اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان تاکید کرد

انجام شروط سه‌گانه، شرط معافیت مالیاتی در مناطق آزاد

مدیرکل امور مالیاتی استان هرمزگان گفت: سه شرط اساسی و لازم برای بهره‌مندی فعالان اقتصادی از معافیت مالیاتی در مناطق آزاد وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد.

 انجام شروط سه‌گانه، شرط معافیت مالیاتی در مناطق آزاد

شاکررضا مریدی صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار داشت: قانونگذار جهت رونق تولید و ایجاد اشتغال و همچنین توسعه صادرات در مناطق آزاد، فعالان اقتصادی در مناطق آزاد را براساس ماده 13 قانون مناطق آزاد و تجاری به مدت 20 سال با احتساب سه شرط از پرداخت مالیات معاف کرده است.

وی افزود: «اخذ مجوز فعالیت‌های اقتصادی توسط تجار،کسبه و بازرگانان از مناطق آزاد، انجام فعالیت و ارائه خدمت در منطقه آزاد و انجام تکالیف قانونی موضوع قانون مالیات‌های مستقیم» سه شرطی است که باید فعالان اقتصادی در مناطق آزاد جهت بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی داشته باشند.

مریدی تصریح‌کرد: از اول سال 90 در راستای اجرای ماده 119 برنامه پنجم توسعه مقرر شده است که شرط استفاده از هرگونه فعالیت مالیاتی، تسلیم اظهارنامه مالیاتی می‌باشد. بنابراین فعالان اقتصادی نیز جهت استفاده از معافیت‌های موضوع ماده 13 قانون مناطق آزاد و تجاری مکلف به انجام این مهم هستند.

مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان در پاسخ به گلایه فعالان اقتصادی در خصوص مالیات وضع شده در سه چهار سال ابتدایی دهه 90 در مناطق آزاد، با اشاره با مقاومت‌هایی که از طرف مسؤولان منطقه آزاد وقت و برخی از تشکل‌ها صورت گرفت، اظهار داشت: این موضوع باعث شد که بعضی از فعالان اقتصادی نسبت به انجام تکالیف قانونی و تسلیم اظهارنامه مالیاتی خودداری کنند که اداره امورمالیاتی قشم براساس قانون مکلف است، نسبت به مطالبه مالیات افراد مذکور اقدام کند.

وی گفت: با توجه به موارد مذکور و به دلیل ناهماهنگی‌های موجود و ارسال گزارشات مذکور به سازمان امور مالیاتی از طریق این اداره‌کل، سازمان امور مالیاتی لایحه ماده واحده موضوع قسمت اخیر ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد را تنظیم کرده و در تبصره 2 ماده واحده مذکور پیش‌بینی شده است که عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در سال‌های 90 لغایت 93 مانع از برخورداری فعالان اقتصادی از معافیت مالیاتی موضوع ماده 13 فوق در هریک از سال‌های مذکور نخواهد بود.

مریدی افزود: این لایحه هم اکنون در مجلس شورای اسلامی است و درصورت تصویب نهایی مشکل فعالان اقتصادی که در سال های 90 تا 93 از تسلیم اظهارنامه مالیاتی خودداری کرده اند، برطرف می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان اظهارداشت: در سال‌جاری در جلساتی که با فعالان اقتصادی مناطق آزاد داشتیم، به آنها اعلام کرده‌ایم که از طریق نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی پیگیر این موضوع هستیم و به اداره امور مالیاتی قشم در اجرای نامه شماره 46774 مورخه 25 بهمن 96 معاونت مالیات‌های مستقیم، دستور صریح داده شده است که تا تصویب و ابلاغ نهایی ماده واحده فوق در مجلس شورای اسلامی از انجام کلیه اقدامات اجرایی در مورد مؤدیان مذکور خودداری شود و این موضوع در حال انجام است.

وی ابراز امیدواری کرد، با تصویب این ماده واحده نیز دغدغه فعالان اقتصادی در مناطق آزاد برطرف شود.

مریدی تصریح‌کرد: نکته مهم و قابل توجه فعالان اقتصادی در مناطق آزاد این است که با اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم در 31 تیر 94 که از اول سال 95 لازم‌الاجراست، پیرو اطلاع‌رسانی قبلی، به فعالان اقتصادی اعلام می‌شود که بر اساس بند «ت» ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم  شرط برخورداری از هرگونه معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در مناطق آزاد و سایر مناطق کشور، تسلیم اظهار نامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی است که اشخاص حقیقی تا پایان اردیبهشت ماه هرسال مکلف به تسلیم اظهارنامه هستند و اشخاص حقوقی حداکثر تا چهارماه پس از سال مالی باید نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: حسب ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم معافیت‌های مالیاتی به نرخ صفر تغییر یافته‌است که منظور از نرخ صفر هم روشی است که مؤدیان مشمول آن مکلف به تسلیم اظهارنامه، دفاتر قانونی، اسناد و مدارک حسابداری حسب مورد برای درآمدهای خود به ترتیب مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم در مواعد مشخص شده به سازمان امور مالیاتی کشور است.

مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان اظهارداشت: سازمان امور مالیاتی مکلف به بررسی اظهارنامه و تعیین درآمد مشمولان مالیات بر اساس مستندات، مدارک و اظهارنامه مذکور است که پس از درآمد مشمول مالیات، مالیات مودیان مذکور که تکالیف خود را انجام داده باشند با نرخ صفر محاسبه می‌شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول