اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وعده معاون وزیر جهاد کشاورزی

ایجاد 48 هزار هکتار گلخانه در سراسر کشور

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گلخانه‌ها منجر به‌صرفه جویی 90 درصدی در مصرف آب می‌شوند، گفت: در طی 10 سال آینده در سراسر کشور 48 هزار هکتار گلخانه ساخته می‌شود.

 ایجاد 48 هزار هکتار گلخانه در سراسر کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین محمدعلی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه‌ی جلسه‌ی بررسی و مسائل مشکلات بخش کشاورزی که امروز در سالن جلسات باغستان جهاد کشاورزی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برخی از محصولات ما پر آب‌بر هستند و بیشتر در فضای باز کشت می‌شوند، به همین سبب این محصولات با شیوه‌ی تولیدات گلخانه‌ای تهیه می‌شوند تا آب کم‌تری را مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح توسعه گلخانه‌ها و سایه‌بان‌ها از طرح‌های با اولویت بالای این وزارتخانه هستند، عنوان کرد: تولیدات گلخانه‌ای تبخیر را کنترل کرده و از مصرف بیهوده آب جلوگیری می‌کند.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه طی 10 سال آینده در سراسر کشور 48 هزار هکتار گلخانه ساخته می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مساحت گلخانه‌های سراسر کشور به میزان 14 هزار هکتار رسیده این در حالی است که در سال جاری در نظر داریم تا 3 هزار هکتار گلخانه در سراسر کشور بسازیم.

طهماسبی رونق توسعه صنعت سازه‌های گلخانه‌ای را یکی از موضوعات مهم برشمرد و تصریح کرد: این صنعت نوپا منجر به افزایش آمار اشتغال در کشور شده این در حالی است که سرمایه‌گذاران این طرح بخش خصوصی هستند و دولت تنها تسهیلاتی را به این صنعت اختصاص می‌دهد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: درصدد هستیم تا محدودیت‌هایی را برای کشت محصولات پر آب‌بری که لازم است در فضای باز رشد کنند، ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه همچنین طرح سایبان بر محصولات کشاورزی نیز از صدمات فراوانی جلوگیری می‌کند، عنوان کرد: در فصل تابستان تبخیر بالایی داریم و وجود این سایبان به کاهش مصرف آب کمک شایانی خواهد کرد.

طهماسبی بیان کرد: ما آسیب‌های فراوانی از طریق تنش‌های اقلیمی همچون گرما، سرما و تگرگ می‌بینیم که وجود این سایبان منجر به سالم ماندن محصولات خواهد شد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ایران کشوری پهناور با اقلیم‌های متنوع و متفاوتی است، تصریح کرد: حدود 40 میلیون هکتار از اراضی کشور بالای 350 میلی‌متر در سال بارندگی دارد این در حالی است که 21 میلیون هکتار نیز بالای 400 میلی‌متر در سال بارندگی دارند.

وی عنوان کرد: مقرر شده که 500 هزار هکتار از مجموع 40 میلیون هکتار اراضی موردبررسی و مطالعه قرار گیرد این در حالی است که 50 درصد اراضی اشخاص و اراضی ملی کم بازده نیز باید مورد مطالعه قرار گیرند تا تبدیل به گیاهان دارویی و پوشش‌دار شوند.

طهماسبی با بیان اینکه میزان جهانی فرسایش خاک در هر هکتار تنها 6 تن است، گفت: میانگین فرسایش خاک در ایران 16 تن گزارش‌شده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول