اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

ABC NEWS:

آتش‌بس تجاری بین آمریکا و چین فرصت نفس راحت برای شرکت‌ها/اختلافات حل نمی‌شود

آتش‌بس 90 روزه تجاری بین آمریکا و چین تنها برای شرکت‌ها مدت زمانی کوتاهی را برای کشیدن یک نفس راحت فراهم می‌کند اما نشانه‌ای از تاثیر آن بر تغییر مواضع دو طرف علیه یکدیگر وجود ندارد.

آتش‌بس تجاری بین آمریکا و چین فرصت نفس راحت برای شرکت‌ها/اختلافات حل نمی‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌المللی خبرگزاری فارس به نقل از ABCNEWS: روز گذشته رؤسای جمهور آمریکا و چین توافق کردند تا به مدت 90 روز از اعمال تعرفه‌های بیشتر و تشدید جنگ تجاری علیه یکدیگر خودداری کنند.

این مهلت باعث می‌شود تا شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران برای مدتی نفس راحت بکشند اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که در قالب این آتش‌بس مواضع دو طرف علیه یکدیگر تغییر کرده و چین نیز در سیاست‌های خود در انتقال فناوری تجدید نظر کنند.

رئیس‌جمهور چین طی دیدار با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس G20 در بوینوس آیرس آرژانتین قول داده واردات از آمریکا را افزایش دهد.

ویلیام زریت دبیر اتاق بازرگانی آمریکا در چین طی بیانیه‌ای اعلام کرد: نتیجه دیدار ترامپ با رئیس‌جمهور چین در آرژانتین همان قدر که انتظار می‌رفت خوب بود.

با این حال هیچ نشانه‌ای نسبت به حل مشکل اصلی بین دو کشور وجود ندارد.

آمریکا در حال فشار به چین است تا این کشور را از برخی برنامه‌های صنعتی خود که به ادعای واشنگتن بر مبنای دزدی فناوری است، منصرف کند.

آمریکا همچنین می‌گوید: چین بازار خود را آزاد نکرده است.

کویی فان کارشناس اقتصادی دانشگاه اقتصاد و تجارت بین‌الملل پکن می‌گوید: لغو سیاست‌های صنعتی چین و یا سیاست‌های اصلی صنعتی و توسعه فناوری این کشور غیرممکن است.

دو طرف توافق کردند تا در این مهلت سه ماهه برای حل مشکلات خود مذاکره کنند اما هر دو رئیس‌جمهور در کشورهای خود با فشارهایی از سوی کارشناسان اقتصادی ملی‌گرا و حامیان تجارت آزاد مواجه هستند.

در صورتی که بهبودی در روابط تجاری دو طرف حاصل نشود ترامپ در آمریکا از سوی افراط‌گرایان برای اعمال فشار بیشتر و تشدید جنگ تجاری علیه چین تحت فشار قرار خواهد گرفت.

ترامپ با شی جین پینگ در آرژانتین توافق کرد تا اعمال تعرفه بر واردات 200 میلیارد دلار کالا از چین که قرار است از روز یک ژانویه سال آینده میلادی آغاز شود را در سطح 10 درصد نگه دارد و به 25 درصد افزایش ندهد.

آمریکا تهدید کرده است در صورتی که این مهلت سه ماهه تمام شود و در مذاکرات با چین پیشرفتی حاصل نشود اعمال تعرفه بر این حجم واردات کالا از چین را  به 25 درصد افزایش خواهد داد.

البته چین هم اقداماتی تلافی‌جویانه علیه واردات کالا از آمریکا اتخاذ کرده است.

راج بیسواس کارشناس مؤسسه IHS مارکت می‌گوید: توافق اخیر ترامپ با شی جین‌پینگ نشان می‌دهد طی روزهای آینده گفتمان بین دو کشور شدت خواهد گرفت اما چین برای اینکه بتواند با آمریکا به توافق برسد‌ باید به اجرای اقداماتی قابل توجه رضایت دهد.

کارشناس اقتصادی دانشگاه پکن معتقد است:که احتمال رسیدن دو طرف به توافق بیش از 50 درصد است اما معلوم نیست چه زمانی این توافق حاصل شود.

پیشتر پکن قبول کرده بود با واردات بیشتر از آمریکا کسری تراز تجاری بین دو کشور را کاهش دهد از جمله کالاهایی که چین برای خرید آنها ابراز تمایل کرده بود غلات، گاز طبیعی و دیگر کالاهای آمریکایی بود اما پس از آنکه ترامپ بر واردات کالاهای بیشتر از چین به آمریکا تعرفه اعمال کرد این توافق ملغا شد.

توافق روز گذشته شی با ترامپ نیز شبیه به توافق قبلی است چرا که وی پول واردات بیشتر از آمریکا را داده اما نوع این کالاها هنوز مشخص نشده است.

البته علیرغم مشخص نشدن جزئیات توافق دو طرف اما چین گفته است در اسرع وقت در واردات محصولات کشاورزی از آمریکا را آغاز می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول