اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بشار الجعفری: ترکیه به تعهدات خود در توافق «سوچی» پایبند نیست

رئیس هیئت دولتی سوریه در مذاکرات آستانه با اشاره به خلف وعده ترکیه درباره توافق سوچی، اظهار داشت که طی دو ماه گدشته تروریستهای حاضر در ادلب بیش از 300 بار توافق سوچی را نقض کردند.

بشار الجعفری:  ترکیه به تعهدات خود در توافق «سوچی» پایبند نیست

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، یازدهمین دور نشست های صلح سوریه از صبح روز چهارشنبه هفتم آذر ماه در «آستانه» پایتخت قزاقستان آغاز شد.

این مذاکرات که به مدت دو روز در آستانه برگزار شد، امروز پنجشنبه در دومین روز به کار خود پایان داد.

«بشار الجعفری» رئیس هیئت دولتی سوریه در مذاکرات آستانه و نماینده دائم این کشور در سازمان ملل در پایان این مذاکرات تأکید کرد که «طرف تُرکیه‌ای به تعهدات خود که در نشست سوچی (+) امضا کرده است احترام نمی‌گذارد».

الجعفری با بیان اینکه طرف تُرکیه‌ای ضامن گروههای تروریستی حاضر در ادلب است تا به آتش‌بس احترام بگذارند، اعلام کرد که اما آنکارا به این مسئله متعهد نیست.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از این مسئول سوری گزارش داد که طی دو ماه گدشته تروریستهای حاضر در ادلب 333 بار توافق سوچی را نقض کردند.

وی با بیان اینکه توافق سوچی بر تضمین مقامات ترکیه‌ای مبنی بر خروج تروریستها به سمت غرب تأکید دارد، خاطر نشان کرد که «با وجود گذشت بیش از دو ماه از این توافق، این مسئله رخ نداده است».

الجعفری در ادامه اعلام کرد که عدم پایبندی ترکیه به توافق سوچی گروههای تروریستی حاضر در ادلب را تشویق کرده است که حلب، حماه و لاذقیه را با خمپاره هدف قرار دهند و به افراد غیر نظامی حمله کنند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با بیان این مطلب افزود:  «استفاده گروههای تروریستی از خمپاره‌های حاوی مواد شیمیایی از تنش حامیان تروریسم برای تداوم جنایت گروههای تروریستی علیه غیر نظامیان حکایت دارد».

وی با اشاره به اینکه دمشق «اطمینان خود را به پایبندی ترکیه به منطقه کاهش تنش در ادلب» از دست داده است، اظهار داشت که دولت «ترکیه توافق آستانه 4 را نقض کرد و 11 هزار سرباز به داخل خاک سوریه فرستاد».

رئیس هیئت سوریه در مذاکرات آستانه با تأکید بر اینکه «ما در برابر تجاوز واضح ترکیه به خاک سوریه قرار داریم»، خاطر نشان کرد که نیروهای این کشور «که به صورت غیر قانونی وارد خاک سوریه می‌شوند، دست به تغییر شیوه‌های آموزشی می‌زنند و معامله با لیره ترکیه را اجبار می‌کنند».

الجعفری با بیان اینکه «تروریستهای مزدور خارجی با حمایت و پشتیبانی نیروهای ترکیه در ادلب حضور دارند»، تأکید کرد که «باید همه نیروهای خارجی غیر قانونی از جمله نیروهای آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی از خاک سوریه خارج شوند».

وی درباره روابط سوریه با تهران و مسکو نیز خاطر نشان کرد که «ما با طرفهای ضامن روس و ایرانی هماهنگی کامل داریم و امکان ندارد جز با موافقت سوریه، اتفاقی در آستانه رخ دهد».

این مسئول سوری با اشاره به فشار کشورهای غربی برای عدم بازگشت آوارگان سوری به کشور خود، اظهار داشت که باید «تحریمهای اقتصادی علیه سوریه برداشته شود تا آوارگان بتوانند به وطن خود بازگردند».

الجعفری با بیان اینکه نظام ترکیه «در استفاده تروریستها از سلاح شیمیایی علیه غیر نظامیان در حلب، متهم ردیف اول است»، تأکید کرد کرد که عدم اجرای توافق سوچی بدین معناست که امکان مبارزه سوریه و همپیمانانش با تروریسم وجود دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول