اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی:

سنگ نگاره‌های راونج دلیجان ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از ثبت ملی سنگ نگاره‌های راونج دلیجان خبر داد.

سنگ نگاره‌های راونج دلیجان ثبت ملی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، علیرضا ایزدی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سنگ‌نگاره‌های منطقه موسوم به دره کوه راونج در شهرستان دلیجان با تلاش معاونت میراث فرهنگی به صورت اضطراری به ثبت ملی رسید.

وی تصریح کرد: سنگ‌نگاره‌های دره کوه راونج در منتهی الیه این محدوده در سه محل که بنام‌های سرحوض، دره اوس علی و مالگا خوانده می‌شوند پراکنده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: این نقوش صخره‌ای بروی بدنه سنگ‌ها و صخره‌های گرانیتی کنده شده و مضامین مختلفی از جمله نقوش بزکوهی، صحنه‌های شکار، شخم زدن زمین توسط گاو، نمادهای خاص، نقش گوزن، گراز، یوزپلنگ، کتیبه‌های دوره اسلامی مربوط به سده هفتم ه. ق و ... است.

ایزدی افزود: پیرو فعالیت‌های معدنی در سه محل یادشده و توقف عملیات توسط دادستان شهرستان دلیجان، پس از پیمایش پنج روز به صورت پیاده توسط کارشناسان معاونت میراث فرهنگی اداره کل در محل و تهیه نقشه، پرونده ثبتی «نقوش سنگ‌نگاره‌های دره کوه» تهیه و به دنبال آن به عنوان یک اثر اضطراری در کمیته ثبت سازمان متبوع مطرح و در فهرست آثار ملی کشور جای گرفت.

رئیس گروه حفظ و احیا بناهای تاریخی استان مرکزی نیز گفت:  ثبت این اثر با توجه به تهدیدهای احتمالی به صورت اضطراری صورت گرفت؛ نقوش این دره یکی از بی‌نظیرترین نقوش صخره‌ای در استان مرکزی است، بخصوص نمونه صحنه‌های شکار، بز کوهی و گراز توسط پلنگ و...که انگاره‌ای از نقوش دوره ساسانی را به ذهن متبادر می‌سازد.

اسماعیل شراهی بیان کرد: سنگ‌نگاره‌های دره کوه فاقد سابقه شناسایی بوده و به دنبال انجام فعالیت‌های معدنی و اطلاع‌رسانی محلیان شناسایی شده است.

وی اضافه کرد: تعیین حد عرصه این نقوش و نیز حریم حفاظتی و مستندسازی کامل آنها در دستور کار قرار دارد و پایش کامل جهت جلوگیری از هرگونه اقدام آسیب‌رسان به نقوش صخره‌ای یاد شده با هماهنگی کارشناسان این اداره کل و مسئول نمایندگی شهرستان در حال انجام است.

رئیس گروه حفظ و احیا بناهای تاریخی استان مرکزی یادآور شد: دره کوه در 10 کیلومتری شمال شرق روستای راونج و حدفاصل روستای راونج واقع شده است؛ این دره به‌واسطه وجود چشمه‌سارها و بیش از ده هزار اصله درخت گردو و نیز وجود درختچه‌های خودرو تمشک و زالزالک، یکی از مناظر بی‌بدیل استان مرکزی به‌حساب می‌آید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول