اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی خبر داد

افزایش 80 درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌غربی/ آبخوان‌ها هنوز کسری دارند

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با بیان اینکه میزان بارش‌ها در این استان 80 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته، گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به میزان 137.7 میلیمتر باران در آذربايجان‌غربی باریده است.

افزایش 80 درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌غربی/ آبخوان‌ها هنوز کسری دارند

یاسر رهبردین امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، با بیان اینکه میزان بارندگی در سطح استان در دراز مدت 85.8 میلیمتر بوده است، اضافه کرد: میزان بارندگی‌های سال آبی جاری 60.6 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه درازمدت نشان می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه نیز اظهار کرد: میزان بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال آبی جاری 135.4 میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجه 91.4 درصدی را نشان می‌دهد و تراز دریاچه ارومیه نیز در حال حاضر با افزایش 14 سانتیمتری نسبت به روزهای مشابه سال گذشته و افزایش 15 سانتیمتری نسبت به اول مهرماه امسال به میزان 1270.42 متر رسیده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی وسعت دریاچه ارومیه در حال حاضر را به صورت تقریبی حدود یک هزار و 905 کیلومترمربع عنوان و تصریح کرد: حجم آب موجود در دریاچه در حال حاضر 1.32 میلیارد مترمکعب است که نسبت به روزهای مشابه در سال گذشته 250 میلیون مترمکعب و نسبت به اول مهرماه امسال 270 میلیون مترمکعب افزایش داشته است.

رهبردین همچنین افزایش ۲۹ درصدی ذخایر سدهای آذربایجان‌غربی را از دیگر نتایج مثبت بارندگی‌های اخیر در استان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر با افزایش ۲۰۴ میلیون متر مکعبی ذخایر 13 سد مخزنی استان طی سال آبی جاری، ذخیره آب این سدها در مجموع ۹۰۶ میلیون متر مکعب بوده که بیشترین ذخیره سازی در سدهای بوکان با 270 میلیون مترمکعب، شهرچای با 107 میلیون مترکعب و آغ چای با 191 میلیون مترمکعب اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به تاثیرگذاری سدها در خشکی دریاچه ارومیه اضافه کرد: سدهای استان نقش اساسی در تنظیم و مدیریت سیلاب‌ها و توزیع عادلانه آب در بخش‌های مختلف را ایفا می‌کنند و عوامل مختلفی در خشکی دریاچه ارومیه تاثیرگذار بوده که نقش هفت سد حوضه دریاچه ارومیه کمتر از 10 درصد بوده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی همچنین از کسری یک میلیاردمترمکعبی آبخوان‌های استان خبر داد و گفت: طی سنوات گذشته تاکنون برداشت از طریق چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت چاه‌های مجاز در سطح استان موجب کسری حدود یک میلیارد مترمکعب مخزن آبخوان‌ها شده است که دشت ارومیه در این خصوص سهم بالایی دارد.

رهبردین افزود: این افت سطح آب زیرزمینی موجب افزایش هزینه بهره برداری، برداشت از عمق بیشتر، درخواست جابجایی و کف شکنی چاه‌ها، کاهش کیفیت آب و متراکم شدن و نشست سطح زمین خواهد شد، همچنین کسری مخزن و افت آبخوان تاثیر زیادی در کاهش روان‌آب تولیدی رودخانه‌ها در اثر بارش و ورودی دریاچه ارومیه شده است.

وی حجم کل آبخوان‌ها در استان را 11 میلیارد و 285 میلیون مترمکعب عنوان و خاطر نشان کرد: سهم حوضه آبریز دریاچه ارومیه شامل دشت‌های ارومیه، مهاباد، میاندوآب، نقده، اشنویه، تکاب، سلماس در کسری یک میلیارد مترمکعبی مخزن حدود ۷۰ درصد است.

به گزارش خبرگزاری فارس، استان آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های کوهستانی در شمال‌غرب کشور است که همواره به عنوان یکی از استان‌های پرآب قلمداد می‌شد اما با کاهش بارندگی در 20 سال اخیر و عوامل انسانی همچون افزایش کشاورزی، سدسازی و احداث پل میانگذر دریاچه ارومیه، خشکی این دریاچه را شاهد هستیم که تبعات زیست محیطی گسترده‌ای به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول