اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

آبه: در صورت مالکیت ژاپن بر جزایر مورد اختلاف با روسیه، آمریکا در آنها پایگاه نظامی نخواهد داشت

یک روزنامه ژاپنی نوشت که نخست‌وزیر این کشور به رئیس جمهور روسیه گفته است که اگر جزایر مورد اختلاف دو طرف به ژاپن داده شود، آمریکا در آنها نیرو و پایگاه نظامی نخواهد داشت.

آبه: در صورت مالکیت ژاپن بر جزایر مورد اختلاف با روسیه، آمریکا  در آنها پایگاه نظامی نخواهد داشت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت که اگر جزایر مورد اختلاف میان دو کشور در اختیار ژاپن قرار بگیرد، هیچ پایگاه آمریکایی در آنها ایجاد نخواهد شد.

روزنامه ژاپنی «آساهی» امروز جمعه نوشت ، آبه به منظور تمایل برای حل اختلافات موجود میان توکیو و مسکو که از زمان جنگ جهانی دوم در زمینه مالکیت چهار جزیره ایجاد شده است  به پوتین گفت که در صورتی که این جزایر در اختیار ژاپن قرار گیرند، نظامیان آمریکایی به این پایگاه‌ها نخواهند آمد.

این جزایر در روسیه با نام کوریل جنوبی و در ژاپن با نام مناطق شمالی شناخته می‌شوند. این جزایر برای روسیه از اهمیت راهبردی برخوردارند و به این کشور امکان می دهند که به غرب اقیانوس آرام دسترسی دریایی داشته باشد.

هر گونه توافقی در زمینه مالکیت ژاپن بر این جزایر به پیمان امنیتی ژاپن - آمریکا که هسته دیپلماسی ژاپن را تشکیل می‌دهد، مربوط خواهد شد و اجازه به واشنگتن برای ایجاد پایگاه نظامی در این جزایر هم از جمله همین موارد است.

آساهی همچنین نوشته است، آبه به پوتین گفته است که آمریکا در دو جزیره کوچکتر پایگاه نخواهد داشت با این حال مشاور ارشد امنیتی آبه پیشتر گفته بود که امکان ایجاد پایگاه آمریکایی وجود دارد.

دولت ژاپن به این گزارش واکنشی نشان نداده است. توکیو همواره تاکید کرده است که پیش از اینکه یک پیمان صلح امضا شود  باید مالکیت این کشور بر تمامی چهار جزیره تائید شود.

روز چهارشنبه کاخ کرملین از توافق رئیس جمهور روسیه و نخست‌وزیر ژاپن در جریان دیدار در سنگاپور برای تسریع روند مذاکرات در خصوص پیمان صلح و پایان دادن به مناقشات چند دهه‌ای میان دو کشور خبر داده بود.

پیش از این در دیدار قبلی میان سران دو کشور که در حاشیه اجلاس اقتصادی شرق روسیه در «ولادی‌ووستوک» در ماه سپتامبر برگزار شد، پوتین به آبه پیشنهاد داده بود تا بدون پیش شرط در خصوص جزایر مورد مناقشه به توافق برسند اما آبه این پیشنهاد را رد کرد و در آن زمان تأکید کرد که ژاپن حاضر نیست هیچ پیمان صلحی را بدون انجام شروط مد نظر سئول از جانب مسکو به امضا برساند.

انتهای‌پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول