اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان جنوبی

در نشست خبری همایش ملی عناب مطرح شد

وقتی چینی‌ها قدر «عناب» را بیشتر می‌دانند!/ ارائه ۱۲ محصول از عناب به بازار

مدیر مجتمع گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی با اشاره به رتبه نخست چین در تولید عناب، گفت: با وجود اینکه کشور چین بسیار از فرآوری این محصول بهره برده اما متأسفانه در استان بازاری برای آن دیده نشده است.

وقتی چینی‌ها قدر «عناب» را بیشتر می‌دانند!/ ارائه ۱۲ محصول از عناب به بازار

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محسن پویان صبح امروز در نشست خبری به منظور تشریح برنامه همایش ملی عناب در خراسان‌جنوبی اظهار داشت: مجتمع گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی در مساحتی به میزان ۴٠٠ هکتار با سه آزمایشگاه تخصصی شامل آزمایشگاه بیوتکنولوژی، بیولوژی و صنایع غدایی در مورد گیاهان دارویی به ویژه سه محصول استراتژیک استان فعالیت می‌کند.

وقتی چینی‌ها قدر عناب را بیشتر می‌دانند!

وی با اشاره به جذب پنج متخصص در این مجتمع تصریح کرد: در این مجتمع کار ما با توجه به اینکه خراسان‌جنوبی ٩۵ درصد تولید عناب کشور را داشته و دومین مرکز تولید عناب بعد از کشور چین بوده متفاوت است.

مدیر مجتمع گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: با وجود اینکه کشور چین بسیار از فرآوری این محصول بهره برده اما متأسفانه در استان بازاری برای آن دیده نشده است.

پویان ادامه داد: اگر پژوهش کاربست اقتصادی و اشتغال داشته باشد سرمایه‌گذاری است.

وی با بیان اینکه هدف فعالیت در این مجتمع تحقیقاتی تنها کسب علم خالص نیست، تصریح کرد: در فعالیت این مجتمع در مورد کاربرد و اشتغال عناب و دیگر محصولات استراتژیک استان و گیاهان دارویی مدنظر بوده است.

12 محصول از عناب به بازار ارائه می‌شود

مدیر مجتمع گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی ادامه داد: به زودی ١٢ محصول از عناب به بازار عرضه و معرفی که در حال حاضر پنج مورد در حال ثبت اختراع است.

پویان با اشاره به اینکه برای انجام تحقیقات در این مرکز از مشاوره بیش‌از 12 پژوهشگر از دانشگاه‌های استان بهره می‌بریم، یادآور شد: در این مرکز به تحقیقات محض علمی اکتفا نخواهیم کرد.

وی با اشاره به معرفی محصول عناب گفت: عناب یکی از محصولاتی بوده که بیش‌از ٧٠ مورد استفاده بالینی داشته و در دیگر کشورها چندین دارو از این محصول فرمولاسیون شده ولی در ایران این امر وجود ندارد.

تلاش قزوین برای تصاحب بازار عناب

مدیر مجتمع گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی در حال حاضر رتبه نخست در تولید عناب کشور را دارا بوده اما اگر به این محصول مهم در تمام زوایا توجه نشود به زودی استان‌های دیگر همچون قزوین که بسیار جدی بر روی این محصول در حال کار کردن بوده این جایگاه را به دست خواهند آورد، اضافه کرد: باید نسبت به کاربست اقتصادی و اشتغال این محصول حساسیت داشته باشیم و به همین سبب جهاد دانشگاهی استان اقدام به برگزاری همایش ملی عناب می‌کند.

مهلت پذیرش مقالات به همایش ملی عناب خراسان‌جنوبی 

پویان با اشاره به اینکه هدف اصلی برگزاری این همایش توجه به زمینه‌های اقتصادی، اشتغال‌زایی و به دست آوردن برندینگ عناب برای استان است، یادآور شد: محورهای علمی این همایش در چهار سرفصل اصلی از جمله کشاورزی و منابع طبیعی، داروسازی، پزشکی و دامپزشکی، فرآوری و صنایع غذایی و اقتصاد، تجارت و صادرات است.

وی با بیان اینکه این همایش هشتم و نهم اردیبهشت‌ماه سال 98 به میزبانی خراسان‌جنوبی برگزار می‌شود، اضافه کرد: دبیرخانه این همایش آماده پذیرش مقالات علمی تا 15 اسفندماه امسال خواهد بود.

لزوم سیستم جذب علمی سرمایه‌گذاران در استان

دبیر همایش ملی عناب خراسان‌جنوبی اضافه کرد: آدرس سایت همایش به نشانی www.jujube2019.ir بوده و افراد می‌توانند اطلاعات این همایش را در این سایت بازید نمایند.

پویان با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی به عنوان پنج استان برتر در حوزه گیاهان دارویی کشور شناخته شده است، تصریح کرد: رسانه‌های نقش مهم و اصولی در معرفی و تبیین فواید گیاهان دارویی استان دارند.

وجود 80 گیاه مزیت‌دار در خراسان‌جنوبی

وی ادامه داد: در  استان ٨٠ گیاه مزیت‌دار علاوه بر عناب و زرشک وجود دارد که به صورت کتاب و مقاله آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

دبیر همایش ملی عناب خراسان‌جنوبی با بیان اینکه باید یک سیستم جذب علمی برای سرمایه‌گذارانی که وارد استان می‌شوند داشته باشیم، خاطرنشان کرد: باید قوانین را مقداری برای جذب و حمایت از سرمایه‌گذاران انعطاف‌پذیر نماییم.

 معاون پژوهشی جهاد دانشگاه خراسان‌جنوبی نیز در ادامه اظهار داشت: اعتقاد داریم عناب پتانسیل‌های فرآوری و کشاورزی و اقتصادی دارد که متأسفانه مورد توجه قرار نگرفته است.

چین 30 فرآورده از عناب را به بازار ارائه می‌کند

لیلا محمودی با اشاره به اینکه کشور چین ٣٠ فرآورده از عناب را در بازارهای جهانی عرضه می‌کند که این امر در کشور ایران مورد توجه قرار نگرفته است، تصریح کرد: باید بتوانیم این محصول را در کشور معرفی تا پژوهشگران با جدیت بیشتری به این مهم بپردازند.

وی از اخذ مجوز مرکز تخصصی خدمات از جهاد دانشگاهی کشور برای ایجاد یک سری زنجیره فرآورده عناب در روزهای آینده خبر داد و افزود: هدف از این امر پیدا کردن جایگاه استان در بحث محصول عناب است.

 معاون پژوهشی جهاد دانشگاه خراسان‌جنوبی با اشاره به برگزاری نخستین همایش ملی عناب خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: نشست‌های تخصصی در این همایش برگزار و نمایشگاه فرآورده‌های عناب و معرفی مزیت‌های استان به ویژه بیرجند در کنار برگزاری این همایش پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/69027/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول