به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، نقش آموزش عالی در توسعه کشورها امری اجتنابناپذیر است، در عصر حاضر یکی از مهمترین و با ارزشترین منابعی که جامعه در اختیار دارد دانشگاهها هستند چرا که بخش اعظمی از مشکلات و نیازهای جامعه در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه در دانشگاهها بررسی و رفع میشود.
اگر چه میزان آموزش در دانشگاهها میتواند بر توسعه ملی نقش مهمی ایفا کند اما این امر در سایه ارائه با کیفیت آموزشها محقق خواهد شد.
استان گلستان با دارا بودن مراکز آموزش عالی هم چون دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و دانشگاه علوم پزشکی که نسبت به سایر دانشگاههای استان از قدمت بالایی برخوردار هستند و از سویی در حوزههای تخصصی فعالیت میکنند میتواند نقش بسزایی در تربیت نیروی کارآمد برای ورود به بازار کار و بهرهمندی جامعه هدف از این نیروهای متخصص باشد.
*تأسیس کانون دانشجویان کارآفرین در دانشگاه علوم کشاورزی گرگان
در همین رابطه رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با بیان اینکه این دانشگاه به عنوان یکی از قدیمیترین مراکز آموزش عالی استان در حوزه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی فعالیت میکند در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان دارای 4 هزار دانشجو است که در 18 دوره کارشناسی، 56 دوره کارشناسی ارشد، 32 دوره دکترا در تمام رشتههای تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی امکان تحصیل را فراهم کرده است.
علی نجفینژاد با اشاره به خدمات و امکانات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تصریح کرد:دانشگاه از نظر سرانه امکانات آموزشی، پژوهشی و خدمات رفاهی وضعیت خوبی دارد بیش از 180 عضو هیئت علمی در این دانشگاه مشغول له فعالیت هستند که 85 درصد از این همکاران استاد یار به بالا هستند و 17 استاد تمام در دانشگاه تدریس میکنند.
وی ادامه داد: علاوه بر امکانات آزمایشگاهی و فضای فیزیکی دارای آزمایشگاه مرکزی نیز هستیم که امکانات تحقیقاتی برای انجام پروژههای دانشجویان در این آزمایشگاه فراهم میشود، دو مزرعه برای فعالیت علمی دانشجویان کشاورزی و طرح جنگلداری شصتکلاته با 3 هزار هکتار مساحت برای فعالیت علمی، پژوهشی و آموزشی دانشجویان در اختیار دانشگاه قرار دارد.
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، راهاندازی مرکز کامپیوتر و انفورماتیک و ایجاد سالنهای ورزشی را از دیگر امکانات دانشگاه عنوان کرد و افزود: علاوه بر امکانات نسبتأ خوب در حوزه فعالیتهای فرهنگی دانشجویان، ظرف چند سال گذشته با افتتاح دو پروژه نیمه تمام بخش قابل توجهی از کمبود فضای فیزیکی در حوزه آموزشی و پژوهشی جبران شده است و با تکمیل یکی، دو پروژه دیگر به شرایط استاندارد و مطلوب نزدیکتر میشویم.
نجفینژاد در خصوص اقدامات لازم برای کارآفرینی و توانمندسازی فارغالتحصیلان رشتههای کشاورزی گفت: یکی از مهمترین اولویتهای دولت یازدهم و دوازدهم تأکید بر حرکت دانشگاهها از سوی دانشگاه آموزشمحور به سوی دانشگاه کارآفرین و نسل سوم است، از چند سال گذشته برنامه و تغییر راه به سمت دانشگاه کارآفرین در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان آغاز شد و در حوزه اقدامات ساختاری مرکز کارآفرینی دانشگاه افتتاح و شیوهنامهها، آییننامهها و مصوبات متعددی در دانشگاه برای فعالیت کارآفرینی شکل گرفت بر این اساس کانون دانشجویان کارآفرین تأسیس شد که ایدههای دانشجویان دارای طرح و کارآفرین در این کانون مورد بررسی و بعد از تصویب امکانات لازم در اختیار آنها قرار میگیرد.
وی افزود:یکی از زیرساختها برای تبدیل به دانشگاه کارآفرین مرکز رشد دانشگاه است که در حال حاضر هستهها و واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان در این مرکز فعال هستند و در حوزه آموزشی درس کارآفرینی و مهارتهای کارآفرینی جزو درس کلیه دانشجویان در تمام رشتهها قرار گرفته است هم چنین رشته کارآفرینی و نوآوری در مقطع ارشد نیز برنامه ریزی شده است.
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از امضا تفاهمنامه با مرکز فنی و حرفهای استان خبر داد و گفت: در هر نیم سال تحصیلی دورههای مختلف و متعدد آموزشهای مهارتی با هزینه اندک برگزار و دانشجویان میتوانند از این آموزشها استفاده کنند هم چنین برای اساتید دورههای ویژه کارآفرینی نیز برگزار میشود.
نجفینژاد خاطرنشان کرد: بیش از 400 دانشجو مستقیمأ در فعالیتهای کارآفرینی مشغول هستند و ایدههای خود را محقق کردند هم چنین در حوزه پژوهش و فناوری رویکرد دانشگاه به سمت نیازهای جامعه تغییر کرده است.
وی نشستهای کارآفرینی در حوزه ترویجی و دعوت از کارآفرینان برتر را از جمله اقدامات دانشگاه در حوزه کارآفرینی عنوان کرد و گفت: برای اجرای این فرایند به شکل مدون با انجمن صنفی کشاورزان تفاهم نامه امضا شده است بر این اساس نیازهای تحقیقاتی آنها دریافت و در قالب پروژههای مختلف توسط دانشجویان و اساتید مورد بررسی قرار میگیرد.
*تحصیل 3500 دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی گلستان/ پایین بودن میانگین فضای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گلستان نسبت به کشور
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز با اشاره به امکانات این دانشگاه در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی در سال 1371 تأسیس شد ابتدا دو دانشکده مامایی و پرستاری در این دانشگاه وجود داشت اما در حال حاضر هفت دانشکده داریم که جدیدترین آن دانشکده پردیس است و 100 دانشجوی خارجی در آن تحصیل میکنند.
عبدالرضا فاضل تصریح کرد: 3 هزار و 500 دانشجو مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی گلستان هستند در حال حاضر نیز در هفت رشته تخصصی 132 دانشجوی متخصص تربیت میکنیم که در خیلی نقاط دور و مرزی استان مشغول خدمات رسانی هستند.
وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی گلستان با توجه به قدمت 25 ساله خود جزو دانشگاه نوپا در کشور محسوب میشود با وجود آنکه سعی کردیم در حوزه آموزشی و تخصصی و افزایش رشتههای تخصصی پیشرفت داشته باشیم اما از نظر زیرساختی و فضای آموزشی، خدمات رفاهی و خوابگاهی دارای مشکلاتی هستیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه میانگین فضای آموزشی در این دانشگاه نسبت به کشور نصف است، افزود: خدمات در دانشگاه علوم پزشکی متفاوت از سایر دانشگاههاست چرا که ما دو فاز تربیت دانشجو داریم یکی در فضای کلاس و آزمایشگاه و دیگری در حوزه آموزش بالینی و در بیمارستانها آموزشهای لازم را دریافت میکنند.
فاضل خاطرنشان کرد: با توجه به قدمت بیمارستانهای استان در حوزه آموزشی دانشجویان دچار مشکل هستیم اما تا پایان سال و با افتتاح اورژانس بیمارستان پنجم آذر فضای آموزشی مناسبی برای دانشجویان فراهم خواهد شد.
وی با اشاره به توجه به کیفیت تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی گفت: طی چند سال اخیر تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه را افزایش و به تعداد 304 نفر رساندیم، در حوزه بیمارستانی نیز، سعی شده آموزشهای اساتید بر بالین بیمار چهره به چهره باشد با توجه به بیمارستانهای آموزشی عملأ سطحهایی از دانشجویان در مقاطع مختلف حضور دارند که این سطوح مختلف تحصیلاتی به هدفمند شدن آموزشها کمک میکند.
انتهای پیام/83017