اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت الاسلام دهنوی:

لازمه ازدواج موفق هم‌کفو بودن در مسائل مختلف است

کارشناس سبک زندگی لازمه ازدواج موفق را همتایی زوجین در اصول اعتقادی، طبقاتی و فرهنگی برشمرد و گفت: بسیاری از زوجین به دلیل شاخصه‌های ظاهری، روابط عاطفی و عشق‌های دروغین ازدواج می‌کنند که هیچ‌گونه همتایی در آن‌ها وجود ندارد.

لازمه ازدواج موفق هم‌کفو بودن در مسائل مختلف است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مراسم گرامیداشت ۱۶ آذر و جشن دانشجو، عصر امروز با حضور پرشور و شکوه دانشجویان در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد واحد رشت برگزار شد.

ضرورت اصل همتایی فرهنگی در ازدواج

کارشناس مسائل ازدواج و سبک زندگی در این مراسم با تأکید بر ضرورت همتایی در ازدواج اظهار کرد: بسیاری از زوجین به دلیل شاخصه‌های ظاهری، روابط عاطفی و عشق‌های دروغین ازدواج می‌کنند که هیچ‌گونه همتایی در آن‌ها وجود ندارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین دهنوی با بیان اینکه فرد عاشق خارهای گل رز را نیز گل می‌بیند افزود: باید مراقب عشق‌های آتشین بود و اینکه گفته می‌شود «عشق باشد همه‌چیز حل می‌شود» غیرواقعی و دروغ است.

وی با تأکید بر ازدواج عاقلانه و پرهیز از ازدواج‌های ظاهری گفت: باید جوانان عاقلانه ازدواج کنند و در انتخاب‌های خود بر اساس عقل و منطق پیش بروند تا بتوانند عاشقانه زندگی کنند.

مؤلف چندین کتاب حوزه ازدواج و سبک زندگی با بیان اینکه حس خوب قبل ازدواج شیدایی نیست بلکه علاقه‌ای سطحی است تصریح کرد: با طی شدن فرآیند ازدواج و ارزیابی شرایط پیش‌نیاز آن یا علاقه منتج به ازدواج می‌شود و یا اینکه شرایط طرفین همسو نبوده و نهایتاً باید از علاقه بگذرند.

 

کارشناس سبک زندگی با بیان اینکه در دانشگاه‌های ما غلبه از عقل پیشی می‌گیرد افزود: دانشجویان در حضوروغیاب فرد معشوق فکر می‌کنند و دل‌بسته می‌شوند و شعله چراغشان شعله‌ور می‌شود درحالی‌که اکثراً کر و کور شده و زندگی آن‌ها ادامه‌دار نمی‌شود.

دهنوی با تأکید بر اینکه زوجین باید مراتب دل‌بستگی، وابستگی، شیدایی و عشق را طی کنند بیان کرد: زوجین باید در کنار درست اندیشیدن و عاقلانه فکر کردن و اولاً اصلاح شیوه سبک زندگی به درجه شیدایی برسند.

وی با تأکید بر اینکه باید جوان در ازدواج مراقبت کامل داشته باشد گفت: جوانی که در آستانه ازدواج قرار دارد باید اشتراکات اعتقادی و مذهبی داشته باشد.

کارشناس سبک زندگی با تأکید بر اینکه شخص مذهبی نمی‌تواند با فرد غیرمذهبی ازدواج کند گفت: برخی‌ها مدعی هستند پس از ازدواج اشتراکاتشان تحکیم می‌شود درحالی‌که این مبحث کاملاً اشتباه است و ممکن است در فرآیند زندگی مشترک زوج یا زوجه از زندگی مشترک منصرف و یا از علاقه وی کاسته شود.

دهنوی با تأکید بر اینکه دختران و پسران باید شرایط ازدواج را تسهیل کنند تصریح کرد: اگرچند درجه معیارها و شاخص‌های طرفین با یکدیگر تفاوت داشته باشد طبیعی است و این موضوع که از سوی دختران بیشتر دیده می‌شود نیازمند اصلاح است.

وی ازدواج را مهم‌ترین رخداد زندگی برشمرد و افزود: جوانی که در آستانه ازدواج قرار دارد علاوه بر همتایی اعتقادی و مذهبی شخصی باید خانواده‌های آن‌ها نیز باهم همتا باشند چون تنها دو نفر با یکدیگر ازدواج نمی‌کنند بلکه دو خانواده هستند که مزدوج می‌شوند.

کارشناس سبک زندگی زناشویی با اشاره به مضمون روایی اینکه «برادر را در بیرون ببینید و خواهر را بگیرید» بیان کرد: اسناد روایی اثبات کرده که فرزند به دایی کشیده می‌شود و این موضوع پایه ضرب‌المثلی دیگر مبنی بر «خواهرزاده به دایی کشیده می‌شود» است.

دهنوی با تأکید بر رعایت ضوابط طبقاتی مالی در ازدواج گفت: بر اساس تعابیر دینی مرد باید هم‌تراز معیارهای مالی دختر در شرایط مجردی یک زندگی برای دختر فراهم کند و این موضوع قانونا و شرعاً مورد تأکید است.

وی بر ضرورت اصل همتایی فرهنگی در زوجین تأکید کرد و گفت: یکی از دلایل مخالفت ازدواج یک جوان بافرهنگ ایرانی با سایر فرهنگ‌های جهان تنوع فرهنگ و خاص بودن آن است که موجب می‌شود در جریان زندگی با اختلافات شدید فرهنگی مواجه شوند و این اصل در ازدواج‌های داخل کشور نیز ملموس است.

 

نقش دانشجو در پویایی جامعه اسلامی

مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد رشت نیز در این مراسم با اشاره به نقش دانشجو در دوران سخت انقلاب اظهار کرد: در زمانی که همه تلاش می‌کردند تا صدای اسلام نباشد دانشجویان با بازاریان متدین‌ همراه و وارد صحنه شدند و حماسه آفریدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حسین صفوی با اشاره به شورونشاط در دانشجویان افزود: دانشجو با شورونشاط خود جامه را پویا نگه می‌دارد و همیشه نقش خود را در ابعاد مختلف انقلاب و اسلام نشان داده است.

وی با اشاره به تقدیم چندین شهید مدافع حرم دانشجو از دانشگاه آزاد رشت گفت: شورونشاط موجود در جوانان دانشجو در کنار تحصیل موجب شده تا در عرصه‌های مختلف انقلاب نقش مؤثری را ایجاد کند و شهادت چند تن از دانشجویان این دانشگاه افتخارآمیز و ستودنی است.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول