اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

در همایش دیابت سمیرم مطرح شد

9 میلیون ایرانی پنجه در پنجه دیابت/ کاهش سن ابتلا به دیابت به 30 سال

یک کارشناس شبکه بهداشت و درمان گفت: امروزه آمار نشان می‌دهد بیش از 400 میلیون نفر در دنیا درگیر بیماری دیابت هستند و در ایران 12 درصد افراد که حدود 9 میلیون نفر هستند که عده‌ای هم از بیماری خودآگاهی ندارند و این عدم آگاهی خود بزرگ‌ترین مشکل است.

9 میلیون ایرانی پنجه در پنجه دیابت/ کاهش سن ابتلا به دیابت به 30 سال

به گزارش خبرگزاری فارس از سمیرم، حمیدرضا رحمتی بعد از ظهر امروز در همایش دیابت ضمن اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشکل در بیماری دیابت این است که اشخاص از بیماری خودآگاهی ندارند؛ اگر شخص بداند دچار بیماری دیابت است و راه‌های کنترل آن را بداند عملاً بیماری قابل‌کنترل است و از عوارض آن پیشگیری می‌شود.

کارشناس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سمیرم افزود: امروزه آمار نشان می‌دهد بیش از 400 میلیون نفر در دنیا درگیر بیماری دیابت هستند و در ایران 12 درصد افراد که حدود 9 میلیون نفر هستند که عده‌ای هم از بیماری خودآگاهی ندارند و این عدم آگاهی خود بزرگ‌ترین مشکل است.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که اگر نتوانند دیابت را کنترل کنند، تعداد افراد مبتلا دو برابر شده و عمده بودجه کشور صرف پیشگیری و کنترل دیابت می‌شود.

محمدرضا عسگریان نیز در ادامه گفت: دیابت مسأله مهمی است که باید جدی گرفته شود و همه افراد جهت تست غربالگری اقدام کنند تا با آگاهی به موقع از بیماری خود از عوارض آن جلوگیری شود.

فرماندار شهرستان سمیرم با اشاره به دو عاملی که منجر به سلامتی افراد می‌شود، افزود:  ورزش و رژیم غذایی مناسب، ورزش، کلیدی طلایی برای داشتن زندگی باکیفیت بهتر است و فعالیت بدنی منظم نه تنها منجر به کاهش وزن می‌شود، بلکه میزان خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن را نیز کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: رعایت رژیم غذایی ساده‌ترین روش برای کنترل دیابت و قند خون است و اگر چند نکته کوچک را به صورت روزانه رعایت کنید می‌توانید با دیابت کنار بیایید و از عوارض آن مصون بمانید.

عسگریان هدف از برگزاری این همایش را اهمیت شناسایی بیماری دیابت و آموزش‌های لازم جهت آشنایی در پیشگیری و کنترل آن دانست.

علیداد تیموری نیز در این همایش بیان کرد: بیماری‌ها دو به دسته واگیردار و غیر واگیردار تقسیم می‌شوند اما با شرایطی که در شهرها و روستاها به وجود آمده، آمار بیماری‌های غیر واگیر بیشتر از بیماری‌های واگیردار شده و عمده بیماری که دیده می‌شود بیماری دیابت است که چند نمونه مختلف دارد و بیشترین آمار در افراد بالای 30 سال است.

کارشناس‌مسؤول واحد مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان سمیرم تصریح کرد: از عوامل ابتلا به دیابت شیوه زندگی شهری، صنعتی شدن، سن و ژنتیک تأثیرگذار است و با توجه به این که در گذشته سن ابتلا به دیابت بالای 55 سال بود امروزه به میانگین 30 سال رسیده و میانگین در حال رفتن به سن زیر 30 سال است.

وی با اشاره به این که قبلاً به صورت رایگان در طرح تحول سلامت از افراد بالای 30 سال تست غربال‌گری رایگان گرفته می‌شد، تأکید کرد: افراد با مراجعه به پایگاه سلامت و خانه بهداشت جهت آگاهی از سلامت و دریافت خدمات بهداشت و درمان اقدام کنند تا بتوانند به موقع بیماری را شناسایی و کنترل کنند.

به گزارش فارس، 8 درصد جمعیت شهرستان سمیرم دچار بیماری دیابت هستند و با توجه به اهمیت دادن بیشتر بانوان به سلامتی خود و مراجعه به پایگاه سلامت جهت استفاده از خدمات بهداشت و درمان، آمار بانوان از مردان بیشتر است.

انتهای پیام/63086/ج20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول