اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

چراغ ۳ خانواده را چراغ نفتی خاموش کرد/ نوش‌دارو بعد از مرگ صبا، مونا و یکتا

شاید اگر گازی که به زاهدان رسید به زاهدانی‌ها هم می‌رسید این روزها شاهد استفاده از چراغ نفتی در مدارس نبودیم و حادثه‌ دلخراش مدرسه اسوه حسنه، چراغ خانه ۳ خانواده زاهدانی را خاموش نمی‌کرد.

چراغ ۳ خانواده را چراغ نفتی خاموش کرد/ نوش‌دارو بعد از مرگ صبا، مونا و یکتا

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، در تاریخ ۱۰  اسفند سال ۹۵ با حضور رئیس جمهور مشعلی در میدان گاز شهر زاهدان روشن شد، اما تاکنون که در آذر ماه سال ۹۷ قرار داریم همچنان مشکل گاز در این شهر وجود دارد و روند گازرسانی به منازل مردم نیز بسیار کند است و از آن بدتر که هیچ مسئولی از شرکت گاز در این خصوص پاسخگو نیست.

شاید اگر گازی که به زاهدان رسید به زاهدانی‌ها هم می‌رسید این روزها شاهد استفاده از چراغ نفتی در مدارس نبودیم و حادثه‌ای دلخراش مدرسه اسوه حسنه چراغ خانه سه خانواده زاهدانی را خاموش نمی‌کرد.

اینکه عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اعلام کند، مسؤولان گفتند هیچ مدرسه نفتی در کشور وجود ندارد! بیشتر دل مردم سیستان و بلوچستان را به درد می آورد.

به راستی وقتی مردم استان به ویژه در زاهدان و زابلی که وعده گاز به آنها داده شده بود، هنوز در صف‌های سیلندر به دست هستند، کدام گاز به زاهدان آمده است؟

مدارسی که استاندارد نیست، پلمب شود

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان با اشاره به حادثه تلخ آتش سوزی پیش دبستانی اسوه حسنه زاهدان، گفت: برای جلوگیری از این گونه حوادث ناگوار، به دو ارگان بهزیستی و آموزش و پرورش استان ابلاغ شد: مدارسی که استاندارد نیست، پلمب شود.

حجت الاسلام موحدی راد همچنین افزود: داشتن کپسول آتش نشانی، تاسیسات ایمن گرمایشی و برقی و فضای عبور و مرور استاندارد از ضروریات یک فضای آموزشی است.

اما چرا باید حتما حادثه‌ای رخ بدهد تا دادستان زاهدان پس از آن دستور پلمب مراکز غیر استاندارد و مراکزی که از چراغ نفتی استفاده می کنند را بدهد؟ چرا اگر استفاده از چراغ نفتی ممنوع شده است سهمیه نفت می‌گیرند؟!

 

 

مدارس باید شناسنامه ایمنی بگیرند

عدم تجهیز مدارس به وسایل ایمنی و اطفاء حریق نیز یکی از معضلات دخیل در این موضوع است. به طوری که معاون خدمات شهری شهرداری زاهدان با توجه به حادثه آتش‌سوزی یک مدرسه دخترانه در زاهدان اظهار کرد: ایمنی مدارس از مسائل مهمی است که باید مد نظر باشد و  تمامی مدارس باید شناسنامه ایمنی بگیرند در این راستا ما به آموزش و پرورش و سازمان نوسازی و تجهیز مدارس اعلام کرده ایم که در این زمینه آمادگی داریم برای آموزش مدارس ویژه معلمان و دانش آموزان دوره های ایمنی رایگان برگزار کنیم.

محمدامیر براهویی افزود: به ۱۳۲ مدرسه در زاهدان نامه کتبی زده ایم تا دوره های ایمنی به صورت رایگان توسط سامان آتش نشانی برای آنها برگزار کنیم.

وی گفت: این گونه حوادث معمولا در مدارس غیر انتفاعی رخ میدهد و این مشکل به دلیل کمبود فضاهای آموزشی است قرار شده ظرف ۷۲ ساعت اکیپی متشکل از آتشنشانی آموزش و پرورش و مرکز بهداشت تشکیل شود تا تمام مدارس فاقد استاندارد شناسایی شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری زاهدان ادامه داد: در حادثه دیروز همکاران ما در آتش نشانی ظرف مدت ۲ دقیقه به محل حادثه اعزام شدند و چون کف زمین نفت ریخته شده بود و موکت ها آتش گرفته بود عمق آتش سوزی زیاد بود.

 

فضای مدرسه اسوه حسنه جدید بوده و تائیدیه نوسازی نداشته است

با وقوع این حادثه از طرف وزارت آموزش و پرورش نماینده ویژه برای پیگیری موضوع انتخاب و راهی زاهدان شد. مجتبی زینی‌وند نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش در امور رسیدگی به حادثه آتش سوزی مدرسه اسوه حسنه زاهدان جزئیاتی از وضع مدرسه و حادثه رخ‌ داده را تشریح کرد و گفت: فضای مدرسه اسوه حسنه جدید بوده و تاییدیه نوسازی نداشته است.

وی ادامه داد:‌ متاسفانه امروز صبح هم نفر سوم از 4 مصدوم حادثه آتش‌سوزی فوت شد. هم اکنون با همه همکاران مربوطه جلسه‌ای درحال برگزاری است تا ابعاد مختلف این اتفاق بررسی شود.

زینی‌وند گفت: حدود یک ماه قبل این مدرسه به فضای جدید نقل مکان کرده است اما هنوز تاییدیه نوسازی و استحکام بنا را نگرفته بودند و برای گرفتن مجوز فقط مکاتبه کرده بودند.

وی افزود: این مدرسه از سال 92 پیش‌دبستانی بوده و امسال هم توانستند ضمیمه کلاس اول بگیرند ولی هنوز این فضای جدید تاییدیه نوسازی نداشته است.

مدرسه اسوه حسنه که دچار آتش‌سوزی شده بود پلمب شد

وی با بیان اینکه از مدرسه اسوه حسنه که دچار آتش‌سوزی شده بود، بازدید کردیم، اظهار کرد: حقیقتاً کوتاهی شده است و فضا برای آموزش دانش‌آموزان مناسب نبود و پلمب شد، ضمن اینکه مسئولان منطقه باید نظارت بیشتری می‌کردند.

وی با بیان اینکه پارتیشن‌بندی باعث آتش‌سوزی شده بود، گفت: این پارتیشن‌بندی که بین کلاس‌ها و دفتر انجام شده بود استاندارد نبوده است دلیل گسترش آتش‌سوزی بوده است.

زینی‌وند با بیان اینکه این مدرسه 57 دانش‌آموز داشت که 50 دانش‌آموز پیش‌دبستانی و 7 دانش‌آموز کلاس اولی در آن تحصیل می‌کردند،‌گفت: در این حادثه 4 دانش‌آموز شامل 3 کلاس اولی و یک پیش‌دبستانی دچار مصدومیت شدند که دو دانش‌آموز کلاس اولی و یک دانش‌آموز پیش‌دبستانی متأسفانه فوت شدند و یک دانش‌آموز کلاس اولی نیز هم اکنون تحت مراقبت‌های ویژه است.

 وی با بیان اینکه مدرسه را تعطیل کردیم، گفت:‌دانش‌آموزان بین مدارس دیگر توزیع می‌شوند و اداره آموزش و پرورش موظف شده است مکاتبات  انتقال دانش‌آموزان را انجام دهد.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اداره کل آموزش و پرورش موظف شده است دانش‌آموزان را از نظر مشاوره‌ای تحت پوشش قرار دهد که بار روانی این حادثه کم شود.

وی تصریح کرد: کارگروه ویژه‌ای تشکیل شده است تا وضعیت سایر مدارس این استان اعم از دولتی و غیردولتی که آنها نیز از چراغ نفتی استفاده می‌کنند را بررسی کند و وضعیت مدارس مورد بررسی و بازنگری قرار گیرند.

اتفاق دردناک مدرسه اسوه حسنه حاصل وعده‌های دروغین مسؤولان است

این اتفاق به قدری دردناک بود که صدای دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان را نیز در آورد و گفت: نمایندگان این استان مگر خبر از مدارس این استان نداشته اند که در مرکز استان هنوز از چراغ نفتی برای گرم کردن استفاده میکنند، که در مجلس بیان میشود هیچ مدرسه نفتی در کشور وجود ندارد؟

لطف الله بستانی ادامه داد: انگار برایمان عادت شده است که بعد از رخ دادن یک اتفاق به دنبال چاره ی کار و راه حل باشیم، خبر گاز رسانی به زاهدان دروغ دیگری در رسانه ها بود، اگر شهر زاهدان گاز رسانی شده است چرا مدارس و حتی دانشگاه که در مرکز شهر قرار دارند گاز ندارد.

بستانی گفت: استعفای مدیر آموزش و پرورش و بازداشت مربی مدرسه و مدیر مدرسه به چه درد ما میخورد، مگر با استعفای روتین شماها فرزندان ما زنده می‌شوند؟

وی بیان کرد: این درد را چطور باید تحمل کرد، مشکل از ریشه باید حل شود از شرکت گازرسانی از مسؤولین بی‌تدبیر این استان و وعده‌هایی که رئیس جمهور در مورد گاز زاهدان در دو سال گذشته عنوان کرد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول