اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

معاون وزیر اسبق اقتصاد مطرح کرد

روایتی از فرصت سوزی شش ساله برای تصویب لایحه قانون مشاركت عمومی-خصوصی

عمر دولت دهم برای بررسی لایحه قانون مشارکت عمومی - خصوصی کفاف نداد و مجددا در ابتدای دولت یازدهم مطرح شد اما با مقاومت و مخالفت سازمان برنامه و بودجه به دلیل سازکار بروکراتیک و سنتی در مقابل مفاهیم جدید روبرو شد.

روایتی از فرصت سوزی شش ساله برای تصویب لایحه قانون مشاركت عمومی-خصوصی

به گزارش خبرگزاری فارس، بهروز علیشیری معاون اسبق وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمک های فنی ایران در صفحه رسمی اینستاگرام خود نوشت: ١٤ اذر ٩٧ لایحه قانون مشارکت عمومی - خصوصی در دولت تصویب شد و آماده ارایه به مجلس شد.

این قانون می تواند مدل انجام و اجرای پروژه ها بویژه در حوزه های زیربنایی و بزرگ مقیاس نظیر حمل و نقل، بهداشت، نیرو و نیروگاهی، سدسازی، مسکن، فاضلاب، آبرسانی و ... را دگرگون و در مسیر صحیح و مدرن خود قرار دهد.

بخاطر دارم ابتکار مطالعه و تدوین این قانون را در سال ١٣٨٩ در سازمان سرمایه گذاری و با بهره گیری از بهترین و زبده ترین کارشناسان  آغاز کردیم و تا انتهای سال ١٣٩١ به پایان رساندیم. یک مطالعه مقایسه ایی از وضعیت ده کشور موفق در این حوزه؛ دلایل توجیهی این کار، و پیشنهاد لایحه قانون مشارکت عمومی - خصوصی.

در انتهای دولت دهم به دولت برای تصویب ارسال کردیم، اما موعود دولت دهم برای بررسی این لایحه کفاف نداد. این لایحه را مجدداً در ابتدای دولت یازدهم پیشنهاد دادیم.

این مفاهیم نو پدید در لایحه مشارکت عمومی -خصوصی در سازکار بورکراتیک و سنتی سازمان برنامه با مقاومت و مخالفت روبرو شد! اصرار کردیم، جلسه ایی با حضور وزیر وقت اقتصاد در سال ٩٣ با مدیران ارشد سازمان برنامه در محل وزارت اقتصاد و با هدف نزدیک کردن دیدگاههای ما و سازمان برنامه تشکیل شد. 

در این جلسه نه تنها نظرات به هم تقریب نشد، بلکه متوجه شدم که این سازمان برنامه؛ توپخانه ایی خاموش و نیامی بدون شمشیر است! بعد از کش و قوس های فراوان و بحث در کمیسیون های تخصصی دولت ؛ که دیگر من درگیر جلسات آن نبودم؛ متوجه شدم که تصمیم گرفته شده است که از دستور کار دولت خارج شود و خارج شد.

این اقدام بسیار ملال آور بود و بر این نظر که تا نظام اداری کشور حرفه ای و تخصصی و مبتنی بر شایسته ها نباشد، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد ؛ راسخ تر شدم، امروز شش سال از این تحولات گذشته است؛ و دولت این لایحه را برای ارسال به مجلس آماده کرده است.

یعنی شش سال فرصت سوزی و اتلاف زمان. اگرچه باید متن و رویکردهای این لایحه را به دقت دید که چقدر با سند اولیه سال ٩١ منطبق است، تا ابتر نماند ان شاء... مجلس با دقت این اساسی ترین لایحه کشور در طی سال های اخیر را با دقت ، تمرکز و سرعت لازم در فرایند رسیدگی قرار دهد اگرچه این فرصت سوزی برای من ناراحت کننده است ، اما اینکه می بینم این ایده ها و اقدامات که ان را پی ریختیم ، در شرف باروری است ، کمی از رنج های پیشین خواهد کاست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول