اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

فارس گزارش می‎دهد

توجه به کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها، گامی مهم برای تحقق توسعه ملی/توانمندسازی دانشجویان با شرکت در فعالیت‎های کارآفرینی

اگر چه میزان آموزش در دانشگاه‌ها می‎تواند بر توسعه ملی نقش مهمی ایفا کند اما این امر در سایه ارائه با کیفیت آموزش‎ها محقق خواهد شد.

توجه به کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها، گامی مهم برای تحقق توسعه ملی/توانمندسازی دانشجویان با شرکت در فعالیت‎های کارآفرینی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، نقش آموزش عالی در توسعه کشورها امری اجتناب‌ناپذیر است، در عصر حاضر یکی از مهمترین و با ارزش‎ترین منابعی که جامعه در اختیار دارد دانشگاه‌ها هستند چرا که بخش اعظمی از مشکلات و نیازهای جامعه در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه در دانشگاه‌ها بررسی و رفع می‎شود.

اگر چه میزان آموزش در دانشگاه‌ها می‎تواند بر توسعه ملی نقش مهمی ایفا کند اما این امر در سایه ارائه با کیفیت آموزش‎ها محقق خواهد شد.

استان گلستان با دارا بودن مراکز آموزش عالی هم چون دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و دانشگاه علوم پزشکی که نسبت به سایر دانشگاه‌های استان از قدمت بالایی برخوردار هستند و از سویی در حوزه‎های تخصصی فعالیت می‎کنند می‎تواند نقش بسزایی در تربیت نیروی کارآمد برای ورود به بازار کار و بهره‎مندی جامعه هدف از این نیروهای متخصص باشد.

*تأسیس کانون دانشجویان کارآفرین در دانشگاه علوم کشاورزی گرگان

در همین رابطه رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با بیان اینکه این دانشگاه به عنوان یکی از قدیمی‎ترین مراکز آموزش عالی استان در حوزه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی فعالیت می‎کند در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان دارای 4 هزار دانشجو است که در 18 دوره کارشناسی، 56 دوره کارشناسی ارشد، 32 دوره دکترا در تمام رشته‎های تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی امکان تحصیل را فراهم کرده است.

علی نجفی‌نژاد با اشاره به خدمات و امکانات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تصریح کرد:دانشگاه از نظر سرانه امکانات آموزشی، پژوهشی و خدمات رفاهی وضعیت خوبی دارد بیش از 180 عضو هیئت علمی در این دانشگاه مشغول له فعالیت هستند که 85 درصد از این همکاران استاد یار به بالا هستند و 17 استاد تمام در دانشگاه تدریس می‎کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر امکانات آزمایشگاهی و فضای فیزیکی دارای آزمایشگاه مرکزی نیز هستیم که امکانات تحقیقاتی برای انجام پروژه‎های دانشجویان در این آزمایشگاه فراهم می‎شود، دو مزرعه برای فعالیت علمی دانشجویان کشاورزی و طرح جنگلداری شصتکلاته با 3 هزار هکتار مساحت برای فعالیت علمی، پژوهشی و آموزشی دانشجویان در اختیار دانشگاه قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، راه‌اندازی مرکز کامپیوتر و انفورماتیک و ایجاد سالن‎های ورزشی را از دیگر امکانات دانشگاه عنوان کرد و افزود: علاوه بر امکانات نسبتأ خوب در حوزه فعالیت‎های فرهنگی دانشجویان، ظرف چند سال گذشته با افتتاح دو پروژه نیمه تمام بخش قابل توجهی از کمبود فضای فیزیکی در حوزه آموزشی و پژوهشی جبران شده است و با تکمیل یکی، دو پروژه دیگر به شرایط استاندارد و مطلوب نزدیک‌تر می‎شویم.

نجفی‌نژاد در خصوص اقدامات لازم برای کارآفرینی و توانمندسازی فارغ‎التحصیلان رشته‎های کشاورزی گفت: یکی از مهمترین اولویت‎های دولت یازدهم و دوازدهم تأکید بر حرکت دانشگاه‌ها از سوی دانشگاه آموزش‌محور به سوی دانشگاه کارآفرین و نسل سوم است، از چند سال گذشته برنامه و تغییر راه به سمت دانشگاه کارآفرین در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان آغاز شد و در حوزه اقدامات ساختاری مرکز کارآفرینی دانشگاه افتتاح و شیوه‌نامه‎ها، آیین‌نامه‎ها و مصوبات متعددی در دانشگاه برای فعالیت کارآفرینی شکل گرفت بر این اساس کانون دانشجویان کارآفرین تأسیس شد که ایده‎های دانشجویان دارای طرح و کارآفرین در این کانون مورد بررسی و بعد از تصویب امکانات لازم در اختیار آنها قرار می‎گیرد.

وی افزود:یکی از زیرساخت‎ها برای تبدیل به دانشگاه کارآفرین مرکز رشد دانشگاه است که در حال حاضر هسته‎ها و واحدهای فناور و شرکت‎های دانش بنیان در این مرکز فعال هستند و در حوزه آموزشی درس کارآفرینی و مهارت‎های کارآفرینی جزو درس کلیه دانشجویان در تمام رشته‎ها قرار گرفته است هم چنین رشته کارآفرینی و نوآوری در مقطع ارشد نیز برنامه ریزی شده است.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از امضا تفاهم‌نامه با مرکز فنی و حرفه‎ای استان خبر داد و گفت: در هر نیم سال تحصیلی دوره‎های مختلف و متعدد آموزش‎های مهارتی با هزینه اندک برگزار و دانشجویان می‎توانند از این آموزش‎ها استفاده کنند هم چنین برای اساتید دوره‎های ویژه کارآفرینی نیز برگزار می‎شود.

نجفی‎نژاد خاطرنشان کرد: بیش از 400 دانشجو مستقیمأ در فعالیت‎های کارآفرینی مشغول هستند و ایده‎های خود را محقق کردند هم چنین در حوزه پژوهش و فناوری رویکرد دانشگاه به سمت نیازهای جامعه تغییر کرده است.

وی نشست‎های کارآفرینی در حوزه ترویجی و دعوت از کارآفرینان برتر را از جمله اقدامات دانشگاه در حوزه کارآفرینی عنوان کرد و گفت: برای اجرای این فرایند به شکل مدون با انجمن صنفی کشاورزان تفاهم نامه امضا شده است بر این اساس نیازهای تحقیقاتی آنها دریافت و در قالب پروژه‎های مختلف توسط دانشجویان و اساتید مورد بررسی قرار می‎گیرد.

*تحصیل 3500 دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی گلستان/ پایین بودن میانگین فضای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گلستان نسبت به کشور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز با اشاره به امکانات این دانشگاه در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی در سال 1371 تأسیس شد ابتدا دو دانشکده مامایی و پرستاری در این دانشگاه وجود داشت اما در حال حاضر  هفت دانشکده داریم که جدیدترین آن دانشکده پردیس است و 100 دانشجوی خارجی در آن تحصیل می‎کنند.

عبدالرضا فاضل تصریح کرد: 3 هزار و 500 دانشجو مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی گلستان هستند در حال حاضر نیز در هفت رشته تخصصی 132 دانشجوی متخصص تربیت می‎کنیم که در خیلی نقاط دور و مرزی استان مشغول خدمات رسانی هستند.

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی گلستان با توجه به قدمت 25 ساله خود جزو دانشگاه نوپا در کشور محسوب می‎شود با وجود آنکه سعی کردیم در حوزه آموزشی و تخصصی و افزایش رشته‎های تخصصی پیشرفت داشته باشیم اما از نظر زیرساختی و فضای آموزشی، خدمات رفاهی و خوابگاهی دارای مشکلاتی هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه میانگین فضای آموزشی در این دانشگاه نسبت به کشور نصف است، افزود: خدمات در دانشگاه علوم پزشکی متفاوت از سایر دانشگاه‎هاست چرا که ما دو فاز تربیت دانشجو داریم یکی در فضای کلاس و آزمایشگاه و دیگری در حوزه آموزش بالینی و در بیمارستان‎ها آموزش‎های لازم را دریافت می‎کنند.

فاضل خاطرنشان کرد: با توجه به قدمت بیمارستان‎های استان در حوزه آموزشی دانشجویان دچار مشکل هستیم اما تا پایان سال و با افتتاح اورژانس بیمارستان پنجم آذر فضای آموزشی مناسبی برای دانشجویان فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به توجه به کیفیت تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی گفت: طی چند سال اخیر تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه را افزایش و به تعداد 304 نفر رساندیم، در حوزه بیمارستانی نیز، سعی شده آموزش‎های اساتید بر بالین بیمار چهره به چهره باشد با توجه به بیمارستان‎های آموزشی عملأ سطح‎هایی از دانشجویان در مقاطع مختلف حضور دارند که این سطوح مختلف تحصیلاتی به هدفمند شدن آموزش‎ها کمک می‎کند.

انتهای پیام/83017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول