اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

عدالت در برخورداری از امکانات هنری/5

هنرمندان شهرستانی از مطالبه‌گری خسته نشوند

رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران بر لزوم برخورداری هنرمندان استانی از امکانات یکسان هنری تأکید کرد و لازمه این امر را مطالبه‌گری این هنرمندان از وزارت ارشاد و انجمن‌ها هنری دانست.

هنرمندان شهرستانی از مطالبه‌گری خسته نشوند

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، بیش از ۵۳۰ گالری در کشورمان مجوز فعالیت دارند که از این تعداد، حدود ۲۶۰ گالری در تهران و ۲۷۰ گالری در شهرستان‌ها هستند (+). هرچند درباره گالری‌های فعال که در معرفی هنرمندان و گردش آزاد اقتصاد هنر نقش دارند،  آمار دقیقی وجود ندارد، اما با این حال تمایز بارزی میان گالری‌های پایتخت با گالری‌های استانی وجود دارد و در این باره هنرمندان به یک میزان از عدالت برخوردار نیستند. حتی در گالری‌های تهران هم هر هنرمندی نمی‌تواند نمایشگاه برگزار کند و عنصر تعیین‌کننده، گالری‌دارها هستند. برای واکاوی این مسأله و ارائه راه‌حل‌های احتمالی، در سلسله گفت‌وگوهایی با افراد صاحب‌نظر و دخیل در این ماجرا گفت‌وگو می‌کنیم.

ابرهیم حقیقی رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران در این باره گفت: تمرکززدایی از پایتخت در وهله اول وظیفه دولت است، اما آنقدر مشغله‌های معیشتی برای دولت‌ها اولویت شده است که هنر در مرحله آخر قرار دارد. حتی در بودجه هم که نگتاه می‌کنیم، هنر در پایین جدول قرار دارد و بسیار کمتر از ورزش است. در خود هنر هم، هنرهای تجسمی خیلی کمتر از سینما است، منظورم این است که رقمی برای فعالیت جدی باقی نمی‌ماند، چه اینکه بخواهد به تمرکززدایی و شهرستان‌ها هم فکر کند!

وی افزود: بنابراین مثل تمام موارد غافل دیگر که خود مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد وسط می‌آیند، هنرمندان و هنرجویان هم خودشان باید آستین بالا بزنند و وسط بیایند. به شخصه وقتی کارگاه‌های آموزشی گرافیک در شهرستان‌ها دارم، هنرجوها و استعدادها را کشف می‌کنم و اگر خودشان را نشان ندهند، تلف می‌شوند. بنابراین پیشنهادم به هنرجوهای استانی همیشه این است که خودتان آستین بالا بزنید!

این گرافیست پیشکسوت گفت: به عنوان مثال، نمایشگاه «سرو نقره‌ای» که در کرمانشاه برپا شد، به درخواست و پافشاری طراحان شهرستان برپا شد. منظورم این است که هنرمندان شهرستانی مطالبه کنند و از انجمن‌ها و اداره‌کل‌های ارشاد بخواهند و مدام مطالبه کنند و از مطالبه‌گری خسته نشوند. مطمئن باشند اساتید از برگزاری ورکشاپ در شهرستان‌ها استقبال می‌کنند.

رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران خاطرنشان کرد: پرداختن به شهرستان‌ها جزء اساسنامه همه انجمن‌ها است و مصوب کرده‌ایم که انجمن‌های هنری به شهرستان‌ها زیاد بپردازند. ضمن اینکه اداره ‌کل هم هست و خوشبختانه در این مدت دیده‌ام که آقای مظفری مدیر تجسمی ارشاد با روی باز از این موضوع استقبال کردند و یکی از دلایلی که آمده‌ام و کنار ایشان قرار گرفته‌ام،  یک دلیلش این بود که از ایشان برای پرداختن به کارهای انجمن‌ها و شهرستان‌ها قول گرفته‌ام.

حقیقی در پایان اظهار داشت:  باور کنید که خیلی از هنرجویان استانی امکان حضور در تهران و دیدن آثار هنری و گالری‌گردی را ندارند، بنابراین اثر را باید بفرستیم آنجا تا ببینند! این وظیفه خودمان است؛ یعنی رسانه‌ها، انجمن‌ها، اساتید و هنرجویان. این را در رشت و مشهد و شیراز به شخصه دیده‌ام.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول