینی، علما و فضلای حوزه و دانشگاه صورت گرفته، تلاش شده است تا با تکیه بر آموزه های فرهنگ مهدوی، مبانی دفاعی و امنیتی نظام اسلامی با نگرشی بدیع مورد واکاوی و بازاندیشی قرار گیرد.

سردار فرزندی تصریح کرد: هدف اصلی این همایش توسعه ادبیات فرهنگ دفاعی امنیتی بر اساس آموزه‌های مهدوی و گفتمان سازی عمومی و تخصصی در این حوزه اشاره کرد. از جمله مهمترین اهداف فرعی آن می‌توان به پیوند نظام دفاعی، امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی با آموزه‌های فرهنگ مهدوی و نیز تعامل فعال و اثرگذار نیروهای مسلح با حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: محورهای اساسی همایش شامل مبانی و اصول نظری فرهنگ دفاعی امنیتی، مولفه ها و شاخص های فرهنگ دفاعی امنیتی، نقش، ابعاد و کارکردهای فرهنگ دفاعی امنیتی در محیط ملی و محور مقاومت، تبیین آراء و اندیشه‌های صاحب‌نظران در حوزه فرهنگ دفاعی امنیتی بر اساس آموزه‌های مهدوی و تبیین آسیب‌ها و تهدیدات فرهنگ دفاعی و امنیتی خواهد بود.

سردار فرزندی بیان کرد: در طول یکسال گذشته تاکنون مصاحبه‌های گوناگونی با مراجع معظم تقلید آیت‌الله مکارم شیرازی، حضرت‌ آیت‌الله جوادی‌آملی و علماء و اندیشمندان شامل آیت‌الله مصباح یزدی،آیت الله احمد خاتمی، آیت‌الله اعرافی، آیت الله فاضل لنکرانی انجام شده است. همچنین نشست‌های علمی نیز با حضور  اندیشمندان حوزه و دانشگاه، اساتید دانشگاه‌ با هدف ظرفیت شناسی و بررسی ضرورت‌های انجام همایش  صورت پذیرفته است که نتایج برخی از این نشست‌ها در رسانه‌ها منتشر شده است.در عین حال مصاحبه‌هایی نیز با اساتید حوزوی و داشنگاهی ازجمله حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، اسماعیل منصوری لاریجانی، سردار محسن رضایی، حجت‌الاسلام خسروپناه و حجت‌الاسلام عبدالله حاجی صادقی انجام شده است.

دبیر این همایش در ادامه بیان کرد: از جمله نشست‌های تخصصی در رابطه با برگزاری این همایش می‌توان به چهارمین نشست تخصصی فرهنگ دفاعی- امنیتی مهدوی با عنوان «نظریه تحلیلی نظام جهانی مهدویت (عج)» توسط  حوزه مکتب و اندیشه دانا برگزار گردیده، اشاره کرد.

در این نشست تخصصی منصوری لاریجانی به ارائه دیدگاه خود پیرامون نظریه تحلیلی نظام جهانی مهدویت (عج) پرداخت.

همچنین در دیگر نشست تخصصی برگزار شده در این رابطه، می‌توان به مبحث اینجانب با عنوان «انقلاب اسلامی زمینه‌ساز فرهنگ مهدوی» اشاره کرد که از جمله محورهای آن می‌توان به انتظارات، کارکردها و شرایط جامعه و انسان منتظر، اهداف متعالی انقلاب اسلامی در راستای حکومت جهانی مهدوی، کارکردهای نهادی مهدویت در حوزه دفاع و امنیت و راهبردهای دفاعی و امنیتی فرهنگ مهدوی اشاره کرد.

فرزندی ادامه داد: همچنین حجت‌الاسلام روح‌الامین کلباسی رییس مرکز تخصصی مهدویت نشستی با عنوان «ظرفیت باور مهدویت در اعصار گذشته و تاثیرگذاری آن در تحولات تاریخی» اشاره کرد که از جمله محورهای آن پدیده‌شناسی فرهنگ مهدویت، آینده‌نگاری فرهنگ مهدوی و راهبردهای آن بوده است.

در عین حال، آیت الله احمد عابدی نیز در نشستی با عنوان «تبیین مسائل دفاعی- امنیتی و نظامی مهدوی» بر محورهایی چون تحول معنایی دفاع و امنیت و آینده‌نگری در حوزه مسائل دفاعی، نظامی و امنیتی شامل جنگ‌های آینده اشاره کردند.

سردار فرزندی در پایان افزود: تاکنون مقالات متعددی در ارتباط با موضوع همایش از سوی اندیشمندان و اهالی علم و فرهنگ به دبیرخانه مرکزی ارسال شده و آثار برگزیده در صحن همایش و همچنین پنل‌های تخصصی ارائه شده و مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول