اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

به بهانه آغاز جشنواره پانزدهم از امشب

رکورددار دبیری جشنواره مقاومت کیست/ رقابت فیلمسازان در ۴ بخش مختلف

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت امشب با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز می‌شود و فیلمسازان در ۴ بخش مختلف با یکدیگر رقابت می کنند.

رکورددار دبیری جشنواره مقاومت کیست/ رقابت فیلمسازان در ۴ بخش مختلف

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، پانزدهمین جشنواره مقاومت امشب (دوشنبه ۵ آذرماه) با برگزاری مراسم افتتاحیه در تالار وحدت کار خود را آغاز می‌کند و تا روز جمعه ۹ آذرماه ادامه خواهد داشت. اختتامیه ساعت ۱۸ روز جمعه در مرکز همایش‌های برج میلاد برپا می‌شود.

معرفی برگزیدگان بخش «۴۰ سال سینمای مقاومت»که توسط مخاطبان جشنواره مقاومت انتخاب شدند و برگزاری مراسم بزرگداشت یدالله صمدی، حبیب الله کاسه‌ساز، ضیا الدین دری و حمید آخوندی، سینماگران درگذشته سینمای مقاومت، از جمله مهمترین برنامه‌های مراسم افتتاحیه پازدهمین جشنواره فیلم مقاومت خواهد بود.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در ۵ بخش سینمای ایران، سینمای بین الملل، روایت نو، جلوگاه نور و ۴۰ سال سینمای مقاومت برگزاری می‌شود.

در بخش بین الملل ۹۰۶ اثر از ۹۴ کشور جهان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که از این بین ۲۴ فیلم از ۲۳ کشور جهان به بخش اصلی راه‌یافتند. از مجموع ۲۴ اثر بخش بین الملل ۹ فیلم سینمایی و ۱۵ فیلم مستند هستند.

در بخش سینمای ایران ۵۳۳ اثر دولتی و ۲۱۱ اثر خصوصی به دبیرخانه جشنواره مقاومت ارسال شده است که این بین ۲۷۱ اثر از شهرستان و ۴۴۷ اثر از تهران هستند. در این بخش ۱۶۴ اثر انتخاب رقابت می‌کنند که این بین ۶۲ اثر مستند، ۱۴ اثر سینمایی و ۸۸ اثر کوتاه هستند.

در بخش روایت نو که مخصوص فیلم‌سازان اول است، ۱۲ اثر به رقابت می‌پردازند.

* رکورددار دبیری جشنواره مقاومت کیست؟

بنابراین گزارش؛ جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اولین‌بار از ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه ۱۳۶۲ در شهر تهران برگزار شد و دبیر آن را حسین وخشوری برعهده داشت.

دومین دوره این جشنواره بعد از گذشت ۴ سال، ۳۱ شهریور تا ۱۰ مهرماه ۱۳۶۶ برگزار شد و این دوره نیز حسین وخشوری دبیری آن را برعهده داشت.

سومین دوره از جشنواره مقاومت از ۲۸ اردیبهشت تا ۳ خردادماه ۱۳۶۹ به دبیری محمدحسین حقیقی برگزار شد.

چهارمین دوره از جشنواره مقاومت ۳۰ شهریور تا ۳ مهرماه ۱۳۷۱ و پنجمین دوره از این جشنواره ۳۱ شهریور تا ۵ مهر ۱۳۷۳ به دبیری رامین احمدی برگزار شد.

ششمین دوره از این جشنواره ۲۸ شهریورماه تا ۲ مهرماه ۱۳۷۵ به دبیری مرحوم حبیب‌الله کاسه‌ساز برگزاری شد.

هفتمین دوره از جشنواره مقاومت از ۳۱ شهریورماه تا ۵ مهرماه ۱۳۷۷ به دبیری محمدرضا شرف الدین و هشتمین دوره از این جشنواره ۷ تا ۱۲ مهر ماه ۱۳۷۹ به دبیری عبدالحسن برزیده برگزار شد.

نهمین دوره از جشنواره مقاومت از ۱۸ تا ۲۱ آذر ۱۳۸۱ به دبیری علی‌اصغر غلامرضایی و دهمین دوره از این جشنواره ۱ تا ۴ آذرماه ۱۳۸۴ به دبیری محمدرضا شرف الدین برگزار شد.

یازدهمین دوره از جشنواره مقاومت ۲۹ شهریورماه تا ۲ مهرماه ۱۳۸۹، دوازدهمین از این جشنواره ۳ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۱، سیزدهمین دوره از این جشنواره ۳۰ شهریورماه تا ۴ مهرماه ۱۳۹۳ و چهاردهمین دوره جشنواره مقاومت ۲ تا ۹ مهرماه ۱۳۹۵ برگزار شد که دبیری تمامی این ادوار را محمد خزاعی برعهده داشته است.

از جمله نکات مثبت برگزاری جشنواره مقاومت در سالهای اخیر، مانایی محمد خزاعی به عنوان دبیر جشنواره فیلم مقاومت بوده است. این ماندگاری باعث شده است که جشنواره فیلم مقاومت روی ریلی منظم و با هدف و برنامه‌ریزی درست جلو برود.

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در طول سالهای برگزاری خود همواره باعث ایجاد انگیره در میان فیلمسازان عرصه مقاومت و دفاع مقدس شده است. این جشنواره اگر چه امسال به صورت محدودتری نسبت به گذشته برگزار می‌شود؛ اما با این حال زنده‌ بودن و برگزار شدن این جشنواره در شرایط سخت حال حاضر، خود می‌تواند برای فیلمسازان عرصه مقاومت، امیدبخش باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول