اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بازدارندگی مقاومت غزه و شکاف در کابینه صهیونیست‌ها

گرچه نوار غزه در محاصره همه جانبه و تحریم‌های گسترده است، اما ایمان، اراده، جهد و خلاقیت مجاهدین بر محدودیت‌ها فایق آمده است و بویژه توانمندی‌های نظامی و امنیتی آنها طی سال‌های اخیر افزایش قابل ملاحظه پیدا کرده است.

بازدارندگی مقاومت غزه و شکاف در کابینه صهیونیست‌ها

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس - علیرضا عرب: در بررسی بازدارندگی مقاومت در غزه و ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی آن بعنوان یک واقعیت مسلم، در وهله اول، تاکید موکد باید بر بعد فرهنگی آن متمرکز شود.

الف)بررسی مقاومت غزه و ابعاد آن

مقاومت یک فرهنگ است. این فرهنگ هر روز بیشتر از روز قبل در غزه بسط و تعمیق پیدا می کند.

البته مقاومت ابعاد دیگر اقتصادی نظامی امنیتی و ...هم دارد اما تمامی این ابعاد به بعد فرهنگی فراگیر آن مرتبط است. این فرهنگ در غزه رسوخ کرده و تولید و باز تولید می شود.

لذا غزه چه تحت محاصره باشد و چه نباشد مقاومت جادی و ساری خواهد بود و با دامنه و شدت متغیر به رشد تکاملی خود ادامه خواهد داد.

قدرت بازدارندگی حماس در غزه نیز از همین سر منشاء پایدار نشات گرفته است.

تحولات اخیر غزه که از نفوذ و حمله کماندوهای ویژه اسرائیلی به جنوب غزه آغاز و به موشک باران جنوب و مرکز اسرائیل توسط مقاومت منجر شد و نهایتا کابینه راستگرای نتانیاهو طی 48 ساعت از آغاز درگیری ها، مجبور به پذیرش آتش بس کرد.

اگر در 1967م تمامی اعراب طی 6 روز شکست خوردند حال در پرتو رشد و نمو فرهنگ مقاومت، ورق برگشته است.

در 2006م اسرائیل حتی نتوانست از عهده سرکوب یک گروه اسلامی یعنی حزب الله لبنان برآید و نهایتا طی 33روز شکست در کسب اهداف از پیش اعلام شده را پذیرفته و تن به آتش بس داد.

حال در 2018م این شکست در کسب اهداف در طول 48ساعت و بصورت دقیق تر در عرض 24ساعت اتفاق می افتد. یعنی توان بازدارندگی مقاومت در غزه تحت تحریم و محاصره افزایش یافته و متقابلا اسرائیل و هیات حاکمه آن نیز شکننده تر شده اند.

با ارتقاء توانمندی های نظامی و موشکی مقاومت در غزه، امنیت و رفاه صهیونیست ها، بویژه شهرک نشین های مجاور غزه در جنوب سرزمین های اشغالی، بشدت دچار مخاطره شده است و به نوعی توازن قوا به نفع فلسطینی‌ها و به ضرر صهیونیست ها تغییر کرده است.

این میراث نو به نو شونده مقاومت است.

متعاقب عملیات نفوذ ارتش رژیم صهیونیستی به داخل غزه مورخ یکشنبه 20آبان (11نوامبر ) که با اهداف چند گانه اعم از ربایش سران برجسته سیاسی مقاومت ،ترور فرمانده ارشد گردان‌های عزالدین قسام(نورالدین برکه)، آزادی سربازان اسیر اسرائیلی در دست حماس و ... ناموفق ماند ، مقاومت غزه مناطق اشغالی اطراف غزه را باقریب به 400موشک هدف قرارداد.

حماس شامگاه یکشنبه اعلام کرد که نظامیان صهیونیست در پوشش شهروندان عادی توانستند وارد غزه شده و "نورالدین برکه" فرمانده قسام در منطقه خان یونس را ترور کنند.

آنها پس از لو رفتن و شکست عملیات سعی در فرار از غزه را داشتند که با هوشیاری نیروهای گردان های قسام در کمین آنها گرفتار شدند.

در این درگیری یک افسر ارشد صهیونیست که فرمانده عملیات هم بود به هلاکت رسید و یک نفر دیگر زخمی شد.

در مقابل صهیونیستها برای نجات نظامیان خود مجبور به بمباران غزه شدند که در جریان این بمباران سنگین اسرائیلی ها، 7 فلسطینی به شهادت رسیدند.

اسرائیلی ها حتی برای نجات کماندوهای ویژه شان از جنگنده های عمود پروازشان نیز استفاده کردند .

بنابراین اگر میزان گسترده بمباران ها و استفاده از جنگنده های عمود پرواز نبود، تلفات کماندوهای مزبور به مراتب بیشتر شده و حتی احتمال دستگیری و یا کشته شدن تمامی آنها نیز می رفت.

متعاقبا حماس نیز شروع به موشک باران پرحجم شهرک های اطراف غزه در جنوب سرزمین های اشغالی کرد.

به نحوی که طی 24 ساعت(دوشنبه تا سه شنبه) 460راکت توسط نیروهای مقاومت شلیک شد که منجر به کشته شدن 1نفر و زخمی شدن ده ها نفر شد.

لازم به ذکر است که سامانه دفاعی ضد موشک کوتاه برد اسرائیل موسوم به "گنبد آهنین" تنها موفق به خنثی سازی 100موشک شد .

سامانه دفاعی پیشرفته گنبد آهنین که میلیاردها دلار هزینه ساخت و ارتقاء آن شده است توانایی مقابله با تکنولوژی موشکی رو به رشد و تکامل یافته گروه های مقاومت را ندارد.

گرچه نوار غزه در محاصره همه جانبه و تحریم های گسترده است، اما ایمان ،اراده ،جهد و خلاقیت مجاهدین بر محدودیت ها فایق آمده است و بویژه توانمندی های نظامی و امنیتی آنها طی سال های اخیر افزایش قابل ملاحظه پیدا کرده است.

لذا گروه های مقاومت در غزه ،بصورت متحد و یکپارچه، اعم از حماس ،جهاد اسلامی و ...توانایی های بازدارنده خود را در عرصه رصد دقیق و مستمر دشمن، شناسایی و ایجاد کمین در مقابل نیروهای نفوذی ، دفاع همه جانبه و درگیری رو در رو ،تعقیب و گریز و گرفتن تلفات از دشمن و نهایتا هجوم همه جانبه موشکی در هوا و حمله از طریق تونل های مخفی در زیر زمین به خوبی و با مهارت بسیار به نمایش گذاشتند.

این توان روبه رشد و نو به نو شده نرم افزاری و سخت افزاری گروه های مقاومت غزه در عرصه های فرهنگی،نظامی ، امنیتی و سیاسی نه تنها سبب بازدارندگی مشخص اسرائیل شده بلکه سبب رشد و اشاعه گفتمان و راهبرد مقاومت در منطقه خواهد شد.

ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اسرائیل در مقابل تهدیدات مستمر و متنوع مقاومت بسیار آسیب پذیر است.

حملات موشکی گروه های مقاومت طی 24 ساعت، از دوشنبه21آبان (12نوامبر) تا سه شنبه 22آبان (13 نوامبر)، بعد از مدت ها سبب به صدا درآمدن مستمر آژیر خطر در مناطق جنوبی اسرائیل شد.

شهرک نشین های مناطق جنوبی فلسطین اشغالی مجاور با نوار غزه تا حدود زیادی امنیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خود را از دست رفته می بینند.

ب) شکاف در کابینه راستگرای اسرائیل، احتمال قوی فروپاشی آن و برگزاری انتخابات زود هنگام

به هر روی پاسخ مقاومت در غزه به تجاوز صهیونیست ها به "خان یونس" آنچنان کوبنده بود که نتانیاهو سفر خود به فرانسه را ناتمام گذاشته و به سرعت به تل آویو بازگشت.

کابینه امنیتی اسرائیل به ریاست نتانیاهو تشکیل جلسه فوق العاده و اضطراری داد و طی 7ساعت سرانجام آتش بس با حماس را به میانجی گری مصر البته "بدون رای گیری" پذیرفت.

سطح بازدارندگی مقاومت و سطح پاسخ مقاومت به تجاوز اسرائیل به حدی ارتقاء یافته بود که درنگ در پذیرش آتش بس سبب خسارات جبران ناپذیر سیاسی،اقتصادی،نظامی و امنیتی به اسرائیل می شد لذا دولت راستگرا اسرائیل بین بد و بدتر ناچار به انتخاب گزینه بد شد.

اما مهمتر اینکه کابینه امنیتی اسرائیل پس از 7ساعت جلسه اضطراری، آتش بس با حماس در نوار غزه را بدون رای گیری پذیرفته و سپس شاهد بیانیه مشترک "آویگدور لیبرمن" وزیر جنگ و رییس حزب "اسرائیل بیتنا"(اسرائیل خانه ما)و "نفتالی بنت" وزیر آموزش و رییس حزب "خانه یهود" مبنی بر عدم موافقت آنها با آتش بس مذکور هستیم.

با پذیرش آتش بس توسط کابینه راست‌گرای رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین ناتانیاهو وزیر جنگ رژیم صهیونیستی"آویگدور لیبرمن" که ریاست حزب اسرائیل بیتنا را نیز بر عهده دارد به نشانه اعتراض روز 4شنبه23آبان (14نوامبر) از سمت خود استعفا داده و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

لیبرمن بعد از جلسه با حزب "اسرائیل بیتنا" در جمع نمایندگان کنیست حاضر شده و استعفای خود از دولت را اعلام کرده و خواهان برگزاری انتخابات پیش از موعد شد.

به این ترتیب با استعفای آویگدور لیبرمن از وزارت جنگ و خروج او و حزبش اسرائیل بیتنا از ائتلاف نتانیاهو کرسی های ائتلاف از 66کرسی به 61کرسی کاهش پیداکرده و به اکثریت شکننده تنها با یک کرسی رسیده است.

با توجه به تعداد کرسی های کنیست که 120 عدد است با احتساب حداقل 61کرسی اکثریت احراز خواهد شد.

"آویگدور لیبرمن" پذیرش آتش بس توسط دولت رژیم صهیونیستی را مصداق خرید آرامش به بهایی سنگین بدون هیچ طرحی برای مهار حماس در آینده و تسلیم شدن به ارعاب گروه های مقاومت درغزه دانست.

او معتقد است که پاسخ دولت صهیونیستی به پرتاب 500موشک به جنوب اسرائیل بشدت ناکافی بوده است.

لیبرمن بشدت از نتانیاهو انتقاد و عنوان کرد: " در مورد خیلی از مسائل بسیار مهم از جمله این که دولت صهیونیستی روز جمعه18آبان (9نوامبر) اجازه انتقال ۱۵ میلیون دلار پول نقد از دولت قطر به حماس را داده، با نتانیاهو «اختلاف نظر اساسی داشته است".

لیبرمن ادامه داد: "15میلیون دلار در وهله اول به خانواده اعضای حماس که در زدوخورد با ارتش اسرائیل در مرز غزه کشته شدند پرداخت می شود ، و سپس هزینه موشک هایی می شود که به اسرائیل شلیک خواهد شد".

‌لیبرمن به صراحت گفت: "من مخالفت بودم اما نتانیاهو من را دور زد".

لازم به ذکر است که نامبرده بعدا به وضوح عنوان کرد که با این آتش بس بعد از یک سال حماس از نظر نظامی به حزب الله دوم با تمام جزییات تبدیل خواهد شد و از نظر او این آتش بس بسیار اشتباه و خطرناک بوده و کابینه نتانیاهو به حماس مصونیت اعطاء کرده است.

وی ادامه داد: "بی‌معنی است که حماس حدود 500 فروند راکت شلیک کند... و آن وقت سران حماس از کابینه امنیتی اسرائیل مصونیت دریافت کنند".

در واقع بجز دو وزیر جنگ و آموزش دو وزیر دیگر کابینه راستگرا نتانیاهو از جمله "وزیر مهاجرت" رژیم صهیونیستی "صوفا لاندویر"از حزب "اسرائیل بیتنا" به حمایت از رئیس حزبش و به نشانه اعتراض به تصمیم نتانیاهو در آتش بس با حماس از سمت های خود استعفا دادند.

لازم به ذکر است هر دو حزب راستگرای "اسرائیل بیتنا" و "خانه یهود" در مواجهه با گروه های مقاومت در غزه و راهپیمایی های بازگشت موافق اعمال خشونت بیشتر با فلسطینیان هستند.

به نحوی که "نفتالی بنت" رییس حزب "خانه یهود" و وزیر آموزش فعلی اسرائیل، همواره "آویگدور لیبرمن" وزیر جنگ سابق و رییس حزب اسرائیل بیتنا را به ملایمت با فلسطینیان و مواجهه با آنان در راهپیمایی های بازگشت متهم می کرد و خواستار اعمال خشونت بیشتر با آنان بود.

حال وقتی "لیبرمن" مخالف برقراری آتش بس با حماس است و به نشانه اعتراض از کابینه استعفا می دهد، منطقا تنها انگیزه "نفتالی بنت" از عدم خروج از ائتلاف نتانیاهو را می توان کسب امتیاز وزارت جنگ و پر کردن جای خالی حزب "اسرائیل بیتنا" در کابینه دانست وگرنه او هم بشدت مخالف برقراری آتش بس با حماس است و بلافاصله بعد از برقراری آتش بس بیانیه ای مبتنی بر مخالفت خود و حزبش با آن منتشر کرد.

لازم به ذکر است "نفتالی بنت" وزیر فعلی آموزش ،اعطای وزارت جنگ به او از طرف نتانیاهو را شرط ماندن در ائتلاف فعلی عنوان کرده بود که طی جلسه ایی که دیروز جمعه 25آبان (16نوامبر)برگزار شد نتانیاهو با آن مخالفت کرد.

به این ترتیب با خروج "نفتالی بنت" وزیر فعلی آموزش و رئیس حزب "خانه یهود" که سبب کاهش کرسی های ائتلاف از 61 کرسی به 53 کرسی خواهد شد، عملا ائتلاف نتانیاهو در آستانه فروپاشی قرار گرفته هرچند که هنوز فروپاشی آن رسما اعلام نشده است.

در صورت فروپاشی ائتلاف فعلی، نتانیاهو باید اعلام انتخابات زود هنگام کنیست را بکند.

لازم به ذکر است دامنه اعتراضات به تصمیم نتانیاهو در خصوص پذیرش آتش بس با حماس، تنها به اعضای کابینه رژیم صهیونیستی محدود نشده و شاهد اعتراضات صهیونیست ها در سطح جامعه صهیونیستی هم هستیم.

تظاهرات اعتراض آمیز علیه آتش بس و نتانیاهو در تل آویو انجام شده و معترضین خواستار استعفای او شدند.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول