اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

لرستان

حکایت زمین‎گیری برج‎های دوقلوی خرم‎آباد

آسمان خراش‌‎هایی که قد نمی‎کشند

اگر چه چند سالی از آغاز اجرای پروژه ساخت برج‌های دوقلو خرم‎آباد می‎گذرد، اما پیشرفت آن در حد انتظار نبوده و دست این آسمان‎خراش‎ها هنوز به آسمان این شهر نرسیده است.

آسمان خراش‌‎هایی که قد نمی‎کشند

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، حکایت بلاتکلیفی پروژه‌های عمرانی خرم‌آباد گویا خیال تمام شدن ندارد، به طوریکه کلنگ‌زنی هر پروژه‌ نگرانی‌ها درباره اتمام آن ذهن همگان را درگیر می‌کند.

البته باید به شهروندان خرم‌آبادی حق داد که با وجود پروژه‎های ناتمامی همچون زیرگذر بهارستان، هتل صخره‎ای و برج‎های دوقلو خاطره چندان خوشی از اجرای پروژه‌های عمرانی نداشته باشند.

پروژه برج‌های تجاری مسکونی کیو در شمال خرم‌آباد و در زمینی به مساحت 17 هزار متر مربع  با زیربنایی حدود 170 هزار متر مربع در بهترین منطقه شهر در نزدیکی دریاچه کیو در حال ساخت است.

عملیات اجرایی پروژه سال 94 آغاز شد و قرار بود طی 3 سال به بهره‌برداری برسد، اما پس از گذشت سه سال نه تنها این وعده محقق نشد بلکه بیم آن می‌رود که این پروژه نیز به سرنوشت هتل صخره‌ای، زیرگذر بهارستان و دیگر پروژه‌های عمرانی شهر دچار شود.

پس از گذشت سه سال از عواملی مانند تامین نشدن منابع مالی، وجود بروکراسی‌های پیچیده اداری و اضافه شدن طبقات در پیشرفت فیزیکی پایین پروژه دخیل دانسته می‌شود.

از سویی اعتقاد شورایی‎ها به ناکافی بودن سهم شهرداری از انتفاع این پروژه از یک سو و انتقاد آن‎ها به پیش‌‎فروش واحدهای تجاری از سوی شرکت مجری پروژه از موارد حاشیه‎ساز و مورد بحث است.

این پروژه یکی از پروژه‌های مهم در مرکز استان لرستان است که به گفته متولیان تکمیل آن عواید مهمی مانند نقش مهمی برای شهروندان خرم‌آبادی و حتی مردم غرب کشور دارد، همچنین سرمایه‎گذاران پروژه جذب گردشگر و ایجاد اشتغال را از مزایای افتتاح آن عنوان می‎کنند.

انتقاد شورایی‎ها از سهم اندک شهرداری

عضو شورای شهر خرم‌آباد در خصوص وضعیت برج‌های دو قلو گفت: نکته مهم در این خصوص قرارداد  پروژه است که از ابتدا ناقص منعقد شده است.

علی محمد صالحی‌نسب با اشاره به تجزیه و تحلیل سهم شهرداری و سرمایه‌گذار در پروژه برج‎های دو قلو عنوان کرد: شرکت معین کوثر تاکنون60 میلیارد تومان هزینه کرده در صورتی که آورده شهرداری در ابتدا بیش از یکصد میلیارد تومان بوده است.

وی عنوان کرد: حال آنکه سهم سرمایه‌گذار از پروژه پس از ساخت آن 75 درصد و سهم شهرداری تنها 25 درصد است.

عضو شورای شهر خرم‌آباد خاطرنشان کرد: از سوی دیگر قرارداد چهار ساله پروژه به اتمام رسیده و در قرارداد جدید ما به دنبال شفافیت هستیم.

 

با پیش‎فروش واحدها مخالفیم

صالحی‎نسب در خصوص پیشنهاد سرمایه‌گذار مبنی بر پیش فروش واحدهای تجاری پروژه نیز توضیح داد: نظر برخی اعضای شورا این است که اگر سرمایه‌گذار سهم 75 درصدی خود را ببرد ما می‌مانیم و سهم 25 درصدی شهرداری با حجم عظیمی از کارهای انجام نشده، بنابراین تا مسائل حاشیه‌ای برطرف نشود امکان انعقاد قرارداد وجود ندارد.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذار در زمان ارزانی قیمت مصالح ساختمانی ظرف مدت چهار سال نتوانست  پروژه را تکمیل کند، حال آنکه در شرایط فعلی و با وجود گرانی مصالح ادعای اتمام پروژه جای سوال دارد.

عضو شورای شهر خرم‎آباد افزود: برداشت ما این است که شرکت معین کوثر توان ادامه کار ندارد و اگر قرار باشد اقدام به پیش فروش کند، نگران ایجاد پدیده دومی هستیم.

صالحی‌‎نسب ادامه داد: این به این معنا است که پولی از مردم پولی به واسطه مجوز شهرداری دریافت و سپس کار نیمه‌کاره رها شود، در این صورت از سوی  افکار عمومی مورد هجمه قرار خواهیم گرفت.

وی با انتقاد از اینکه سرمایه‌گذار نتوانسته کار را به خوبی جلو ببرد، تاکید کرد: اگر قرار بود واحدها  پیش‌فروش شود که شهرداری خود پروژه را در دست می‎گرفت و عواید آن در جیب دیگری نمی‎رفت.

این مقام مسؤول با اشاره به پای کار نبودن برخی اعضای شورای شهر و اختلاف دیدگاه بین شورایی‎ها گفت: چند بار مطرح کرده‌ایم که پرونده برج‎های دوقلو باید به شورا بیاید، اما شهرداری اظهار نظرهای ما را اعمال نکرده و نقش نظارتی شورا را نادیده می‌گیرد.

پیشرفت 32 درصدی پروژه برج‎های دوقلو

نماینده کارفرمای شرکت معین کوثر در پروژه برج‌های دوقلو در این باره گفت: عملیات اجرایی پروژه هیچگاه تعطیل نشده است، تنها در یک مقطع زمانی و به دلیل مشکلات مالی شرکت پیمانکار حدود سه ماه در بخش اسکلت تعطیل بود.

آرمان بهره‌مند اظهار کرد: تمام این مدت از طرف معین کوثر به عنوان کارفرما به دنبال تکمیل پروژه بوده‌ایم و در حال حاضر نیز دیوارچینی قسمت اول بخش تجاری به اتمام رسیده و در حال نماکاری هستیم‌.

وی پیشرفت فیزیکی پروژه برج‎های دوقلو را حدود 32 درصدی عنوان و بیان کرد: یک پیمانکار دیگر به پروژه اضافه شده است، تا علاوه بر ایجاد فضای رقابتی میان پیمانکاران سرعت کار نیز افزایش یابد.

نماینده کارفرما در خصوص قرارداد پروژه عنوان کرد: قرارداد ما به اتمام نرسیده و پا برجا است، چرا که زمان قرارداد از تاریخ صدور پروانه در سال 94 احتساب می‎شود.

بهره‌مند اما در مورد نگرانی‌های ناشی از پیش‌فروش واحدها توضیح داد: هیچ جای نگرانی وجود ندارد، زیرا واحدهایی پیش‌فروش می‌شوند که وجود خارجی دارند.

وی ادامه داد: کل پروژه را پیش‌فروش نمی‌کنیم، بلکه تنها 15 درصد پروژه یعنی بخش تجاری جلوی انقلاب که 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد را پیش فروش می‌کند.

بروکراسی اداری؛ مانع همیشگی پیش روی پروژه‎ها

نماینده کارفرمای شرکت معین کوثر درباره تاخیر در تکمیل پروژه افزود: اگر چه پروانه در سال 94 پروانه صادر شده اما کار را از سال 93 آغاز کرده‎ایم که قرار بود چهل ماه طول بکشد.

بهره‎مند تاکید کرد: وجود موانعی مانند بروکراسی‌های اداری و یک سری کارها مانند شمع‌کوبی به منظور کنترل آب‌های سطحی کار را عقب انداخت، موضوع صدور پروانه نیز از دیگر موانع پیش روی پروژه بود.

وی موضوع تامین منابع مالی را یکی دیگر از موانع پیش روی پروژه عنوان و تصریح کرد: روز اول 30 میلیارد تومان آورده داشتیم و قرار بود پس از آن وارد فاز پیش‌فروش شویم، اما با وجود صرف 70 میلیارد تومان آورده هنوز نتوانسته‎ایم پیش فروش کنیم.

نماینده کارفرمای پروژه ادامه داد: این موضوع به قانون جدید پیش‎فروش مربوط می‌شود که  زمان‎بر و پیچیده است، البته این سخت‌گیری‌ها در راستای اعتمادسازی مردم است.

بهره‎مند اضافه کرد: نکته دیگر اینکه ساختمان بیمه مسئولیت مدنی است، بنابراین متقاضیان خیالشان از این بابت راحت باشد.


زمان تکمیل پروژه

وی در پاسخ به سوالی در خصوص زمان تکمیل پروژه اظهار کرد: بر اساس برنامه زمان‌بندی قرار است، 27 ماه پس از پیش‎فروش واحدهای تجاری پروژه به طور کامل تکمیل و تحویل داده شود که این در نوع خود رکورد جالبی است.

نماینده کارفرمای پروژه در پاسخ به این انتقاد که شرکت معین کوثر توان ادامه کار را ندارد، بیان کرد: ما در شرایطی از پروژه پا پس نکشیده‌ایم که قیمت مصالح چندین برابر شده است و حتی در ابتدای کار برخی ما را از ادامه کار منع کردند، بنابراین این اظهار نظرها صحت ندارد.

بهره‎مند در مورد انتقادهای مطرح شده مبنی بر پائین بودن سهم شهرداری عنوان کرد: در پروژه‌های کوچک و بر اساس عرف سهم‎ها 50 درصدی است و برخی تصور می‎کنند در این پروژه نیز همین روند باید اعمال شود.

به جای ایرادتراشی به تکمیل پروژه کمک کنیم

وی ادامه داد: این در حالی است که ما عظیم‌ترین پروژه غرب کشور را با زیر بنایی 166 هزار متری در اختیار داریم و اگر چه شهرداری زمین 17 هزار متر مربعی را تحویل داده اما چند برابر آن را سهم می‎برد.

نماینده کارفرمای شرکت معین کوثر تاکید کرد: موضوع مهمتر اینکه پروژه پیش از ما در اختیار شرکت ونک پارک بوده و در همین زمین با ابعاد یک سوم سهم شهرداری 25 و سهم شرکت 75 درصد بود.

بهره‎مند گفت: این در حالی است که آورده شرکت معین کوثر سه برابر شرکت قبلی بوده، همچنین شهرداری باید این نکته را مدنظر قرار دهد که پس از تکمیل پروژه عایدی آن به نرخ روز چندین برابری می‎شود.

وی ادامه داد: از سویی ایجاد 369 واحد تجاری، چندین فروشگاه چند منظوره، شهربازی و رستورانی که جزو بزرگترین رستوران های غرب کشور محسوب می‌شود، آن هم با اشتغالزایی مستقیم بیش از دو هزار نفر از مزایای تکمیل پروژه است که نباید آن‌ها را نادیده گرفت.

نماینده کارفرمای این پروژه اظهار کرد: اکنون که قرارداد منعقد شده و پروژه در حال اجرا است، باید برای پیشبرد کار دست به دست هم دهیم تا با تکمیل و بهره‎برداری از این پروژه استان لرستان از عواید آن منتفع شود.

تصمیمی برای پاسخ به دغدغه پیش‌فروش

در ادامه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: برج‌های دوقلو یکی از 125 طرح کلیدی معرفی شده است که تکمیل و بهره‎برداری آن‌ها جزو اولویت‌های ما به شمار می‎رود.

احمد مرادپور با بیان اینکه ساز و کار پیش‌فروش پروژه در مراحل پایانی است که پس از انجام ابلاغ می‌شود، افزود: طبق آخرین اطلاعات شرکت معین کوثر پیمانکار دیگری به پروژه اضافه کرده که در حال تجهیز کارگاه است.

وی در خصوص نگرانی‌های ایجاد شده در مورد موضوع پیش‌فروش تاکید کرد: این نگرانی برای ما نیز قابل درک است، بنابراین با مشورت استاندار و رئیس دادگستری در این باره تصمیم گرفته شده که حساب مربوط به پیش‎فروش شامل دو امضاء باشد.

معاونت عمرانی استانداری لرستان ادامه داد: زمانی که یک امضاء متعلق به مدیر شرکت سرمایه‌گذاری معین کوثر و دیگری متعلق  به معاونت عمرانی باشد، در این صورت دستگاه نظارتی مستقر می‌شود که پول واریزی به این حساب تنها به پروژه تزریق شود.

پروژه جان تازه‎ای گرفته است

مرادپور در ادامه از تغییر مدیرعامل شرکت معین کوثر خبر و ادامه داد: ظرف چند روز آینده در راستای پیگیری پروژه با وی تماس گرفته و دیداری خواهم داشت، تا مشخص شود که قصد جمع کردن پروژه را دارد یا نه.

وی عنوان کرد: بخش تجاری پروژه از سمت خیابان انقلاب در حال نماکاری است و می‌توان گفت پروژه جان تازه‌ای گرفته اما باز هم مورد قبول نیست.

گزارش از نسرین صفربیرانوند

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول