اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسؤول کمیته سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم:

فرودگاه یکی از مهمترین عوامل مؤثر در جذب گردشگر است/احداث شهربازی در اولویت‌ سرمایه‌گذاری

مسؤول کمیته سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم گفت: فرودگاه یکی از مهمترین عوامل مؤثر در جذب گردشگر است که اکنون با مشکل مواجه شده و پروژه‌ای که بخش خصوصی شروع کرده به دلایل حقوقی و اقتصادی متوقف است.

فرودگاه یکی از مهمترین عوامل مؤثر در جذب گردشگر است/احداث شهربازی در اولویت‌ سرمایه‌گذاری

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، ورود سرمایه‌گذار برای پیشبرد پروژه‌ها از جمله مباحث کلیدی توسعه و پیشرفت شهرها محسوب می‌شود که علاوه بر ایجاد اشتغال می‌تواند در جذب گردشگر نیز مؤثر باشد ولی در این بین آنچه شهر قم را نسبت به دیگر شهرها متمایز می‌کند ظرفیت مذهبی است که عامل جذب گردشگر مذهبی محسوب می‌شود.

گردشگری مذهبی به زیرساخت‌هایی نیازمند است که به وسیله آنها مدت زمان اقامت زائر افزایش پیدا می‌کند و این امر رونق کسب و کار و اشتغال را به همراه دارد.

به منظور بررسی بیشتر ظرفیت سرمایه‌گذاری و گردشگری مذهبی قم با  محسن محرری، مسؤول کمیته سرمایه‌گذاری و عضو کمیسیون‌های خدمات شهری و برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم به گفت‌وگو پرداختیم.

فارس: گردشگری مذهبی در توسعه اشتغال استان از چه جایگاهی برخوردار است؟

در بحث اشتغال نمی‌توان تک بعدی عمل کرد بلکه شرایط، تخصص‌ها و بازار هر منطقه باید در نظر گرفته شود. گردشگری مذهبی محور توسعه اشتغال در برنامه آمایش و توسعه استان است. جمعیت‌های فراوانی از اقصی نقاط کشور در مناسبت‌های مختلف به قم سفر می‌کنند بنابراین ظرفیت گردشگری قم برای توسعه اشتغال مناسب است.

صنعت به دلیل آنکه سابقه اشتغال قدیمی‌تر دارد به همین دلیل به طور طبیعی آن بخش بیشتر محور اشتغال قرار گرفته و به بحث توسعه گردشگری کمتر توجه شده است.

 

فارس: اقامت از ارکان اساسی حضور گردشگر در قم است، امکانات اقامتی برای حضور گردشگر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هنوز ظرفیت مناسبی در بحث اقامت وجود ندارد و اکنون امکانات اقامتی مناسبی در دسترس نیست و از نظر کمی و کیفی تعداد تخت‌ها در قم کم است و تعداد قابل توجهی از منازل به خانه مسافر تبدیل شده و با حداقل کیفیت به مسافران و گردشگران سرویس می‌دهد که در شأن قم نیست و نیاز است به این بخش بیشتر توجه شود.

 

فارس: چه زیرساخت‌هایی برای گسترش توریست مذهبی نیاز است؟

یکی از نیازهای مسافر بحث اسکان است. علاوه بر اقامت، جذابیت‌های گردشگری در قالب تفریحی و شهربازی باید وجود داشته باشد. اکنون شهربازی میدان 72 تن تعطیل است و شهربازی بوستان علوی با مشکل حقوقی برخورد کرده است و شهرداری و شورای شهر حل آن را برای پیگیری در اولویت قرار داده‌اند.

 توجه به شهربازی‌ها از مباحث مهم در حوزه سرمایه‌گذاری است. اکنون پروژه شهربازی در بوستان غدیر در حال ساخت است و در میدان 72 تن نیز شهرداری در حال فراخوان است که سرمایه‌گذار جدید انتخاب کند.

در حوزه رستوران به طور نسبی وضعیت قم مطلوب است و در بحث خرید مراکز مناسبی تعریف شده و به بهره‌برداری رسیده و تعدادی نیز در حال اقدام است.

بحث حمل و نقل یکی از مباحث مهم در توسعه گردشگری است. اکنون خدمات ریلی برون شهری مناسب است ولی کیفیت خدمات ریلی باید بهتر شود.

فرودگاه یکی از مهمترین عوامل مؤثر در جذب گردشگر است که اکنون با مشکل مواجه شده و پروژه‌ای که بخش خصوصی شروع کرده به دلایل حقوقی و اقتصادی متوقف است که مسؤولان استان باید با جدیت بیشتر مشکلات توقف فرودگاه قم را حل کنند.

در بحث ترافیک داخل شهری نیز مشکل وجود دارد بنابراین پارکینگ و شوارع اصلی در اولویت شورای پنجم است.

از جمله پروژه‌های در دست اقدام فاز پنجم عمار یاسر است که در بافت فرسوده واقع شده و تلاش می‌شود هر چه سریع‌تر این مسیر بازگشایی شود.

 

فارس: شرایط سرمایه‌گذاری در استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرایط سرمایه‌گذاری مطلوب نیست و رکود و مسائل اقتصادی در این بخش مانع بوده و اکنون زمینه‌های خوبی برای جذب سرمایه‌گذار در بخش گردشگری فراهم شده و بسترهای مناسب برای احداث هتل‌های 5 ستاره وجود دارد ولی عوارضی دریافت نمی‌شود و زمین با قیمت مناسب به صورت قسطی واگذار می‌شود. به عنوان مثال در محور پیامبر اعظم تسهیلات خوبی برای سرمایه‌گذاران در بخش اقامت، پذیرایی، تفریحی و امور فرهنگی پیش‌بینی شده و سرمایه‌گذارانی در این بخش ورود پیدا کردند ولی کافی نیست.

 

فارس: علت استقبال نکردن سرمایه‌گذاران چیست؟

از طرفی قدرت خرید مردم به دلیل رکود اقتصادی بالا نیست و از طرفی دیگر هزینه‌های سرمایه‌گذاری بالا است و حمایت‌‌های سیستم‌های دولتی و بانک‌ها در عمل کافی نیست بنابراین تسهیلات بانکی ارزان قیمت و آسایش خاطر سرمایه‌گذار باید در همه ابعاد وجود داشته باشد.

 

فارس: وضعیت کنونی گردشگری مذهبی در قم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حرم حضرت معصومه(س) یکی از اهداف و انگیزه‌های اصلی سفر به قم محسوب می‌شود البته توقف در قم نسبت به چند سال گذشته اضافه شده ولی نسبت به ظرفیت‌هایی که قم می‌تواند داشته باشد پایین است.

علاوه بر فراهم‌سازی شرایط اقامت باید امکانات دیگر مانند تفریحات، مراکز ورزشی، خرید و مسائل دیگر وجود داشته باشد که در این بخش‌ها کمبود وجود دارد.

دستگاه‌های مختلف درگیر این موضوع هستند که از جمله آن اداره‌کل گردشگری، استانداری، شهرداری و... است.

شورای شهر و شهرداری تلاش کردند در حد امکان به بخش‌های اقامت، شهربازی، پارکینگ و امکانات مراکز خرید توجه داشته باشند و تسهیلات مناسب در اختیار قرار دهند.

 احداث اماکن اقامتی در بلوار پیامبر اعظم حمایت می‌شود و شکل‌گیری مراکز تفریحی، پذیرایی و ورزش و بازی در بلوار غدیر در حال پیگیری است و بخش خصوصی در زمینه تعدادی پروژه در حال سرمایه‌گذاری است که به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد.

اگر نگاه مدیریتی بخش‌های مختلف نسبت به جذب گردشگر تقویت شود ماندگاری زائر در قم افزایش پیدا می‌کند.

 

فارس: با توجه به وجود بقاع امامزادگان متعدد در قم چه اندازه فرهنگ‌سازی و تبلیغات در زمینه چنین ظرفیت‌های عظیمی انجام شده است؟

با حداقل اطلاع‌رسانی و تبلیغات تشرف به بقاع امامزادگان افزایش پیدا می‌کند. در شهرهای مختلف وجود یک بقعه از امامزادگان مرکزیتی برای توجه مردم شده است.

باید تسهیلاتی برای ماندگاری و جذب مسافران این بخش در نظر گرفته شود. ظرفیت جذب گردشگر مذهبی برخی بقاع امامزادگان مانند علی بن جعفر(ع)، چهل اختران و موسی مبرقع(ع) بیشتر مورد توجه قرار گرفته و بر این اساس طرح توسعه بقعه امامزاده موسی مبرقع با کمک دولت، شهرداری و اوقاف در حال انجام است و پارکینگ مناسبی برای آن پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول