اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان کرمان مطرح شد

نقش پررنگ اتباع بیگانه و معتادان در تکدی‌گری

معاون فرماندار کرمان با اشاره به اجرای طرح ساماندهی و جمع‌آوری متکدیان خیابانی در سطح شهر کرمان گفت: در این طرح که از پنجم آذر ماه آغاز شده است و تا پنجم دی ماه ادامه دارد، تاکنون 126 نفر متکدی جمع‌آوری شده‌اند.

نقش پررنگ اتباع بیگانه و معتادان در تکدی‌گری

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، یدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان امروز در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان با تأکید بر اینکه باید متکدیان پالایش شوند، اظهار داشت: حمایت از تمام گروه‌های متکدیان جزو وظایف ذاتی دستگاه‌های اجرایی است، وظیفه نگهداری از معتادان متجاهر به عهده بهزیستی است و متکدیانی که تظاهر به کلاشی می‌کنند، مرتکب جرم شده‌اند، متکدیان فقیر باید توسط کمیته امداد حمایت شوند، ساماندهی آنها نیز بر عهده شهرداری است، اگر این افراد به بیماری خاصی مبتلا باشند، باید دانشگاه علوم پزشکی به وضعیت آنها رسیدگی کند.

وی بیان داشت: هیچ کدام از گروه‌های متکدیان بدون متولی نیستند و دارای مسؤول بوده و اعتباراتی برای آنها در نظر گرفته شده است، اگر مشکلاتی داریم به دلیل این است که دستگاه‌های اجرایی به وظیفه خود عمل نمی‌کنند.

بلاتکلیفی در زمینه متکدیان به دلیل عمل نکردن به مسؤولیت‌هاست

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: در دهه 80 بحث متکدیان در شهر کرمان جدی بود و اکنون نیز وضعیت جدی است، نمی‌دانیم، گیر کار کجا است، یا دستگاه‌ها نمی‌توانند مسؤولیت خود را انجام دهند و یا پیگیری صورت نمی‌گیرد، زیرا برای تمام موارد یک متولی مشخص شده است و اگر اینگونه بلاتکلیف هستیم به دلیل عمل نکردن دستگاه‌ها به وظایف خود است.

موحد تصریح کرد: در شورای تامین استان کرمان مصوب شد در شهرستان‌های بم، رفسنجان، سیرجان و کرمان مرکز نگهداری معتادان و متکدیان تاسیس شود، شورای هماهنگی نیز موظف شد، اعتبار آن را تأمین کند و بهزیستی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرد و مرکز نگهداری ماده 16 نیز جزو این مصوبات بود.

وی با بیان اینکه تعیین مکان نگهداری متکدیان باید مورد توجه قرار بگیرد که مزاحمت‌های شهری نداشته باشد، افزود: دستگاه‌های اجرایی باید به تناسب نیاز ضروری و واجب استان ظرفیت ایجاد کنند و اگر متولی هستند، باید مسؤولیت خود را بپذیرند، نیروی انتظامی و اداره کل اتباع بیگانه طی جلسه‌ای به صورت کارشناسی نسبت به ساماندهی اتباع بیگانه اقدام کنند.

در مجازات‌های جایگزین حبس دارای یک نوع تناقض هستیم

رئیس کل دادگستری استان کرمان با تأکید بر اینکه کمیته امداد باید از تکدی‌گری افرادی که زیر پوشش این نهاد قرار دارند و تکدی‌گری می‌کنند، جلوگیری کند، ادامه داد: دادسرا باید معتادان متجاهر را به بهزیستی معرفی کند و اگر این اداره نپذیرفت، باید کتبا به ما اعلام کند، با اینکه شورای تامین استان چند مصوبه در زمینه ایجاد مرکز نگهداری ماده 16 داشته است، اما تعجب می‌کنیم که هنوز مدیران در اجرای آن با مشکل مواجه هستند، باید برای مشکلات موجود راهکار و پیشنهاد اساسی داشته باشد.

وی در بحث مجازات‌های جایگزین حبس ابراز داشت: مجازات حبس برای کشور مصیبت بار است در این نوع مجازات دارای یک نوع تناقض هستیم از یک طرف می‌گوییم، فرد را زندانی کنیم تا اجتماعی شود و از سوی دیگر او را از جامعه جدا می‌کنیم و در جمع زندانیان قرار می‌دهیم، بعد به جامعه بر می‌گردانیم و این برخورد از نظر نوع رفتار با مشکل مواجه است در صورتی که باید فرد را در جامعه متوجه اشتباه خود کنیم که با مجازات‌های جایگزین حبس این اتفاق می‌افتد.

موحد خاطرنشان کرد: در جرائم خفیف مجازات‌های اجتماعی اعمال می‌شود که یکی از مصادیق آن خدمات عام‌المنفعه است و دستگاه‌های پذیرنده مکلف هستند، حکم محکومانی را که دادگاه معرفی کرده بپذیرند و اجرا کنند و اجرای احکام دادگستری ناظر بر این امر است و دستگاه قضا باید سازوکار نظارتی را تعریف کند و بر اجرای اینگونه مجازات‌ها نظارت داشته باشد.

طرح یک ماهه جمع‌آوری متکدیان در کرمان

علی سلاجقه معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرماندار کرمان اظهار داشت: بر اساس بررسی‌‌های به عمل آمده، حدود 300 متکدی در سطح شهر کرمان شناسایی شده است که از این تعداد 180 نفر مرد و 120 نفر زن هستند. در این میان 140 نفر کودک خیابانی نیز وجود دارد که از این بین  120 نفر اتباع افاغنه و تنها 20 نفر ایرانی هستند.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح ساماندهی و جمع‌آوری متکدیان خیابانی در سطح استان تصویب و شهر کرمان به عنوان پایلوت انتخاب شد، بیان داشت: در این طرح که از پنجم آذر ماه آغاز شده و تا پنجم دی ماه ادامه دارد، تاکنون 126 نفر متکدی جمع‌آوری شده است که 19 نفر زیر 18 سال هستند که از این تعداد نیز 18 نفر اتباع افاغنه و یک نفر ایرانی بودند.

سلاجقه تصریح کرد: افاغنه به اردوگاه تحویل داده می‌شوند، اما پس از شناسایی و برخورد قانونی با خانواده آزاد می‌شوند، همچنین 34 نفر زن بودند که 10 نفر از آنها به دلیل مشکلات خاص تحویل گرمخانه و از مابقی به دلیل نبود کمپ نگهداری زنان تعهد گرفته و آزاد شدند و یک نفر از این زنان مبتلا به ایدز بود.

وی با بیان اینکه 72 نفر از 126 نفر مرد بوده که 10 نفر از اتباع افاغنه و 62 نفر ایرانی و تمام آنها معتاد بودند، افزود: کمپ ویژه زنان در کرمان وجود ندارد و تنها دو گرمخانه فعال هستند که ظرفیت آنها 90 نفر است، این دو مرکز برای پذیرش متکدیان به صورت موقت اعلام آمادگی کرده‌اند، زیرا هزینه‌های زیادی به آنها تحمیل می‌کند.

سلاجقه عنوان کرد: همچنین در کمپ برای مردان نیز محدودیت پذیرش وجود دارد و مردان بالای 60 سال پذیرفته نمی‌شوند و متولی خاصی برای نگهداری آنها وجود ندارد.

افزایش متکدیان به‌دلیل مسائل اقتصادی

اسلامی معاون دادگستری استان کرمان نیز اظهار داشت: شاهد افزایش متکدیان به دلیل مسائل اقتصادی هستیم که چهره شهر را بسیار زشت کرده است و سوءاستفاده کنندگانی در این زمینه وجود دارند، اگر دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند در زمینه ساماندهی آنها کاری انجام دهند، چرا هنگام تصویب طرح با آن موافقت کردند و همان زمان برای مشکلات اجرای آن درخواست کمک و همکاری نکردند.

فاطمه‌سادات حسینی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان اظهار داشت: در راستای هم‌افزایی و توان‌افزایی پیشنهاد می‌شود، طرح ریحان که در آن به ساماندهی امور زنان، مسائل درمانی و پیشگیری از اعتیاد، مشاوره و روانشناسی خانواده و ... می‌پردازد و پیش از این در استان اصفهان اجرا شده است با تجمیع ظرفیت دستگاه‌های اجرایی در سطح استان نیز اجرا شود.

محمود منصوری معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمان اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون بیش از 600 کودک را ساماندهی کردیم و با تمام ارگان‎ها برای کمک در این زمینه مکاتبه کردیم، اما هیچکس از ما دفاع نمی‌کند.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول