علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

شناسایی دورترین شی موجود در منظومه شمسی

ستاره شناسان موفق به شناسایی شی در منظومه شمسی شده اند که دورترین چیزی است که تا به حال در آن شناسایی شده است.

شناسایی دورترین شی موجود در منظومه شمسی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از یاهونیوز فعلا برای این شی نام Farout انتخاب شده که به معنای دور است.

کشف این سیاره توسط اتحادیه بین المللی نجوم انجام شده که مقر آن در شهر پاریس، پایتخت فرانسه واقع است. Farout حدود 120 واحد نجومی با کره زمین فاصله دارد. پیش از این دورترین سیاره کشف شده در منظومه شمسی Eris نام داشت که تنها 34 واحد نجومی با زمین فاصله داشت. هر واحد نجومی برابر با 149.6 میلیون کیلومتر است.

بررسی ها نشان می دهد این شی بسیار کند حرکت می کند و حدود هزار سال طول می کشد تا بتواند یک بار به دور خورشید بگردد. سیاره یادشده ظاهری صورتی رنگ دارد و مملو از یخ است. اما شناسایی ترکیبات دیگر آن از فاصله دور کار ساده ای نیست.

ستاره شناسان هنوز معتقدند در فاصله بسیار دور و بعد از سیاره پلوتو سیاره دیگری وجود دارد که به دور خورشید می گردد. اما هنوز نتوانسته اند آن را به درستی شناسایی کرده و از وضعیت آن اطلاعی کسب کنند.