اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

از کاردکردهای مهم داستان‌گویی واقعیت مجازی برای شبیه‌سازی با داستان است

مدرس و پژوهشگر فلسفه و هنر گفت: لذت و فراغت، انتقال مفاهیم و تجربه‌ها، انطباق تکاملی از جمله کارکردهای داستان و داستان گویی است.

از کاردکردهای مهم داستان‌گویی واقعیت مجازی برای شبیه‌سازی با داستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری خراسان رضوی، هادی نوری در نشست «روایت انسانی، انسان‌روایی» با موضوع درآمدی شناختی به‌ریشه‌های داستان‌گویی در ایران که در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد، گفت: نسبت ما و داستان مثل نسبت آب است به ماهی، در واقع انسان موجودی آیینی است و داستان‌گویی و داستان‌پردازی در او پدیده‌ای ذاتی است.

مدرس و پژوهشگر فلسفه و هنر تصریح کرد: ما چند گونه داستان داریم که شامل داستان‌گویی‌های طراحی شده توسط هنرمندان، رویاهای شبانه، احوال و روزگار خود شخص، رویاپردازی‌های آگاهانه، رویاهای گسسته و پیوسته و روایت‌های جهان اطراف ما نظیر تاریخ، محاکمه‌ها، اخبار و گفتگوهای روزمره می‌شود. 

وی درباره کارکردهای داستان گفت: لذت و فراغت، انتقال مفاهیم و تجربه‌ها، انطباق تکاملی از جمله کارکردهای داستان و داستان‌گویی است اما در این میان یکی از کاردکردهای مهم آن واقعیت مجازی برای شبیه‌سازی با داستان است.

نوری با اشاره به دو حوزه دانشی انسان‌شناسی شناختی و روایت‌‌شناسی، تصریح کرد: ما از طریق این دو حوزه به‌ذاتی بودن داستان‌گویی در انسان پی می‌بریم و انسان‌شناسی شناختی را باید دانش شناخت، تحلیل انسانی در همه ابعاد و علم بررسی شیوه‌هایی دانست که انسان از طریق آنها به‌درک جهان اطراف خود دست می‌یابد و درباره رویدادهای موجود در دنیای اطراف می‌اندیشد.

مدرس و پژوهشگر فلسفه و هنر ادامه داد: روایت یعنی بیان یک واقع توسط راوی و سیر تاریخی انسان و داستان که شامل دو روایت سنتی و مدرن می‌شود. 

وی با بیان اینکه تمایز انسان و حیوان در واکنش روایی به‌خواسته‌های است، خاطرنشان کرد: در واقع وجه تمایز انسان و حیوان در فرهنگی بودن انسان و روایی بودن خواسته‌های او است که منجر به‌تولید و پردازش داستان می‌شود و فهم داستان وابسته به‌فهم از انسان است.

 انتهای پیام/ 70051

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول