اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل گمرک خراسان شمالی خبر داد

کاهش بیش از 60 درصدی صادرات خراسان شمالی

مدیرکل گمرک خراسان شمالی با اشاره به کاهش بیش از 60 درصدی صادرات استان طی 8 ماه نخست امسال، گفت: در همین مدت واردات استان نیز ازلحاظ ارزش دلاری 42 درصد رشد داشته است.

کاهش بیش از 60 درصدی صادرات خراسان شمالی

جواد جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد با اشاره به میزان صادرات استان طی سال جاری اظهار کرد: ارزش ریالی صادرات استان تا پایان آبان ماه 97، مبلغ 19 میلیون و 443 هزار و 800 دلار و به میزان 66 هزار و 210 تن بوده است که نسبت به سال گذشته 62 درصد در ارزش دلاری و 63 درصد در وزن کالا کاهش صادرات داشتیم.

آلومینای جاجرم امسال صادرات نداشت/ صادرات فولاد اسفراین به یک‌سوم تقلیل یافت/ کاهش 20 درصدی صادرات پتروشیمی

وی ادامه داد: چند واحد تولیدی بیشتر در استان نداریم که صادرات دارند که می‌توان پتروشیمی، آلومینا، فولاد اسفراین، سیمان و چند تا نیز خصوصی را نام برد؛ همچنین آلومینای جاجرم امسال اصلاً صادرات نداشت، صادرات امسال فولاد اسفراین نسبت به سال گذشته به یک‌سوم کاهش داشت و چند واحد تولیدی اشخاص نیز کلاً امسال صادرات انجام نشد و پتروشیمی هم نسبت به پارسال 20 درصد افت صادرات داشت لذا درمجموع حدود از 60 درصد کاهش صادرات داشتیم.

مدیرکل گمرک خراسان شمالی تصریح کرد: البته پتروشیمی استان حدود 10 میلیون دلار از صادرات خود را به دلایلی از طریق گمرک شهید رجایی انجام داد و یک مقدار از کاهش صادرات استان نیز به این دلیل است.

جعفری بابیان اینکه کاهش صادرات به معنای کاهش تولیدات نبوده بیان داشت: درواقع واحدهای تولیدی به این دلیل که نیاز داخل کشور را تأمین می‌کردند امسال صادرات نداشتند و از تولید کاسته نشده است.

دلیل عمده کاهش صادرات تأمین نیاز داخل بوده/ کود اوره بیشترین کالای صادراتی

وی ادامه داد: آلومینای جاجرم و فولاد اسفراین نیاز داخل را تأمین کردند البته افت صادرات کارخانه سیمان به این دلیل بوده که وسیله حمل مانند واگن برای صادرات نداشتند و درواقع مشکلات تهیه واگن داشتند و واحدهای تولیدی اشخاص نیز به دلیل مشکلات ارزی نتوانستند صادرات داشته باشند اما دلیل عمده کاهش صادرات تأمین نیاز داخل بوده است.

مدیرکل گمرک خراسان شمالی در ادامه از کود اوره، مقاطع فولادی، پلاستیک جات، مبلمان چوبی، پودر کریستال ملامی، رب گوجه‌فرنگی، سیمان، ماکارونی به‌عنوان کالاهای صادراتی استان نام برد و افزود: بیشترین کالایی که صادرشده کود اوره بوده و اغلب کشورهای صادراتی نیز عراق، افغانستان، ترکمنستان و ترکیه بوده است.

میزان واردات استان ازلحاظ ارزش دلاری 42 درصد رشد و ازنظر وزن 14 درصد کاهش داشته

جعفری تصریح کرد: ارزش ریالی واردات استان به وزن 2 هزار و 706 تن، 10 میلیون و 495 هزار و 513 دلار بوده است که این آمار تا پایان آبان ماه امسال است و نسبت به سال گذشته ازلحاظ ارزش دلاری 42 درصد رشد و ازنظر وزن 14 درصد کاهش داشته‌ایم.

حدود 70 درصد کالاهای وارداتی استان مواد اولیه واحدهای تولیدی و ماشین‌آلات خط تولید بوده

وی ادامه داد: امسال واردات بسیار خوبی را داشتیم و عمده واردات استان (به‌جز برنج که کالای اساسی است) ماشین‌آلات خط تولید و مواد اولیه واحدهای تولیدی بوده است که بسیار مسرت‌بخش است که کالاهای وارداتی استان کالاهای خط تولید است و مصرفی نیست و عمدتاً هم ماشین‌آلات خط تولید شمش آلومینیوم جاجرم است.

مدیرکل گمرک خراسان شمالی همچنین حدود 70 درصد کالاهای وارداتی استان را مواد اولیه واحدهای تولیدی و ماشین‌آلات خط تولید عنوان کرد.

جعفری از برنج، فلوکروم، ماشین‌آلات، چراغ‌های شلنگی و سایر مصنوعات فلزی به‌عنوان اقلام وارداتی نام برد و گفت: واردات بیشتر از کشورهای چین، پاکستان، ترکیه و روسیه بوده است.

وی د پایان اظهار داشت: نوسانات ارزی مشکلاتی را برای صادرکننده‌ها ایجاد کرده اما با توجه به تصمیماتی که جدیداً گرفته‌شده به‌خصوص با توجه به بخش‌نامه‌ای که جدیداً صادرشده، فکر می‌کنم روند صادرات منظم‌تر و بیشتر شود.

انتهای پیام/ خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول