اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فارس مطرح کرد

پیشنهاد انتشار اوراق سلف ریالی برای افزایش جذابیت عرضه نفت در بورس

اسکندری مطالبه رسانه‌ها برای تداوم عرضه نفت خام در بورس انرژی را مورد تاکید قرار داد و گفت: پیشنهاد انتشار اوراق سلف استاندارد ریالی نفت بدون تضمین سود ارائه شده تا از طریق کشف قیمت این اوراق، جذابیت بیشتری ایجاد شود.

پیشنهاد انتشار اوراق سلف ریالی برای افزایش جذابیت عرضه نفت در بورس

محمد اسکندری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای فروش نفت و در عین حال کنار رفتن حاکمیت انحصار دولتی در فروش این کالا را از مزیت‌های عرضه نفت در بورس انرژی در دوران تحریم‌ها عنوان کرد و افزود: اگر حجم مشخصی از نفت را در بازار تک محموله ای SPOT می‌توان فروخت اما در بازار مشتقه حجم فروش تا چندین برابر حجم معاملات فیزیکی قابل افزایش است.

اسکندری با بیان اینکه نباید بورس به عنوان ابزاری موقت در دوران تحریم‌ها برای فروش نفت به کار گرفته شود به واکنش منفی رسانه‌های خارجی از عرضه نفت در بورس اشاره کرد و گفت: با وجود برخی موارد، اطلاعیه عرضه نفت خام در بورس انرژی بطور حرفه ای تبیین شده است و اگر اراده ای برای ادامه عرضه نفت خام بویژه در بخش تسویه و تحویل کالا وجود داشته باشد، ادامه عرضه نفت خام در بورس با همت دستگاه‌های نظارتی قابل انجام است.

به گفته وی، دولت‌ها همیشه در دنیا وقتی بزرگ می‌شوند دخالت کردن برای آن ساده تر می‌شود. دولت نه رقیب بخش خصوصی است و نه برای درآمد زایی باید فکر کند.

اسکندری مطالبه رسانه‌ها برای تداوم عرضه نفت خام در بورس انرژی را با هدف استفاده بیشتر از ظرفیت بخش خصوصی مورد تاکید قرار داد و گفت: پیشنهاد انتشار اوراق سلف استاندارد ریالی نفت بدون تضمین سود به نهادهای مرتبط ارائه شده تا از طریق کشف قیمت این اوراق در بازار، جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاران ایجاد شود.

وی اضافه کرد: در این فرایند می‌توان جریانی را ایجاد کرد که شرط تحویل نفت خام از دولت به پالایشگاه‌ها در ازای عودت این اوراق باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عرضه نفت خام در بورس انرژی به شفاف شدن پالایشگاه‌ها نیز کمک خواهد کرد، افزود: پیشنهاد فوق به گونه ای است که پالایشگاه‌ها نیز نفت خام مصرفی خود را از طریق بورس دریافت خواهند کرد و از سویی دیگر بازار ثانویه آن نیز با حضور این مجتمع‌ها بطور کامل تضمین می‌شود.

پیشنهاد انتشار اوراق سلف استاندارد ریالی نفت بدون تضمین سود به نهادهای مرتبط ارائه شده تا از طریق کشف قیمت این اوراق در بازار، جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاران ایجاد شود.

اسکندری با بیان اینکه اگر بورس مرجع قیمت‌ها برای بازار نفت تعیین شود سایر بازیگران نیز به این بازار ورود می‌کنند، افزود: می‌توان با پرمیموم و دیسکانت مشخصی برای محموله‌های مختلف نفت، قیمتی که در بورس انرژی کشف می‌شود و در عین حال مطابق با سازوکاری مشابه فرمول قیمت گذاری محصولات سنگ آهنی‌ها و فولادی‌ها مبنای تحویل کالا به پالایشگاه‌ها باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در مقابل اگر پالایشگاه‌ها بخواهند نفت خام مصرفی خود را از دولت دریافت کنند باید اوراق سلف موازی استاندارد بدون اختیار خرید و فروش را در بازار ثانویه بورس خریداری کنند و در ازای ارائه آن،  نفت خود را تحویل بگیرند.از اینرو باید پالایشی‌ها را به عنوان بازیگران اصلی وارد بازار نفت در بورس انرژی کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول