اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

دولت حاضر به ارائه لایحه اصلاح نظام بانکی به مجلس نشد/ بدهی 700 هزار میلیارد تومانی دولت

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: نظام بانکی برای برون رفت از تنگناهای اقتصادی به شدت به بازنگری و اصلاح نیازمند است و دولت تاکنون حاضر به ارائه لایحه اصلاح نظام بانکی به مجلس نشده است.

دولت حاضر به ارائه لایحه اصلاح نظام بانکی به مجلس نشد/ بدهی 700 هزار میلیارد تومانی دولت

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، علی‌اکبر کریمی ظهر امروز در نشست با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اراک اظهار کرد: در حوزه نظام بانکی چالش‌های بسیاری وجود دارد که باید این چالش‌ها اصلاح و برطرف شود.

وی تصریح کرد: در حوزه اقتصاد کشور با مشکلاتی چون حاکم بودن رکود در عرصه تولید و پایین بودن نرخ رشد مواجه هستیم که پیش‌بینی می‌شود در سال آینده نیز نرخ رشد منفی تداوم داشته باشد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: بحث بیکاری، بالا بودن نرخ بیکاری، بالا بودن نرخ بیکاری زنان نسبت به مردان، بالابودن نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نسبت به سایر افراد جامعه از معضلات جدی کشور در حوزه اشتغال است.

کریمی قاچاق کالا و ارز و تورم را از دیگر مشکلات اقتصادی کشور برشمرد و ادامه داد: در سال جاری تورم به‌شدت تشدید شده است، هرچند طی روزهای اخیر از شدت افزایشی تورم تا حدودی کاسته شده، اما همچنان نرخ تورم در کشور صعودی است.

وی فقر و نابرابری را از دیگر چالش‌های موجود کشور در حوزه اقتصاد دانست و گفت: کاهش ارزش پول ملی افزایش فقر را در جامعه دامن زده است که به خوبی می‌توان این افزایش را در افزوده شدن آمار جمعیتی زیر پوشش نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی به نظاره نشست.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بدهی‌های دولت را یکی از بحران‌های جدی کشور دانست و افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده میزان بدهی دولت 700 هزار میلیارد تومان است که 150 هزار میلیارد تومان آن بدهی دولت به صندوق بازنشستگی است.

کریمی پیرامون چالش‌های نظام بانکی خاطرنشان کرد: مشکلات نظام بانکی از مشکلات اساسی کشور است، نظام بانکی به لحاظ مقررات حاکم و نرخ سود بانکی در خدمت تولید و فعالیت‌های اقتصادی‌ نیست.

وی گفت: بانک‌ها با نرخ سود بالا حجم گسترده‌ای از سپرده مردم را جذب کرده‌اند و نمی‌توانند نرخ سود بالاتری از آنچه به مردم متعهد است را کسب کند این مسئله موجب شده روز به روز زیان هنگفت بانک‌ها روی هم انباشته شود، سودهای نجومی برای اشخاص ثبت می‌شود، از سوی دیگر بخش اعظمی از تسهیلات پرداخت شده با سودهای بالا بازپرداخت نمی‌شوند، تسهیلات معوقه و بانک‌ها با نرخ سود بر سود محاسبه و در درآمدها ثبت می‌کنند که این را در تراز خود منظور می‌کنند، در حالی که آن موجودی دارایی است و ما به‌ازای واقعی ندارد و این از معضلات جدی کشور است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از مسائل مهم و اساسی کشور در حوزه اقتصاد اصلاح نظام بانکی است که دولت تلاش جدی در این زمینه نکرده و حاضر به ارائه لایحه اصلاح نظام بانکی به مجلس نشده است و مجلس همچنان چشم‌انتظار ارائه این لایحه است.

کریمی ادامه داد: با این حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیکار ننشسته و طرح اصلاح قانون نظام بانک مرکزی را تهیه کردند که دو سوم این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس و کمیته پولی تهیه شده است تا با تبدیل آن به قانون، تحول در نظام بانکی به وجود آید.

وی فرار مالیاتی را از دیگر معضلات اقتصادی کشور برشمرد و گفت: باید با استقرار صندوق ساز و کارهای فروش در تمامی واحدهای کلی و خرد این مشکل برطرف شود، این سامانه به امور مالیاتی متصل است تا با شفاف‌سازی از فرار مالیاتی در بخش‌های مختلف تولیدی و توزیعی کاسته شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم‌اکنون 600 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره در کشور نیاز است، گفت: باید عملیات اجرایی طرح‌های عمرانی جدید به بخش خصوصی واگذار شود و یا اینکه طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی واگذار شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه دشمن با همه توان به دشمنی‌های خود علیه ایران اسلامی ادامه می‌دهد، بیان کرد: هیچ‌گاه دشمنی آمریکا علیه ایران به‌شدت امروز نبوده است، آمریکا به‌صراحت اعلام کرده به دنبال براندازی است و از اختصاص بودجه‌های هنگفت برای رسیدن به اهداف خود پرده برداشته است.

کریمی بیان داشت: هدف دشمن براندازی است و برای این منظور از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین راهبرد دشمن برای رسیدن به اهداف خود در حوزه اقتصادی و رسانه‌ای است، گفت: در موضوع تحریم‌ هیاهویی که ترامپ ایجاد کرد به‌مراتب از اثرات خود تحریم‌ها بیشتر بود چراکه آنان تلاش دارند با ایجاد یأس و ناامیدی در مردم و ایجاد آشوب و اغتشاش به اهداف خود دست پیدا کنند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس با بیان اینکه مشکلات در کشور مشخص و راه‌حل رفع آن‌هم تا حدی زیادی مشخص است، گفت: در حال حاضر راه‌حل‌ها برای وضعیت اقتصادی در کشور تقریباً نزدیک به هم هستند اما واقعیتی که با آن مواجه هستیم این است که آن عزم و اراده‌ای که برای محقق کردن این راهکار و اجرای آنها باید به صحنه بیاید، وجود ندارد.

کریمی افزود: مشکلاتی که در کشور وجود دارد قریب به 80 درصد ناشی از سومدیریت و ضعف مدیریت است، اینکه دولت بهترین انتخاب‌ها را برای سمت‌ها داشته باشد، صورت نگرفته، اقتصاد کشور دست دولت است و می‌خواهد آن را مدیریت کند، فرمانده اقتصاد دولت در این شش سال چه کسی بوده است؟ چرا از مدیریت و دانش آقایانی مثل طیب نیا در دولت دوازدهم حمایت نشد، چرا سازمان برنامه دست آقای نوبخت باشد که امروز جیغ همه مملکت از عملکرد ایشان و سازمان برنامه هواست.

انتهای پیام/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول