اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آخرین وضعیت برگزیت؛ اختلافات بین اسپانیا و انگلیس پابرجاست

مخالفت اسپانیا با توافق برگزیت به وضعیت منطقه «جبل الطارق» برمی‌گردد که منطقه‌ای خودمختار اما تحت حاکمیت بریتانیاست و مادرید نسبت به این منطقه که در جنوب این کشور واقع شده ادعا دارد.

آخرین وضعیت برگزیت؛ اختلافات بین اسپانیا و انگلیس پابرجاست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تنها 4 ماه دیگر تا زمان خروج انگلستان از اتحادیه اروپا باقی‌ست اما هنوز متن نهایی توافق برگزیت و همچنین بیانیه سیاسی در خصوص روابط آینده انگلستان و اتحادیه اروپا آماده نشده است.

روز جمعه مذاکره‌کنندگان باز به کارزار مذاکره خواهند رفت تا آخرین مانع را که مخالفت اسپانیا با متن پیش‌نویس است، از پیش رو بردارند. مخالفت اسپانیا به وضعیت منطقه «جبل الطارق» برمی‌گردد که منطقه‌ای خودمختار اما تحت حاکمیت بریتانیاست. مادرید نسبت به این منطقه که در جنوب این کشور واقع شده ادعا دارد.

به نوشته رویترز، اسپانیا خواستار تغییر پیش‌نویس و بیانیه سیاسی برگزیت است تا مشخص شود که تصمیمات بر سر منطقه مزبور در گفت‌وگوهای مستقیم بین لندن و مادرید اتخاذ خواهد شد.

«پدرو سانچز»، نخست‌وزیر اسپانیا روز پنج‌شنبه پس از گفت‌وگو با ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان گفت که اگر تغییرات مدنظر مادرید در متن رخ ندهند، اسپانیا آن را وتو خواهد کرد.

سانچز اظهار داشت: «پس از گفت‌وگویم با ترزا می، معلوم شد که مواضع ما همچنان از هم دور است. دولت من همواره از منافع اسپانیا دفاع خواهد کرد. اگر تغییری رخ ندهد ما برگزیت را وتو می‌کنیم.»

بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با اکثریت و نه موافقت تمام اعضا پذیرفته خواهد شد بنابراین یک رای اسپانیا قادر نخواهد بود راه را بر این توافق مسدود سازد اما به هرحال رهبران اروپایی تمایل دارند که توافق برگزیت با اتحاد کامل اعضا حاصل شود.

توافق برگزیت همچنین با مخالفت‌های تندی در پارلمان انگلستان مواجه است که باید این توافق را تصویب کند. در غیر این‌صورت لندن با ریسک خروج از اتحادیه اروپا در تاریخ 29 مارس 2019، بدون یک توافق برای کاهش دادن اختلالات اقتصادی مواجه خواهد بود.

کشورهای اروپایی برای آن که مجبور به بازنویسی پیش‌نویس توافق و بیانیه سیاسی نشوند و فرآیند شکننده موجود را از دست‌رفته نبینند، پیشنهاد کرده‌اند که بیانیه‌ای جداگانه در خصوص خواسته‌های مادرید در روز یکشنبه صادر کنند که بخشی از مذاکرات با لندن نباشد. روز یکشنبه باید توافق برگزیت نهایی شود و 27 کشور اروپایی و انگلستان آن را تائید کنند.

مذاکره‌کنندگان اروپایی، امروز ساعت 9 به وقت گرینویچ در بروکسل گرد هم می‌آیند و ترزا می نیز شنبه عصر به بروکسل خواهد رفت تا با «ژان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اروپا دیدار کند.

دیپلمات‌های اروپایی امیدوارند که عصر جمعه به توافقی بر سر متن دست پیدا کنند اما نگران آن هستند که سانچز بخواهد بحث را به روز یکشنبه بکشاند، دست‌کم برای کسب رای در انتخابات منطقه‌ای اسپانیا.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول