اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان جنوبی

آداب و رسوم خراسان‌جنوبی در شب «چله»

چله «کلو» در خراسان‌جنوبی آغاز می‌شود/ «کف‌زنی» آیینی خاص در شب چله

شب آغاز فصل زمستان که به شب یلدا یا چله معروف است در نزد مردم خراسان‌جنوبی همانند سایر ایرانیان گرامی داشته می‌‌شود.

چله «کلو» در خراسان‌جنوبی آغاز می‌شود/ «کف‌زنی» آیینی خاص در شب چله

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی، سید احمد برآبادی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شب آغاز فصل زمستان که به شب یلدا یا چله معروف است در نزد مردم خراسان‌جنوبی همانند سایر ایرانیان گرامی داشته می‌‌شود.

وی افزود: بر اساس گاه‌شماری بومی و قدیمی چله بزرگ زمستان از فردای این شب یعنی از اول دی‌ماه شروع شده و تا 40 روز (دهم بهمن) ادامه دارد به این چله «چله کلو یا چله بزرگ» گفته می‌شود و «چله خرد یا چله کوچک» از 11 بهمن آغاز شده و در پایان این ماه به پایان می‌رسد.

مسؤول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی اضافه کرد: همانند چله‌های زمستان، سابق در تابستان و ماه‌های تیر و مرداد هم چله‌های تابستان قرار داشته‌اند.

برآبادی ادامه داد: این گاه‌شماری بر اساس طبیعت و آب و هوای ایران تنظیم شده و مورد توجه کشاورزان و دامداران هست که در گذشته اهالی خراسان‌جنوبی هم مانند بقیه مردم به این گاه‌شماری اهمیت فراوانی داده و تابستان و زمستان واقعی را همین دو چله می‌دانستند به طوری که ماه اسفند را جزو زمستان به‌حساب نیاورده و آن را «ماه نوروز» می‌خوانند.

وی با بیان اینکه از روزگاران بسیار دور مردم خراسان‌جنوبی همچون سایر هموطنان این شب را گرامی داشته و به جشن و سرور می‌پردازند، تصریح کرد: فامیل و خویشاوندان در این شب به خانه بزرگ‌ترها و بزرگ خاندان رفته و همچنین صاحب‌خانه از آنان با انواع شیرینی، آجیل و میوه پذیرایی می‌کند.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی اضافه کرد: میوه شب چله بیشتر هندوانه و انار و آجیل‌های مخصوص شب چله هم بیشتر میوه‌های خشک‌شده و محصولات باغی است چراکه مردم بر این عقیده‌اند که اگر در شب چله زمستان هندوانه بخورند از گرما چله تابستان در امان خواهند بود.

گفتنی است شاهنامه‌خوانی، حافظ خوانی و برگزاری مراسم و آیین کف‌زنی از دیگر مراسم شب چله خراسان‌جنوبی است.

انتهای پیام/3403/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول