اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

در نشست «تحلیل سینمای سلطه» مطرح شد

مستندساز آمریکایی: اسرائیل می‌خواهد کشتن مردم غزه را یک مرگ ساده نشان دهد

«دن کوهن» مستندساز آمریکایی گفت: امروزه اسرائیل تمام تلاشش را می‌کند که به دنیا بگوید مردم فلسطین و غزه کشته نمی‌شوند، می‌میرند! به همین علت ما وظیفه داریم حقیقت را به دنیا مخابره کنیم.

مستندساز آمریکایی: اسرائیل می‌خواهد کشتن مردم غزه را یک مرگ ساده نشان دهد

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نشست «تحلیل سینمای سلطه» با حضور دن کوهن، فدریکو بوتو، جیانوتیو و لوئیس کاسترو، ظهر امروز (پنجشنبه ۸ آذرماه) در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت برگزار شد. 

در ابتدای این نشست بوتو کرگردان شیلیایی گفت: من از کشور شیلی هستم و حوزه تولیداتم مسائل زیست محیطی و اقلیت‌های قومی است. باعث افتخار است در این جشنواره و در ایران حضور دارم و با مردم مهربان ایران برخورد کرده ام. این جشنواره نشان می‌دهد که ظرفیت بالایی دارد.

مردم ایران خونگرم و مهربان هستند

سپس لوئیس کاسترو کارگردان کشور ونزولا بیان کرد: حضور در این جشنواره برایم باعث افتخار است، چرا که این جشنواره از پتانیسل بسیاری خوبی برخوردار است. من قبلاً این با شبکه‌های ایرانی همکاری کرده‌ام و مردم ایران را مردم خونگرم و مهربان می‌دانم. 

جشنواره مقاومت صدای مظلومان به گوش جهانیان می‌رساند

وی افزود: عموماً جشنواره‌هایی مثل جشنواره مقاومت از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار هستند،‌ چرا که به موضوعاتی می‌پردازند که رسانه‌های تحت نظر سلطه جهانی، قادر به روایت آن نیست. اینگونه جشنواره‌ها عموماً باعث می‌شوند که صدای مظلومان جهان نیز به گوش تمام دنیا برسد و با نمایش آثار برجسته در حوزه مقاومت جهانی در این مسیر گام بر می‌دارد. 

سینمای ایران یک سینمایی در حال رشد و توسعه است

در ادامه این نشست جان جیانویتو کارگردان سینمای آمریکا خاطرنشان کرد: من یک فیلمساز مستقل هستم و از این بالاخره توانستم به ایران سفر کنم بسیار خوشحالم، چرا که ایران و آمریکا در شرایطی نیستند که ما بتوانیم به راحتی به ایران سفر کنیم. من سال‌هاست که سینمای ایران را بررسی می‌کنم و به همین خاطر می‌توانم بگویم که سینمایی ایران، یک سینمایی در حال رشد و توسعه است. 

رسانه‌های سلطه نمی‌گذارند صدای مظلومان عالم به جهانیان برسد

این کارگردان آمریکایی گفت: جشنواره مقاومت، جشنواره‌ای است که آثار آن رنج مردمان مظلوم دنیا را به تصویر می‌کشد و به همین خاطر خاطر آن را یک جشنواره ارزشمند می‌دانم. معمولاً رسانه‌های سلطه باعث می‌شوند که صدای این مظلومان به گوش مردم دنیا نرسد و به همین دلیل تصور می‌کنم جشنواره‌هایی مثل جشنواره مقاومت باید بیشتر شوند تا تاثیر لازم را جهان بگذارند. من به عنوان داور جشنواره حدود ۲۲ اثر را با موضوعات مختلف دیدم و همه این آثار،‌ آثار شاخص و برجسته‌ای بودند. 

آمریکا سعی دارد مردم ایران را به سلطه خود درآورد

دن کوهن کارگردان یهودی فیلم «کشتن غزه» اظهار کرد: من فیلمساز و مستندساز هستم که مستند «کشتن غزه» را ساختم. به عنوان یک آمریکایی دلم می خواهم بگویم آمریکا سعی دارد مردم ایران را به سلطه خود درآورد با این حال مردم آمریکا در کنار مردم ایران هستند، از همین رو باید تلاش کرد به راهی که جشنواره بر آن تاکید دارد ادامه داد. من از جشنواره تشکر می‌کنم که به مستندسازانی که جان خود را به خطر می‌اندازند و به موضوعاتی که رنج مردم را نشان می‌دهد، بها می‌دهد. خوشحالم که مستند من هم در این جشنواره اکران می‌شود.

فکر نمی‌کردم بتوانم به ایران سفر کنم

وی درباره مشکلش در ورود به ایران از سوی دولت آمریکا عنوان کرد: فشارهایی که دولت آمریکا روی ایران و مردمی که از آمریکا می‌خواهند به ایران سفر کنند، زیاد است و سفر به ایران را بسیار سخت می‌کند؛ اما در لحظه آخر دوستان جشنواره ترتیبی دادند تا به جشنواره بیایم، البته خودم هم فکر نمی‌کردم بتوانم به ایران سفر کنم.

اسرائیل گفت تو مایه ننگ یهودیت هستی!

این کارگردانی آمریکایی گفت: به دلیل اینکه من در شبکه‌های اجتماعی فعال هستم، می‌دانم که در تمام دنیا سعی می‌شود نشان داده شود که مردم فلسطین می‌میرند نه اینکه توسط اسرائیلی‌ها کشته می‌شوند! در همین جا باید عنوان کنم پس از ساخت «کشتن غزه» نامه‌ای از سفارت اسرائیل دریافت کردم که در آن عنوان شده بود من مایه ننگ یهودیت هستم؛ اما در نهایت آنها خواستند این موضوع را ماست‌مالی کنند و به من گفتند از سوی یک کارمند این نامه به شما ارسال شده است.

وی افزود: پیامی که از سفارت اسرائیل داشتم نشان از این دارد که اسرائیل به خود اجازه می‌دهد من را که یک کارگردان اهل آمریکا هستم، مورد توهین قرار دهد. اسرائیل می‌خواهد بگوید من نماینده یهودیت هستم و کارهای منفی خود را تبلیغ کند، در حالی که اینطور نیست. به عنوان یک خبرنگار آمریکایی باید اضافه کنم دولت آمریکا سعی می‌کند ما را در حاشیه نگه دارد و بگوید مسائل فلسطین چیزی نیست که بقیه می‌گویند برای مثال کشته شدن یک خبرنگار فلسطینی توسط اسرائیلی‌ها بسیار وحشتناک بود اما آمریکا به این موضوع توجهی نشان نداد.

 آمریکا سعی می‌کند ستم خود را به دنیا دیکته کند

جان جیانویتو خاطر نشان کرد: به عنوان فیلمساز مستقل که از شرکت‌های تولید فیلم کمکی دریافت نمی‌کنم سعی کردم آثاری بسازم که نشان دهد چطور آمریکا سعی می‌کند ستم خود را به دنیا دیکته کند در همین رابطه مستندی درباره عراق و ظلم آمریکا بر مردم عراق، مستندی درباره افغانستان و مستندی درباره ظلم آمریکا به مردم فیلیپین ساخته‌ام.

خیلی وقت است فیلم‌های هالیوود را نمی‌بینم

کاسترو در بخش دیگر از این نشست گفت: به عنوان یک ببینده معتقدم این تنها بهانه است که بگوییم هالیوود تنها مرکز فیلمسازی است من خودم هم خیلی وقت است که فیلم‌های هالیوودی را ندیده‌ام و حتی برایم اسکار هم مهم نیست، اگر تحقیق کنید متوجه می‌شوید کشورهای دیگر مثل نیجریه فیلم‌های خوبی تولید می‌کنند، همچنین شیلی که صنعت سینمای خوبی دارد.

وی ادامه داد: مردم دیگر کشورها فکر می‌کنند انتخاب دیگری به جز هالیوود ندارند در حالی که اگر مردم تحقیق کنند متوجه می‌شوند انتخاب‌های دیگری هم وجود دارد. هالیوود اولین صنعت سینما در جهان نیست چرا که قبل از آن بالیوود وجود داشته و فیلم‌های بسیاری هم تولید می‌کرد. هالیوود در صد سال گذشته، آن خط فکری را دنبال کرده که سیاستمداران دیکته کرده‌اند و نمی‌شود آن را تغییر داد؛ اما ما باید نگاهمان و انتخابمان را تغییر دهیم و تعیین کنیم که چه ببینیم.

هالیوود در جایی سلطه دارد که سی‌آی‌ای ندارد

بوتو هم بیان کرد: سلطه‌ای که هالیوود دارد به این صورت است که به جایی می‌رود که سی آی ای هم نمی‌تواند و سعی می‌کند به مسا‌ئل فرهنگی نفوذ کند، از همین رو ما با مقاومت و ایستادگی باید بتوانیم انتخاب خودمان را عوض کنیم.

ناتو و عربستان گروه‌های اندیشه ورز ایجاد کرده‌اند که فیسبوک را کنترل می‌کنند

کوهن نیز گفت: در آمریکا توییتر و فیسبوک بیشتر طرفدار دارد در حالی که این شبکه‌ها توسط شرکت‌های خصوصی ساخته شده و به منافع خود توجه می‌کنند؛ اما رسانه‌های سلطه حتی به این شبکه‌ها هم نفوذ کرده است برای مثال من تبلیغی برای فیلم خود در فیسبوک گذاشتم که توسط این شبکه حذف شد. فیسبوک توسط ناتو و عربستان حمایت می‌شود این کشورها گروه‌های اندیشه ورز ایجاد کرده‌اند که فیسبوک را کنترل می کنند و حتی تاب یک ضدتبلیغ را ندارند. همانطور که می‌بینید شبکه‌های اجتماعی توسط افراد قدرتمند احاطه می‌شوند و آنچه را که می‌خواهند پیش می‌برند در حالی که این شبکه‌ها باید در اختیار مردم باشند.

مردم نمی‌دانند که آمریکا به گروهای تکفیری کمک می‌کند

این کارگردان آمریکایی خاطر نشان کرد: درست است که ما در آمریکا قانون آزادی بیان را داریم و آثاری ساخته می‌شود که ممکن است موضوعات جالبی داشته باشند؛ اما خط قرمزهایی برای این امر وجود دارد. وقتی به موضوعات دیگر مثل جنگ سوریه پرداخته می‌شود خط قرمز محسوب می‌شود و مردم متوجه این نمی‌شوند که آمریکا به  گروه‌های تکفیری کمک می‌کند.

سریال‌های منتقد هالیوود نیز خط فکری هالیوود را دنبال می‌کنند

کاسترو بیان کرد: من موافق این هستم که در فیلم‌ها و سریال‌های آمریکایی هرچند نقدهایی به سیاست‌های آمریکا وجود دارد ولی در لایه‌های زیرین به موضوعاتی اشاره می‌شود که سلطه آمریکا را ترویج می‌کند و می‌گوید آمریکا بزرگترین قدرت است و این نشان می‌دهد فیلم‌ها و سریال‌ها با مقصود خاصی ساخته می‌شود. در فیلم‌های هالیوودی همه یهودیان آدم های خوبی هستند؛ اما مردم آمریکای لاتین کثیف نشان داده می‌شود و این تبعیض همواره در هالیوود وجود دارد بنابراین این سریال‌ها چیزی نیستند جز دنبال کردن یک خط فکری.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول