اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور مطرح کرد

تسهیل روند صدور مجوز سمن‌ها در حوزه جوانان

معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور گفت: برای توسعه فعالیت‌های اجتماعی جوانان، روند صدور پروانه سمن‌ها تسهیل شده است.

تسهیل روند صدور مجوز سمن‌ها در حوزه جوانان

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، کمال اکبری معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور در نشست خبری که در محل وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد از پایه‌های اساسی توسعه پایدار در کشور هستند، گفت: با بهره‌گیری از توان سمن‌ها می‌توان از طریق جذب مشارکت‌های اجتماعی گام‌های مؤثری در زمینه توسعه پایدار برداشت. 

وی افزود: وزارت کشور برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در حوزه مشارکت‌های اجتماعی از سمن‌ها و  مؤسسات حمایت می‌کند، این حمایت‌ها در دو حوزه معنوی و قانونی هستند که ایجاد بسترهای مناسب برای فعالیت‌های آسان آنها را به دنبال دارد. 

وی ادامه داد: وجه دوم، نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد است تا مردم همکاری بهتری با این سازمان‌ها پیدا کنند. با مشارکت در طرح‌های کشور که از طریق استانداری‌ها این طرح‌ها به سمن‌ها واگذار می‌شود، تاکنون ۴۵۰ تشکل، بیش از ۵۲۲ طرح را در سال گذشته در حوزه آسیب‌های اجتماعی دریافت کرده‌اند. 

معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور بیان کرد: در راستای توسعه فعالیت‌های اجتماعی جوانان، روند صدور پروانه برای سازمان‌های مردم‌نهاد تسهیل شده است تا بتوانند فعالیت‌های خود را به صورت رسمی انجام دهند. از ابتدای سال تاکنون ۳۰ جلسه هیأت نظارت کشور برگزار کرده‌ایم و همه استان‌ها و شهرستان‌ها این شورا را تشکیل داده‌اند. 

اکبری گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲ هزار و ۳۸۸ درخواست صدور مجوز برای ایجاد سمن ها و مؤسسات دریافت شده است که ۸۷۱ مورد از آن تأیید شده است و ۸۸۴ مورد دیگر نیز در انتظار هستند تا بتوانند به رفع اشکال بپردازند. همچنین از ابتدای سال تاکنون ۱۴۰ مجوز صادر شده است و ما پیگیر هستیم تا بیش از ۷۰۰ مجوز دیگر را نیز تأیید کنیم. 

معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور با اشاره به اینکه هیأت نظارت وزارت کشور برنامه‌ها را هفتگی انجام داده است، گفت: تقاضاهای صدور مجوز برای سمن‌ها تا حداکثر ده روز در نوبت می‌ماند و به آن رسیدگی می‌شود. حوزه نظارت در سازمان‌های مردم نهاد و مؤسسات خیریه می‌تواند برای ما و کشور دستاوردهای مهمی داشته باشد که در همین راستا باید بگویم نظارت ما دقیق و مؤثر است و طی بازرسی‌های به عمل آمده مشخص شد که برخی از مؤسسات عملکرد مناسبی نداشتند و در همین زمینه تذکر شفاهی و کتبی دریافت کردند و پس از آن توقف حکم مجوز آنان انجام شد و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. 

وی افزود: در سال ۹۷ سه مورد لغو مجوز و در سال ۹۶، ۷ مورد انجام شد، ولی این سمن‌ها یا مؤسسات با اینکه لغو مجوز شده‌اند، همچنان فعالیت می‌کنند. انجمن حمایت از بیماران دیابتی کشور در سال ۹۳ لغو فعالیت شده است و اجازه انجام کار ندارد، ولی گزارش‌هایی رسیده که افراد تشویق شده‌اند که از انجمن‌شان حمایت شود، لذا بنده همین‌جا می‌گویم زمانی که مجوز لغو شده باشد، امکان اجرای هیچ‌گونه اقدامی وجود ندارد. 

معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور بیان کرد: مردم برای همکاری با سمن‌ها و مؤسسات، مدارک و اعتبارنامه آن سازمان را رؤیت کنند، زیرا در همین جهت انجمن‌های دوستی وجود دارد که حال ممکن است عده‌ای با توجه به فضای مجازی به سمت آنها سوق پیدا کنند. مردم برای ارتباط با مرکز معاونت مشارکت‌های اجتماعی در حوزه سمن‌ها و مؤسسات ملی می‌توانند به شماره ۸۸۹۵۰۰۱۷-۸ تماس حاصل کنند، همچنین در حوزه استانی می‌توانند با فرمانداری‌ها واستانداری‌ها در همین حوزه ارتباط داشته باشند. از سال ۹۱ تاکنون ۱۷ مورد لغو مجوز ملی انجام شده است که نسبت به تعداد سمن‌ها بسیار ناچیز است. 

وی ادامه داد: سمن‌ها اگر فعال نباشند، طی فرایند قانونی لغو مجوز خواهند شد و در همین زمینه تعدادی از سمن‌ها، انجمن‌های دوستی و چند مورد مؤسسات خیریه لغو مجوز شده‌اند. ایجاد بستر مناسب و قانونی برای انجام امورات از صدور مجوز گرفته تا امکان فعالیت فراهم می‌شود و هیچ فرد یا افراد حقیقی یا حقوقی برایشان مشکلی ایجاد نخواهد شد. 

وی افزود: توانمندسازی سمن‌ها در سطح کشور انجام شده است که ۸۲ هزار ساعت آموزش انجام داده‌ایم تا سمن‌ها بتوانند با قوانین و تخصص‌های سازمان‌ها آشنا شوند و با کمک خودشان امورات اجتماعی کشور به پایان برسد. ما از مؤسسات و خیریه‌هایی که به صورت خاص بر آنها نظارت داریم، عملکرد مالی و سالیانه دریافت می‌کنیم و طبق برنامه خیریه‌هایی که از مردم دریافت وجه دارند باید ۸۰ درصد موارد لغو شده را به موقع به دست نیازمندان برسانند که این امر حسابرسی خواهد شد. 

اکبری در ادامه اظهار داشت: ۲۰ درصد دیگر از مبالغ خیریه‌ها نیز به مؤسسات برای هزینه‌های جاری مختلف اختصاص می‌یابد تا بتوانند امورات خود را انجام دهند و اگر موردی در این میان باشد به آن رسیدگی خواهد شد،‌ لذا ما هیچ ردیف بودجه‌ای برای کمک به مؤسسات درنظر نگرفته‌ایم. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول