اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

آموزش جامعه می‌تواند بروز دیابت را ۳۰ درصد کاهش دهد

رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه مطالعه قند و لیپید تهران پیشرو در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر بوده گفت: آموزش جامعه می‌تواند بروز دیابت را ۳۰ درصد کاهش دهد.

آموزش جامعه می‌تواند بروز دیابت را ۳۰ درصد کاهش دهد

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، فریدون عزیزی در مراسم ۲۰ سال پژوهش و مشارکت مردمی در ارتقای سلامت (مطالعه قند و لیپید ایران) اظهار داشت: امسال مصادف است با بیستمین سال آغاز مطالعه قند و لیپید تهران که در نوع خود در آسیا بی‌سابقه و جزو معدود مطالعات جهانی است که بیش از دو دهه برای شناخت و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، جامعه‌ای را تحت بررسی داشته است.

وی افزود: مطالعه قند و لیپید تهران یک مطالعه گسترده در حوزه بهداشت است که برای نخستین بار در کشور توسط پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سال ۷۷ به بررسی عوامل خطرساز بیماری‌های غیرواگیر در شهروندان ساکن شرق کلانشهر تهران پرداخت و در حال حاضر مرحله هفتم آن در حال انجام است.

رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: طی مرحله اول مطالعه که مرحله گردآوری اطلاعات جمعیت تحت پوشش بود و تا سال ۱۳۸۰ ادامه یافت، ۱۵۰۰۵ نفر از افراد سه ساله و بالاتر در قالب خانواده از لحاظ عوامل خطرساز بیماری‌های غیرواگیر مورد بررسی قرار گرفتند و پس از آن هر سه سال یک‌بار همان بررسی‌ها انجام و طبق پروتکل‌های استاندارد ارزیابی شده‌اند.

عزیزی گفت: مطالعه قند و لیپید تهران ۲۰ سال پیش طراحی شد و با تلاش‌های مرحوم خانم دکتر صانعی معاون وقت پژوهشی وزارت بهداشت در شورای پژوهش‌های علمی کشور به‌عنوان یک طرح ملی پذیرفته شد.

وی افزود: در این بررسی‌ها علاوه بر تکمیل پرسش‌نامه‌های مربوطه ازجمله سوابق بیماری‌ها، پرسشنامه تغذیه نو فعالیت بدنی، آزمایشات خون شامل اندازه‌گیری قند و لیپیدهای خون در حالت ناشتا، آزمون تحمل گلوکز، عملکرد کلیه، معاینه مختصر بالینی، تن سنجی و بررسی نوار قلب نیز صورت گرفت و نمونه‌های سرم و DNA افراد نیز نگهداری شده است.

رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در این مطالعه پیگیری‌های سالانه برای بررسی‌های منجر به فوت و بستری در بیمارستان انجام گرفت و نتایج مرحله اول مطالعه قند و لپید تهران حاکی از شیوع بالای عوالم خطرساز یعنی پرفشاری خون، (۲۴ درصد)، اضافه وزن و چاقی (۶۳ درصد)، اختلالات چربی خون (۵۴ درصد)، دیابت (۱۱ درصد) و مصرف سیگار (۱۴ درصد) در شهروندان بالای ۲۰ سال تهرانی و بیش از ۶۰ درصد بستری شدن بیمارستانی و مرگ و میر افراد ناشی از بیماری‌های غیرواگیر بود.

عزیزی با اشاره به اینکه از این طرح تاکنون ۹۰۰ مقاله منتشر شده که حدود ۶۰۰ مورد آن در مجلات بین‌المللی به چاپ رسیده است گفت: نتیجه تحقیقات انجام گرفته در ۷ مرحله منجر به توصیف ژنوم انسانی ایرانیان برای اولین بار شده است و می‌توان در آینده با همه اطلاعات اپید‌میولوژی، متابولیک و بالینی جمعیت قند و لیپید تهران به طرف پزشکی شخصی به معنای پیشگیری و درمان بیماری‌ها بر مبنای اطلاعات هر فرد حرکت کرده و آن را به نحو شایسته‌ای ارتقا داد.

وی خاطرنشان کرد: نتایج این طرح نشان داده است که آموزش جامعه و به دنبال آن با استمداد همان افراد آموزش دیده در جهت راهنمایی سایر افراد جامعه می‌توان بروز دیابت را تا ۳۰ درصد کاهش داد و از بروز موارد پیش دیابتی به‌طور قابل توجهی جلوگیری کرد. همچنین در اثر این مداخله سندرم متابولیکی و بیماری‌های ناشی از تغییرات غیرطبیعی چربی‌های خون و افزایش چاقی شکمی کاهش یافته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول