اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

کارشناس اقتصادی در گفتگو با فارس:

با هر روشی باید مسئله نقدینگی سرگردان را حل کرد/پول گردشگری اهرمی برای تقویت پول ملی

ذاکری تقویت پول ملی را در گروه حل مسئله نقدینگی با هر شیوه و راهکاری از جمله بلوکه کردن سپرده‌های بانکی اعلام کرد و افزود:منابع حاصل از گردشگری می‌تواند به تقویت پول ملی بیانجامد.

با هر روشی باید مسئله نقدینگی سرگردان را حل کرد/پول گردشگری اهرمی برای تقویت پول ملی

ناصر ذاکری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس تقویت ارزش پول ملی را منوط به حل مسائل مختلف پیرامون ارز و نقدینگی سرگردان جامعه عنوان کرد و افزود:نقدینگی سرگردان در اقتصاد ایران به حدی رسیده که منجر به ایجاد دارایی‌های انبوه برای عده ای از اشخاص حقیقی و  حقوقی شده اما در چرخه اقتصاد هیچ گاه به گردش در نیامده است. بطور مثال  با پیش فروش خودرو و یا سکه این پول‌ها باعث پدید آمدن سلاطین مختلف به دلیل برخورداری از پول پر قدرت شده‌اند.

وی افزود:در حاشیه بازار آزاد و بورس همواره این پول‌های قدرتمند پارک شده‌اند تا به محض بدست آوردن فرصت مناسب همه جا را تخریب کنند. حجم نقدینگی در ایران هم اکنون از 1600 هزار میلیارد تومان فراتر رفته و این در حالی است که شاید اندکی بیش از 1000 میلیارد تومان از این رقم اضافی است و اقتصاد کشور نیازی به آن ندارد.

به باور وی این ارقام به دلیل بی نظمی مؤسسات مالی و اعتباری در گذشته و یا نیاز دولت به نقدینگی ایجاد شده که باید با هر فریب و حربه‌ای آنرا کاهش داد.

این کارشناس اقتصادی از وجود سیاست‌های مختلف اقتصادی برای کاهش حجم نقدینگی سرگردان در جامعه در صورت عزم جدی دولت سخن گفت و افزود:بطور مثال می‌توان با ایجاد فرصت‌های سپرده گذاری و راهکار بلوکه کردن این سپرده‌ها مانع هجوم نقدینگی به بازارهای غیر مولد و یا رفتارهای سفته بازی در جامعه شد . این در حالی است که با راهکارهای سلبی و قهری هیچ گاه نمی‌توان مهار سرکش نقدینگی را در دست گرفت.

حجم نقدینگی در ایران هم اکنون از 1600 هزار میلیارد تومان فراتر رفته و این در حالی است که شاید اندکی بیش از 1000 میلیارد تومان از این رقم اضافی است و اقتصاد کشور نیازی به آن ندارد.

ذاکری ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری متنوع از جمله در بازار سهام را یکی زا راهکارهای مهار نقدینگی دانست و افزود:هم اکنون چنین فرصت‌هایی بطور کامل در اقتصاد ایران وجود ندارد از این رو دودی که به چشم همه خواهد رفت با هجوم نقدینگی به بازارهایی مثل سکه و ارز افزایش خواهد یافت.

وی در برابر این پرسش که وجود شرکت‌های تخصیص وام به بنگاه‌های کوچک و متوسط برای به گردش درآمدن نقدینگی تا چه حد می‌تواند به اقتصاد کمک کند ، پاسخ داد:شرکت‌های کوچک و متوسط از جمله مشاغل خانگی می‌توانند با نقدینگی پایین تری در اقتصاد فعال شوند اما مسائل اقتصاد ایران فراتر از این موارد بوده و باید حل شوند.

ذاکری ادامه داد: چنانچه به این نتیجه برسیم که هیچ راهی برای تعامل با دنیا نداریم آن زمان می‌توان با رونق مشاغل خانگی بر تداوم اقتصاد داخلی امیدوار بود.

پژوهشگر موسسه دین و اقتصاد با تاکید بر امکان حل مشکلات با اقتصاد جهانی و امکان تقویت صادرات تولید داخلی کشور گفت: می‌توان با تقویت گردشگری ایران و به تبع آن ایجاد مشاغل مختلف در این زمینه زمینه تقویت ارزش پول ملی را فراهم کرد. با این همه هجمه نقدینگی سرگردان و عدم مهار آن می‌تواند به درآمد حاصل از گردشگری نیز ضربه بزند.

وی با اشاره به حجم درآمد ناشی از صنعت گردشگری پس از سال 1991 میلادی تا کنون گفت: منابع  حاصل از این صنعت تاکنون در حالی به 25 هزار میلیارد دلار در دنیا بالغ شده که پس از  تزریق این منابع به اقتصاد توانسته ثروتی 50 هزارمیلیارد دلاری را برای جهان ایجاد کند.

با نگاهی منصفانه می‌توان حداقل سهم دو درصدی را از این ظرفیت برای ایران قائل شد که خود را از آن محروم کرده‌ایم.

در حال حاضر درآمد ایران از گردشگری به اندازه رستوران‌های کشور ترکیه نیست و می‌توان در اولین گام با مهار نقدینگی با روش‌های مختلف ، نسبت به جذب منابع حاصل از گردشگری برای تقویت ارزش پول ملی اقدام کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول