اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

هلند، آمریکا و سوئیس بزرگترین سرمایه گذاران خارجی در اقتصاد قزاقستان

بیش از 92 درصد سرمایه گذاری‌های خارجی در اقتصاد قزاقستان در 6 ماه نخست سال جاری مربوط به هلند، آمریکا و سوئیس است.

هلند، آمریکا و سوئیس  بزرگترین سرمایه گذاران خارجی در اقتصاد قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه به نقل از پایگاه تحلیلی «رنکینگ»، در نیمه اول سال جاری میلادی 10 کشور در اقتصاد قزاقستان 11.3 میلیارد دلار سرمایه گذاری کردند که هلند، آمریکا و سوئیس در رتبه‌های نخست این فهرست قرار دارند.

قزاقستان در نیمه اول سال 2018 میلادی 1.3 میلیارد دلار را جذب کرده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته که 10.6 میلیارد دلار بوده 15.4 درصد بیشتر است.

92.4 درصد از حجم کلی سرمایه گذاری‌های خارجی طی این مدت در اقتصاد قزاقستان یعنی 11.3 میلیارد از آن مربوط به 10 کشور خارجی می‌باشد.

هلند با سرمایه گذاری 3.8 میلیارد دلاری (سال گذشته 3.1 میلیارد دلار) در رتبه اول، آمریکا با 2.8 میلیارد دلار (سال گذشته 2.3 میلیارد دلار) در موقعیت دوم و سوئیس با 1.3 میلیارد دلار (در دوره مشابه سال گذشته 1.2 میلیارد دلار) در جایگاه سوم این فهرست قرار گرفتند.

روسیه در فهرست سرمایه گذاران اصلی در اقتصاد قزاقستان با سرمایه گذاری 821 میلیون دلاری (در سال گذشته 586.3 میلیون دلار) جایگاه چهارم را کسب کرده است.

با توجه به شاخص‌های چند سال اخیر علاقه رو به رشد کشورهای خارجی به قزاقستان قابل مشاهده است.

بعد از کاهش شدید جریان‌های مالی جهانی در سال 2014 میلادی (تا 1.3 تریلیون دلار) سرمایه‌گذاری در قزاقستان نیز به طور قابل توجهی یعنی 38.7 درصد کاهش یافت.

اما از سال 2016 میلادی فعالیت‌ها در زمینه بازسازی سیستماتیک سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف منجر افزایش میزان تولید و مبادلات تجاری شد.

سرمایه گذاران هلندی در تاریخ روابط اقتصادی با قزاقستان در اقتصاد این کشور در مجموع 54.2 میلیارد دلار (75.8 درصد از کل سرمایه گذاری) را در صنعت معدن سرمایه گذاری کردند.

طی این مدت در صنایع تولیدی 5.3 میلیارد دلار و فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی 5 میلیارد دلار (در مجموع 14.5 درصد) سرمایه گذاری شده است.

 91.6 در صد (28.2 میلیارد دلار) از حجم کلی سرمایه گذاری‌های آمریکایی همچنین به صنعت معدن مرتبط است.

همچنین سرمایه گذاران آمریکایی به بخش مالی قزاقستان که سرمایه گذاری‌های تجمعی آن 1.3 میلیارد دلار (4.3 درصد) را تشکیل می‌دهند، خوش بین هستند.

1.6 درصد از سرمایه گذاری‌های دیگر آمریکا که 479.6 میلیون دلار را تشکیل می‌دهند مربوط به فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی می‌باشند.

ترجیحات سرمایه گذاری سرمایه گذاران فعال سوئیسی به طور قابل توجهی از نمایندگان هلند و آمریکا متفاوت است.

به این ترتیب، مهمترین حوزه سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران سوئیسی بخش صنایع تولیدی می‌باشد که 3.1 میلیارد دلار (65.8) درصد از سرمایه گذاری‌های این کشور به این حوزه مرتبط است.

تجارت عمده و خرده فروشی، تعمیر خودرو و موتورسیکلت با 480.1 میلیون دلار (10.1 درصد) در رتبه‌های بعدی قرار گرفته است.

اطلاعات و ارتباطات نیز از 3 بخش مهم برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی به شمار می‌رود و 408.2 میلیون دلار و یا 8.6 درصد را تشکیل می‌دهد.

در مجموع سرمایه گذاری‌های سوئیس در نیمه اول سال جاری میلادی در اقتصاد قزاقستان 4.7 میلیارد دلار براورد شده است.

روسیه که همسایه شمالی قزاقستان است نه تنها یکی از سرمایه گذاران کلیدی در اقتصاد این کشور به شمار می‌رود بلکه «مسکو» همچنین یکی از شرکای مهم «آستانه» است.

جریان سرمایه گذاری از فدراسیون روسیه به اقتصاد قزاقستان در تمامی سال‌های برقراری روابط میان این 2 کشور 12.2 میلیارد دلار را تشکیل می‌دهد.

سرمایه گذاران روسی بر خلاف همتایان خود از این فهرست نمونه‌ای از کارهای متنوع‌تری را ایجاد کردند.

از جمله 24.3 درصد یا 3 میلیارد دلار از تمامی سرمایه گذاری این کشور در اقتصاد قزاقستان به صنایع تولیدی مربوط است.

2.6 میلیارد دلار (21.2 درصد) از سرمایه گذاری روسیه با صنعت معدن، 1.9 میلیارد دیگر یا 15.9 درصد از کل سرمایه گذاری به فروش عمده، خرده فروشی، صنعت خودرو و موتورسیکلت مربوط است.

بلژیک، چین، فرانسه، انگلیس، کره جنوبی و ژاپن از سایر کشورهای سرمایه گذار در اقتصاد قزاقستان به شمار می‌روند.

تا سال 2022 میلادی سرمایه گذاری ناخالص مستقیم خارجی باید تا 26 درصد افزایش و در سطح سال 2016 میلادی قرار گیرد.

همچنین نسبت آن به تولید ناخالص داخلی باید 19 درصد باشد در حالی که در حال حاضر این رقم 16.5 درصد است.

با توجه به بازسازی سرمایه گذاری و تمرکز در بخش اقتصاد تا سال 2022 میلادی حجم سرمایه گذاری‌های خارجی در دارایی‌های ثابت این کشور باید تا 50 درصد افزایش یابد.

تجارت خارجی قزاقستان با 10 کشور خارجی در 9 ماه نخست سال جاری میلادی 38.4 میلیارد دلار براورد شده و 56.3 درصد از کل تجارت این کشور با سایر کشورها را که 68.2 میلیارد دلار است تشکیل می‌دهد.

روسیه با توجه به فعالیت خود کشور پیشگام در زمینه روابط تجاری با قزاقستان می‌باشد و در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر مبادله تجاری و خدمات میان 2 کشور 12.8 میلیارد دلار را تشکیل داده است.

بعد از روسیه چین با 8.2 میلیارد دلار و هلند با 5 میلیارد دلار در فهرست مهم‌ترین شرکای تجاری قزاقستان قرار گرفتند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول