اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تحولات غرب حلب سوریه

حمله شیميایی به غرب حلب؛ از پاسخ جنگنده‌های روس تا تکذیب «ارتش آزاد»

بعد از نقض چند باره توافق سوچی توسط تروریست‌ها و حمله با مواد سمی به ساکنان شهر حلب در شب گذشته، جگنده‌های روس حملات خود به مواضع تروریست‌ها در غرب حلب را پس از وقفه طولانی مدت آغاز کردند و ارتش آزاد همزمان حمله را تکذیب کرد.

حمله شیميایی به غرب حلب؛ از پاسخ جنگنده‌های روس تا تکذیب «ارتش آزاد»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) شامگاه شنبه گزارش داد که تروریست‌ها در استان حلب اقدام به شلیک خمپاره‌های حاوی گاز سمی کلر به محله‌های «شارع النیل» و «الخالدیه» کردند که بر اثر این حملات دهها غیر نظامی بر اثر استنشاق این گاز مصدوم شدند.

تکذیب ارتش آزاد

ائتلاف تروریستی موسوم به «الجبهه الوطنیة للتحریر» (جبهه ملی آزادی‌بخش) مدعی شد که در بمباران محله‌های حلب از خمپاره‌های حاوی گازهای سمی استفاده نکرده است.

«ناجی المصطفی» سخنگوی رسمی الجبهه الوطنیه امروز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که این گروه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد و از آن استفاده نمی‌کند.

پایگاه خبری معارض «عنب» به نقل از المصطفی گزارش داد که اظهارات منابع خبری سوری، اتهام به گروههای معارض و «سرپوشی» برای بمباران شهرک «جرجناز» است که به زعم وی، توسط نیروهای سوری انجام گرفت.

شمار مصدومان

«زیاد حاج طه» رئیس مرکز بهداشتی حلب هم اعلام کرد که در جریان حملات تروریستها با گازهای سمی، 50 غیر نظامی دستکم مصدوم شدند و «احتمالا گاز مورد استفاده، گاز کلر بود»، ولی منابع پزشکی در حلب، تعداد افراد مصدوم را 107 نفر عنوان کردند.

استفاده از مواد شیمیایی توسط ترویستها در حلب واکنش رسمی وزارت خارجه سویه را به همراه داشت که در جریان آن  دمشق از شورای امنیت خواست این جنایات را محکوم کند.

واکنش دمشق

دمشق با بیان اینکه «این اقدام تروریستی برآیند تسهیل در رساندن مواد شیمیایی به گروههای تروریستی مسلح است تا از آن علیه ملت سوریه استفاده شود»، تأکید کرد که هدف تروریستها و کشورهای حامی آنان این است که از طریق نمایشهای شیمیایی که سناریوهای آن پیشتر در اتاقهای سیاه سرویس جاسوسی برخی از این کشورها تدوین شده است، دولت سوریه را متهم کنند.

وزارت خارجه سوریه همچنین شورای امنیت را مسئول حفظ صلح و امنیت بین الملل عنوان کرد و خواستار تدابیر بازدارنده و مجازات کشورها و نهادهای حامی تروریسم شد.

درباره تلاش کشورهای غربی برای مجهز کردن تروریستها به سلاح شیمیایی، منابع آگاه نزدیک به فرماندهان «گروههای مسلح» حاضر در ادلب اول آذر ماه جاری اعلام کردند که کارشناسان فرانسوی مسئول مجهز کردن موشکهای تحت اختیار تروریستها به مواد شیمیایی شده‌اند.

این منابع اعلام کردند که گروه تروریستی جبهه النصره یک محموله جدید از مواد شیمیایی سمی را با اقدامات امنیتی شدید، از شهر الدانا واقع در شمال ادلب را به یک زیر زمین در نزدیکی زندان مرکزی ادلب انتقال داده‌اند و این محموله شامل پنج کپسول گاز کلر بوده است.

به گفته این منابع، این کپسولها تحویل کارشناسان فرانسوی داده شد و این افراد قصد دارند در کلاهک این موشکها مواد شیمیایی سمی قرار دهند تا از آن علیه ارتش سوریه استفاده کنند.

آغاز حملات جنگنده‌های روس به مواضع تروریست‌ها در غرب حلب

در واکنش به استفاده تروریستها از گاز سمی در حلب، جنگنده‌های روسیه امروز محله الراشدین و منطقه «خان طومان» واقع در غرب حلب را ککه در اشغال تروریستها قرار دارد، به شدت بمباران کرد.

در واقع این حملات نخستین حملاتی است که پس از زمان عقد توافق «سوچی» بین رؤسای جمهور روسیه و ترکیه بر سر شهر ادلب سوریه انجام می‌گیرد.

بر اساس توافق سوچی باید تروریستها از منطقه عاری از سلاح خارج می‌شدند ولی النصره، داعش و سایر گروههای تروریستی خارجی را به مواد شیمیایی سمی در جبهه‌های مختلف استان ادلب و به ویژه در اطراف منطقه عاری از سلاح مجهز کرده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول