اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

افتتاح دومین مرکز اسماعیلیه در تاجیکستان+تصاویر

دومین مرکز شیعیان اسماعیلی درشهر «خاروغ» مرکز استان بدخشان تاجیکستان افتتاح شد.

افتتاح دومین مرکز اسماعیلیه در تاجیکستان+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، دومین مرکز شیعیان اسماعیلی در شهر «خاروغ» مرکز استان بدخشان تاجیکستان افتتاح شد.

این مرکز با سرمایه گذاری 15 میلیون دلاری صندوق آقاخان چهارم و در مساحت 1.3 هکتار احداث شده است.

این مرکز شامل سه بخش از جمله نمازخانه برای 1500 نفر، کتابخانه، سالن های کنفرانس، اتاق و کلاس های درسی و سالن اجتماعی برای 450 نفر می باشد.

مراسم آغاز ساخت و ساز این مرکز در تاریخ 3 نوامبر سال 2008 میلادی با حضور کریم آقاخان صورت گرفت.

فاز ساخت و ساز فعال این ساختمان بعد از 8 سال، در سال 2016 میلادی آغاز شد.

12 دسامبر سال 2018 میلادی در آستانه زادروز کریم آقاخان، امام فعلی شیعیان اسماعیلیه جهان این مرکز مورد بهره برداری قرار گرفت.

این مرکز دومین مرکز مسلمانان اسماعیلیه در تاجیکستان به شمار می رود.

اولین مرکز اسماعیلیان در شهر دوشنبه 9 سال قبل، در تاریخ 12 اکتبر سال 2009 میلادی با حضور «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان و «کریم آقاخان چهارم» مورد بهره برداری قرار گرفت.

مرکز مذکور همچنین پنجمین مرکز اسماعیلیه در سراسر جهان به شمار می رود که با هزینه و طرح ریزی صندوق کریم آقاخان احداث و افتتاح می شود.

اسماعیلیان گروهی از به اصطلاح شیعیان هستند که امامت را به اسماعیل، فرزند امام جعفر صادق(ع) ختم می‌کنند و او را امام هفتم می‌دانند.

فرقة اسماعیلیه، دومین فرقه پرجمعیت شیعه، بعد از اثنی عشری است. اینان هم‌زمان با روزگار سامانیان سربرآوردند؛ در سال 148ق. (765م.) در کوفه از شیعیان جدا شدند و دست به نهضتی سیاسی مذهبی برای براندازی عباسیان زدند. آنها قایل بودند که حکومت عدل توسط امامی از فرزندان اسماعیل بن جعفر(پسر بزرگ امام صادق سلام الله علیه به وجود می آید و سده‌ها با توان بسیار به انتشار اندیشه خویش پرداختند.

امروزه از شمارشان کاسته شده‌است. اسماعیلیان در قطعاتی از تاریخ دارای حکومت بوده اند( مثل فاطمیون مصر و الموت ایران)، بنابراین توانستند، عقاید خود را مکتوب و نظام مند کنند. در ایران بسیار کم یابند و در برخی کشورها مانند هندوستان و تانزانیا و کنیا پراکنده‌اند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول