اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

نایب‌رئیس سندیکای صنعت برق در گفت‌وگو با فارس:

عربستان نمی‌تواند جای ایران را در فروش برق به عراق بگیرد/ «کاسا ۱۰۰۰» چطور تعریف شد؟

نایب‌رئیس سندیکای صنعت برق با تأکید بر اینکه عربستان نمی‌تواند به این سرعت جایگزین ایران برای فروش برق به عراق شود، گفت: ایران نباید فرصت تبدیل شدن به «هاب انرژی» در منطقه را از دست بدهد.

عربستان نمی‌تواند جای ایران را در فروش برق به عراق بگیرد/ «کاسا ۱۰۰۰» چطور تعریف شد؟

پیام باقری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا عراق می تواند عربستان را جایگزین ایران برای خرید برق کند، گفت: عراق باید مشکل کمبود برق خود را ریشه‌ای حل کند چرا که این کشور یک بار به صورت مقطعی این مشکل را توسط ترکیه و آن هم با نیروگاه‌های پرتابل که بر روی کشتی نصب و به صورت مقطعی به بصره ۳۵۰ مگاوات برق را منتقل کرد انجام داد اما در یک بازه زمانی کوتاه ان ایده عملیاتی شد؛ بنابراین این اقدام نمی‌تواند به طور دائم و ریشه‌ای مشکل کمبود برق عراق را که حدود ۱۰ هزار مگاوات کمبود دارد تأمین کند.

به گزارش فارس، دو هفته پیش وزارت خزانه داری آمریکا یک مهلت ۴۵ روزه به عراق برای جایگزین کردن خرید برق از ایران داد تا این کشور در این مدت فکری برای جایگزین کردن واردات برق از یک کشور دیگر بیاندیشد.

* حل شدن دائمی مشکل کمبود برق خود را حل کند دو سال زمان می برد

باقری با اشاره به اینکه عراق نمی تواند در عرض ۴۵ روز یک برق پایدار و مطمئن برای خود دست و پا کند ادامه داد: تمام کارشناسان به خوبی می‌دانند که اگر عراق قصد دارد به صورت ریشه‌ای و دائمی مشکل کمبود برق خود را از کشورهای دیگری مثل عربستان که رقیب جدی برای ایران در بخش برق محسوب می‌شود حل کند این اقدام زمان‌بر خواهد بود.

وی ادامه داد: عربستان داعیه "هاب انرژی" منطقه را دارد پس یکی از بازارهای مهم برای تبدیل شدن عربستان به هاب برق منطقه طبیعتاً به دلیل نیاز ۱۰ هزار مگاواتی همانا کشور عراق است. چرا که این کشور سرمایه‌گذاری‌های کلان و بزرگی برای جذب سرمایه‌گذاران در ساخت نیروگاه در کشور خود انجام داده است. 

*عربستان همواره رقیب منطقه‌ای ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی است

نایب رئیس سندیکای صنعت برق ادامه داد: عربستان همواره رقیب منطقه‌ای ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی است چرا که در عربستان طرح بزرگی در دست انجام است که این کشورهای GCC (شورای همکاری خلیج‌فارس) را به لحاظ شبکه برق به یکدیگر وصل کنند پس اگر این اتفاق رخ دهد عراق هم می‌تواند یک گزینه‌ای برای وصل شدن به این شبکه باشد.

عربستان همواره رقیب منطقه‌ای ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی است چرا که در عربستان طرح بزرگی در دست انجام است که این کشورهای GCC (شورای همکاری خلیج‌فارس) را به لحاظ شبکه برق به یکدیگر وصل کنند پس اگر این اتفاق رخ دهد عراق هم می‌تواند یک گزینه‌ای برای وصل شدن به این شبکه باشد

 

وی افزود:پس ایران به دلیل دارا بودن استانداردها و ظرفیت‌های بالا در داخل کشور برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه باید عجله کند چرا که تردید و کُندی در سرعت دادن به اقدامات لازم باعث می‌شود عربستان رقابت برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را از ایران پیروز شود.

*کاسا ۱۰۰۰ نمونه ای جدی برای ایران

باقری گفت: مصداق این موضوع را می‌توان به «کاسا ۱۰۰۰» اشاره کرد که علیرغم اینکه افغانستان و پاکستان کمبود برق جدی دارند و سالهاست پاکستان و افغانستان متقاضی خرید برق از ایران هستند اما ایران تنها ۱۰۰ مگاوات برق به پاکستان صادر می‌کند.

وی افزود: اما «کاسا ۱۰۰۰» پروژه‌ای را تعریف می‌کند که از قرقیزستان ۱۰۰۰ مگاوات برق از مسیر تاجیکستان به افغانستان و پاکستان صادر شود که ۲۰۰ تا ۳۰۰ مگاوات آن به افغانستان و ۷۰۰ مگاوات به پاکستان منتقل شود.

متمایز بودن ایران بخاطر موقعیت جغرافیایی و سوق‌الجیشی است یعنی امتیازهای خدادادی به ایران داده شده که در منطقه‌ای قرار داریم که دور تا دور کشور تقاضای برق وجود دارد و از نظر موقعیت جغرافیایی چه به لحاظ اختلاف افق و چه به لحاظ اختلاف دما در یک موقعیت ممتازی قرار داریم که پیک مصرف ایران با پیک مصرف کشورهای اطراف متفاوت می‌شود پس باید از این موقعیت‌ها نهایت استفاده را ببریم.

 

وی با اشاره به اینکه پس این فرصت‌ها، فرصت‌های زودگذر است و ایران کشوری متمایز است که سایر کشورها مثل عربستان آن را ندارد گفت: متمایز بودن ایران بخاطر موقعیت جغرافیایی و سوق‌الجیشی است یعنی امتیازهای خدادادی به ایران داده شده که در منطقه‌ای قرار داریم که دور تا دور کشور تقاضای برق وجود دارد و از نظر موقعیت جغرافیایی چه به لحاظ اختلاف افق و چه به لحاظ اختلاف دما در یک موقعیت ممتازی قرار داریم که پیک مصرف ایران با پیک مصرف کشورهای اطراف متفاوت می‌شود پس باید از این موقعیت‌ها نهایت استفاده را ببریم.

باقری گفت: تمام کارشناسان به خوبی می‌دانند که اجرای یک پروژه ریشه‌ای و دائمی که ۵۰۰ مگاوات و یا ۱۰۰۰ مگاوات برق به یک کشور منتقل شود این پروژه از زمان مطالعه تا زمان انجام کارهای مهندسی و تا زمان اجرا و تأمین قطعات و تجهیزات یک پروژه ۲ ساله است.

وی با اشاره به اینکه عراق مقطعی نمی‌تواند مشکل کمبود برق خود را رفع و حل کند، گفت: پس این اقدام عراق یک نمایش است که بخواهد ظرف ۴۵ روز مشکل کمبود برق خود را با یک کشور جایگزین مثل عربستان جای ایران حل کند چرا که حل کردن مسأله برق عراق با این ارتباطی که بین ایران و عراق هم است به تنهایی نمی‌تواند حل شود چرا که نیاز این کشور به برق خیلی بالا است.

نایب رئیس سندیکای صنعت برق ادامه داد: نیاز ۱۰ هزار مگاواتی عراق یک اقدام و زیرساخت جدی‌تری را می‌طلبد و برای آن باید پروژه‌هایی تعریف شود که به صورت دائمی و ریشه‌ای مشکل کمبود برق حل شود.

باقری در پاسخ به این سؤال که ایران از بابت صادرات برق به عراق یک میلیارد دلار طلبکار است چطور می‌توان این طلب یک میلیارد دلاری را از عراق دریافت کرد، گفت: نیاز برق عراق به ایران به قدری زیاد است که نمی‌توانند از برق ایران چشم‌پوشی کنند چرا که در تابستان امسال وقتی در پیک مصرف مجبور شدیم برق صادراتی به این کشور را که بر اساس قرارداد هم بود قطع کنیم بحران شدیدی برای این کشور ایجاد کرد. هر چند به هر حال این رویه مناسبی نیست اما به هر حال بعید است که عراق بخواهد از ایران برق خریداری نکند و این مطالبات به حق به نوعی پایمال شود.

وی افزود: حال که برق ایران به عراق صادر می‌شود باید تمهیداتی اندیشیده شود که ایران بتواند مطالبات خود را وصول کند که یکی از این روش‌ها ورود بخش خصوصی به بحث صادرات برق است.

نایب رئیس سندیکای صنعت برق افزود: بخش خصوصی در درجه نخست آن ملاحظات سیاسی را برای گرفتن مطالبات نخواهد داشت و در درجه دوم بخش خصوصی به خوبی می‌داند که چگونه مطالبات خود را وصول کند پس ورود بخش خصوصی به این موضوع صادرات برق می‌تواند مشکلات را برطرف و مطالبات را کاهش دهد.

مطالباتی هم در حدود ۲۰۰ میلیون دلار از ترکیه بابت فروش برق به این کشور داریم اما هنوز این مطالبات مسکوت مانده است و اگر بخش خصوصی ورود کند می‌تواند یک تمهیداتی بیاندیشد که پول دولت را در مسیری مناسب وصول کند.

 

وی خاطرنشان کرد: مطالباتی هم در حدود ۲۰۰ میلیون دلار از ترکیه بابت فروش برق به این کشور داریم اما هنوز این مطالبات مسکوت مانده است و اگر بخش خصوصی ورود کند می‌تواند تمهیداتی بیاندیشد که پول دولت را در مسیری مناسب وصول کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول