اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی:

همه ایرادات شورای نگهبان به لایحه حمایت از حقوق کودکان بجز یک مورد امروز برطرف شد

معاون قوتنین مجلس شورای اسلامی گفت: شورای نگهبان به لایحه حمایت از کودکان ایراداتی گرفته بود که همه موارد بجز یک مورد امروز در صحن علنی مجلس بررسی و برطرف شد.

همه ایرادات شورای نگهبان به لایحه حمایت از حقوق کودکان بجز یک مورد امروز برطرف شد

به گزارش خبرنگار قضایی فارس میرمحمد صادقی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی صبح امروز در کنفرانس منطقه ای حقوق کودک که با شعار « عدالت برای کودکان و نوجوانان» گفت: بسیار خوشحالم که در این کنفرانس منطقه ای در خدمت شما باشم و تشکر میکنم از وزارت دادگستری و مرگع ملی حقوق کودک به خاطر اهتمام در رابطه با حقوق کودک.

وی افزود در حوزه حقوق کودک سهل و ممتنع است از یک طرف مشکل است زیرا کودکان جز اقشار آسیب پذیر هستند و خودشان کمتر قادر به حمایت از حقوقشان هستند. از این رو تلاش ما را بیشتر می طلبد و از ان جهت اسان است که در جوامع مدنی امادگی برای ورود به حوزه کودک بیشتر است و این را از ازدیاد تشکل های غیردولتی می شود فهمید.

صادقی گفت: دولتها علاقمند هستند تا در حوزه کودک و نوجوان اقداماتی انجام دهند و در قوانین ما هم پیش بینی هایی از گذشته برای حمایت از حقوق کودکان وجود داشته است و به موضوع نفقه کودکان و تربیت و اموزش کودکان توجه شده است.

وی گفت: در سال ۹۲ در دو قانون مجازات اسلامی و ایین دادرسی کیفری پیش بینی های خوبی شد برای حداقل سن مجازات کیفری و بحث اشخاص نابالغ و صغار مطرح شد و اینها همگی در جهت حفظ حقوق هر چه بیشتر اطفال و کودکان بوده است.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من باید از طرف مجلس فهرستی را در رابطه با اقدامات مجلس برای حمایت از کودکان مطرح کنم و در راس ان لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان است که به شورای نگهبان رفت و ایرادات مختصری گرفته شد که البته همین امروز ایرادات در صحن مجلس مطرح شد.

وی افزود این لایحه لایحه خوبی است و البته لایحه دیگری داریم که رسیدگی به جرایم حوزه اطفال است که در کمیسسون در حال بررسی است و البته لایحه کنوانسیون حقوق کودک هم دو لایحه اختیاری دارد که در حال بررسی ان هستیم.

صادقی به قانون حمایت از کودکان بد سرپرست و بی سرپرست هم اشاره کرد و گفت همه اینها در این راستا به تصویب رسیده است تا به کمک یکدیگر بتوانیم حقوق کو کان را بیش از گذشته حفظ کنیم.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی به یکی از ایرادات شورای نگهبان به لایحه حمایت از کودکان اشاره کرد و گفت: در یکی از بندهای موضوع ازار عاطفی مطرح شده بود در حالی که به گفته شورای نگهبان منظور از عاطفی در اینجا به درستی مورد اشاره قرار نگرفته است که به همین دلیل واژه عاطفی از این ماده حذف شد.

وی گفت: بجز یک مورد که قرار شد به کمیسیون حقوقی برود و مجدد مورد بازنگری قرار گیرد در سایر موارد امروز مجلس ایرادات شورای نگهبان را برطرف کرده و به زودی احتمالا شاهد لازم الاجرا شدن این قانون خواهیم بود.

این اقدامات بجز انکه موارد قانونی است باید توجه کنیم که جز اموزه های دینی ما هم هست و ما پیش از قانون در اموزه های دین مبین اسلام به اهمیت موضوع حفظ حقوق کودکان واقف شده ایم.

صادقی گفت: بیشتر افرادی که در بزرگسالی دچار برخی بزهکاری ها می شوند افرادی هستند که در کودکی مشکلاتی داشته اند و نمونه این موضوع را می شود در مورد فردی به نام بیجه دید که این فرد در مواجهه با روانکاوان گفته بود که در کودکی از سوی پدرش تحقیر می شده است.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی گفت: من در زمانی هم که در قوه قضاییه بودم شاهد بودم که تلاش دستگاه قضایی برای حفظ حقوق کودکان بود و همان زمان هم ما احکام خوبی در رابطه با مجازات های جایگزین حبس برای کودکان داشتیم و صادر می شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول