اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رقابت دو حزب اتحادیه میهنی و گوران برای تصدی پست‌ها در کردستان عراق

با معرفی نامزدهای حزب دموکرات کردستان عراق برای تصدی پست‌های ریاست و نخست‌وزیری منطقه کردستان، دو حزب گوران و اتحادیه میهنی نیز وارد رقابت برای تصدی پستهای بیشتر در این منطقه شدند.

رقابت دو حزب اتحادیه میهنی و گوران برای تصدی پست‌ها در کردستان عراق

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع رسانه‌ای از گزینه‌های حزب‌های اتحادیه میهنی و گوران در منطقه کردستان عراق برای تصدی پست‌های ریاست‌ پارلمان و معاونت ریاست و نخست‌وزیری این منطقه خبر دادند.

به نوشته پایگاه خبری «سومر نیوز»، این دو حزب گزینه‌های خود را به حزب دموکرات کردستان به ریاست «مسعود بارزانی» طی نشست‌هایی که بزودی برای تعیین سرنوشت پستهای ریاستی سه‌گانه در منطقه کردستان برگزار خواهد شد، ارائه می‌کنند.

بنا بر این گزارش، حزب دموکرات کردستان عراق که بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در انتخابات اخیر منطقه کردستان کسب کرده، «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر کنونی را به عنوان نامزد ریاست منطقه کردستان و «مسرور بارزانی» را به عنوان نخست‌وزیر معرفی خواهد کرد.

اتحادیه میهنی کردستان نیز «قباد طالبانی» را به عنوان معاون رئیس منطقه کردستان، «حاکم قادر» و «درباز کوسرت رسول» را به عنوان معاونان نخست‌وزیر منطقه کردستان معرفی خواهد کرد. البته این امر منوط به موافقت با افزایش شمار معاونان نخست‌وزیر منطقه کردستان از یک نفر به دو نفر است.

این حزب همچنین «بیکرد طالبانی» را به عنوان رئیس پارلمان پیشنهاد خواهد داد.این در حالی است که دوم دسامبر جاری، حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلام کرد که قباد طالبانی را به عنوان نامزد ریاست پارلمان منطقه کردستان در دوره کنونی انتخاب کرده است.

از سوی دیگر، حزب گوران نیز «مصطفی سید قادر» را به عنوان معاون رئیس منطقه کردستان، «هوشیار عمر» به عنوان معاون نخست‌وزیر و «علی حمة صالح» را به عنوان معاون رئیس پارلمان این منطقه پیشنهاد می‌دهد.

نتایج نهایی انتخابات پنجمین دوره پارلمان منطقه کردستان عراق که ۳۰ سپتامبر گذشته برگزار شد، در 21 اکتبر پیش، اعلام شد و بر اساس آن، حزب دموکرات کردستان با کسب 45 کرسی این پارلمان در صدر قرار گرفت و پس از آن، حزب اتحادیه میهنی کردستان با کسب 21 کرسی، حرکة التغییر (گوران) با کسب 12 کرسی، «الجیل الجدید» با کسب هشت کرسی، «الجماعة الاسلامیة» با کسب هفت کرسی، فهرست «نحو الاصلاح» با کسب پنج کرسی، ائتلاف «العصر» (سَردَم) با کسب یک کرسی و فهرست آزادی با کسب یک کرسی در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

از مجموع صد و یازده کرسی پارلمانی منطقه کردستان، یازده کرسی نیز به اقلیت‌ها قومی و مذهبی تخصیص یافت. نخستین نشست  این پارلمان جدید سه‌شنبه؛ ششم نوامبر، به دعوت شورای عالی قضاوت در این منطقه، برگزار شد اما به دلیل عدم توافق گروه‌های سیاسی پیروز در این انتخابات، تنها در این نشست، نمایندگان جدید سوگند یاد کردند و رئیسی برای آن انتخاب نشد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول