اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

سیارک «بنو» غنی از مولکول‌های آب است

کاوشگر «اسیریس- رکس» اطلاعاتی از سیارک «بنو» جمع‌آوری کرد که نشان می‌دهد این سیارک غنی از مولکول‌های آب است.

سیارک «بنو» غنی از مولکول‌های آب است

 به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، کاوشگر «اسیریس-رکس» که یک هفته پیش به سیارک «۱۰۱۹۵۵ بن‌نو» رسید، کشف شگفت‌انگیزی را ثبت کرد. پس از تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده توسط این کاوشگر، تیم تحقیقاتی دریافت که این سیاره غنی از مولکول‌های آبی است که در مواد خاک رس حبس شده است.

براساس گزارش «نیواطلس»، اسیریس رکس پس از گذشت دو سال سفر در فضا، در روز سوم دسامبر 2018 به 19 کیلومتری «بنو» رسید. این تیم تحقیقاتی با کمک سه ابزار دوربین، طیف‌بینی قابل رویت فروسرخ و طیف‌سنج حرارتی این فضاپیما، شروع به مطالعه این سیارک کردند.

گفتنی است؛ این کاوشگر در 31 دسامبر و هنگامی که در نزدیکی 1.4 کیلومتری بنو قرار بگیرد، وارد مدار این سیارک می‌شود. تاکنون هیچ فضاپیمایی به دور بنو نچرخیده است اما اکنون این کاوشگر کوچک‌ترین و نزدیک‌ترین شی به بنو است.تحلیل و بررسی اطلاعات این دو طیف‌سنج نشان داد که این صخره فضایی غنی ‌از هیدروکسیل‌ها و مولکول‌های ساخته شده از پیوند اتم‌های اکسیژن و هیدروژن است که به نظر می‌رسد در خاک رس سراسر این سیارک محبوس شده باشند. اینها دقیقا آب مایع نیستند و تنها نشان می‌دهند که در گذشته در این سیارک آب وجود داشته است. همچنین ممکن است این آب زمانی بر روی سیارک بزرگ‌تری بوده که بنو از آن جدا شده است.

«امی سیمون» یکی از دانشمندان این پروژه گفت: ماموریت این کاوشگر در سال 2023 به اتمام می‌رسد و نمونه‌هایی که این کاوشگر با خود به زمین بازمی‌گرداند گنجینه‌ای از اطلاعات جدیدی درباره تاریخ و ارزش منظومه شمسی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول