اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کمیسیون نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کرمان مطرح شد

افزایش 197 درصدی کشفیات سوخت قاچاق در کرمان

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان گفت: اکنون قاچاق سوخت به اوج خود رسیده است، نمی‎توان، تمام مسؤولیت را به گردن نیروی انتظامی انداخت تا با این معضل مقابله کرد، بلکه باید با پیشگیری و پیش‌بینی راهکارهای مؤثر از افزایش آن جلوگیری به عمل آورد.

افزایش 197 درصدی کشفیات سوخت قاچاق در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حمید ملانوری سرپرست معاونت سیاسی ‌امنیتی استانداری کرمان در کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اظهار داشت: شهرستان‌های رودبار، قلعه‌گنج، ریگان و فهرج اقدامات خوبی در بحث کاهش عرضه سوخت خارج از شبکه انجام دادند که به‌طور میانگین حدود 30 درصد است و این امر می‌تواند، الگوی خوبی برای سایر مناطق باشد.

وی بیان داشت: باید تمام شهرستان‌های شرقی و جنوبی مانند مناطق مذکور کارت‌های سوخت آزاد را از جایگاه‌ها جمع‌‎آوری کرده و تنها در یک جایگاه به میزان نیاز آن‌‎ها سوخت عرضه کنند و شب‌ها نیز در محدوده زمانی 10 شب تا 6 صبح سوخت بسیار کم به متقاضیان داده شود که این امر نیازمند مدیریت و نظارت جدی فرمانداران و سایر دست‎اندرکاران است.

ملانوری با تأکید بر نصب سیستم‌های پایش تصویری در جایگاه‌های عرضه سوخت تصریح کرد: شورای تأمین شهرستا‌ن‎ها طبق قانون این اختیار را دارند که در صورت هرگونه قصور و مخالفت جایگاه‌داران این مکان‎ها را از آن‎ها خلع ید و در اختیار افراد ذی‎صلاح قرار دهند، بنابراین باید نصب سیستم‌های پایش تصویری با نظارت شرکت نفت جدی گرفته شود.

عدم ارائه سوخت به کامیون‎های فاقد بار

سرپرست معاونت سیاسی ‌امنیتی استانداری کرمان از عدم ارائه سوخت به کامیون‎های فاقد بار خبر داد و ادامه داد: افزایش عرضه سوخت در جایگاه‌های شهر کرمان 8.3 درصد و در رفسنجان 2.3 درصد است که از میانگین کشوری بسیار پایین‎تر است، اما در شهرستان‌های جنوبی و شرقی در این زمینه با مشکل مواجه هستیم که اصل بر نظارت دقیق در اجرای این مصوبه است.

وی با اشاره به اینکه 14 هزار کامیون در سطح استان کرمان وجود دارد که 12 هزار دستگاه دارای کارت هوشمند سوخت است، افزود: بر همین اساس باید نسبت به سوخت‌گیری 2 هزار دستگاه کامیونی که دارای کارت هوشمند نیستند، نظارت و دقت بیشتری صورت گیرد و کامیون‌هایی که در حمل و نقل درون‎شهری فعال هستند، عمدتاً در بخش جابه‎جایی شن و ماسه کار می‎کنند که از طریق معاون به راحتی می‎توان، نسبت به سوخت‎گیری آن‎ها مدیریت کرد.

عدم نظارت و برخورد جدی زمینه قاچاق را فراهم کرد

ملانوری عنوان کرد: سوخت یک ذخیره ملی است که با قیمت اندک عرضه می‎شود و از سوی دیگر با عدم نظارت و برخورد جدی زمینه قاچاق آن فراهم شده است، بنابراین باید تعیین تکلیف چاه‌های فرم یک که تعداد آن‎ها 6 هزار و 121 است با جدیت پیگیری شود تا بتوانیم، سوخت را به درستی مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه ما با برداشت بی‎رویه آب از منابع زیرزمینی مخالف هستیم و به دلیل بحران موجود باید آن را مدیریت کرد، اما این به معنای آن نیست که تولید کشاورزی و اشتغال خود را مدیریت نکنیم، ابراز داشت: آّب منطقه‎ای وضعیت چاه‎های فرم شماره یک را تکلیف خود بداند و به راحتی از کنار آن عبور نکند، همچنین جهاد کشاورزی و شرکت نفت نیز به عنوان متولیان حوزه کشاورزی این چاه‎ها را تعیین تکلیف کنند.

ملانوری خاطرنشان کرد: استان کرمان دارای ذخایر بسیار غنی است که باید با مدیریت صحیح آن‎ها را در مواقع بحران در اختیار مردم قرار داد و با هماهنگی و تعامل خوب میان دستگاه‌های اجرایی و قضایی تلاش کرد، نیازهای جامعه تأمین شود.

ثبت نام 4 هزار و 733 واحد در سامانه جامع انبارهای کرمان

ابراهیم شهریاری دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان اظهار داشت: سامانه جامع انبارها یکی از عناصر کلیدی ساماندهی نظام توزیع است و هنگامی که انبارها شناسه‌دار شدند با توجه مواد 23 تا 27 آیین‌نامه مواد پنج و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز این وظیفه به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شد.

وی بیان داشت: هدف از راه‎اندازی سامانه مذکور این است که از زمان بارگیری یک کالا تا تخلیه در انبار رصد شود و افرادی که دارای انبار هستند، باید حتماٌ در سامانه جامع انبارها ثبت‎نام کرده و محل نگهداری کامیون را نیز در آن ثبت کنند، این سامانه در چند فاز در حال اجرا است که فاز دوم در ابتدای شهریور ماه امسال آغاز شده و 22 قلم کالای اساسی برای آن اعلام شده است.

 شهریاری تصریح کرد: هر فردی که دارای انبار است، اگر در سامانه جامع انبارها ثبت‎نام نکند و یا ثبت‎نام کند، اما رسید حواله آن را اعلام نکند و این انبار شناسایی شود در حکم احتکار است و تعداد 4 هزار و 733 واحد تاکنون در این سامانه ثبت‎نام کردند که یک‌هزار و 669 واحد آن معادل 35 درصد متعلق به سال 97 است.

وی افزود: عمده‎فروشان خواروبار 2 هزار و 74 مورد، واحدهای کشاورزی 102 مورد، واحدهای معدنی 248 مورد، واحدهای صنعتی 655 مورد، انبارهای نگهداری کالا یک‌هزار و 189 مورد، واحدهای بهداشتی 43 مورد و واحدهای طیور و آبزیان 422 مورد در سامانه ثبت کرده و همچنین اخیراً بحث موجودی کالا نیز به سامانه جامع انبارها افزوده شده است.

شهریاری عنوان کرد: با این سامانه می‌توان از موجودی انبارهای شهرستان‌های استان و همچنین سایر نقاط کشور اطلاع یافت، همچنین در آینده از این طریق به راحتی می‌توان، بحث قاچاق کالاهایی را که حمل شده و در سامانه ثبت نشده است، پیگیری کرد.

قاچاق سوخت به اوج خود رسیده است

ارسلان میری مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان با انتقاد از عدم اثرگذاری و بی‌فایده بودن جلسه‌های مکرر در بحث قاچاق سوخت طی سال‌های اخیر اظهار داشت: قانون خوب در این زمینه وجود دارد، اما نیروهای متولی که باید نظارت دقیق و جدی داشته باشند، نداریم، هدف از برگزاری این جلسه‌ها تسهیل در فرآیند مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، اما عملاً نتیجه‎ای حاصل نشده است.

وی ابراز داشت: در بحث فرآورده‌های نفتی تصویب شده بود که یک سری تانکر برای نگهداری و انتقال آن‎ها توسط فرمانداران تأمین شود که با گذشت دو سال از این مصوبه هنوز هیچ کاری صورت نگرفته است، اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که قاچاق سوخت به اوج خود رسیده است، نمی‎توان، تمام مسؤولیت را به گردن نیروی انتظامی انداخت تا با این معضل مقابله کرد، بلکه باید با پیشگیری و پیش‌بینی راهکارهای مؤثر از افزایش آن جلوگیری به عمل آورد.

رشد 197 درصدی افزایش کشفیات سوخت قاچاق در کرمان

یدالله حسن‌پور رئیس پلیس آگاهی استان کرمان اظهار داشت: با توجه به ریسک‌پذیری و مجازات پایین و سودآوری زیاد قاچاق سوخت با افزایش این معضل مواجه هستیم و با ابراز تأسف اشتغال به آن در جامعه دارای قبح نیست، بنابراین باید جایگاه‌های سوخت به مجهزترین سیستم‎های پایش تصویری تجهیز شوند تا زمینه عرضه کاهش سوخت فراهم شود.

وی استان کرمان را معبر سوخت قاچاق از استان‌های مرکزی دانست و اذعان داشت: روز گذشته 6 کامیون حامل 60 هزار لیتر سوخت قاچاق توقیف و هشت متهم دستگیر شد و طی هفت ماه ابتدای سال جاری در مجموع 197 درصد افزایش کشفیات سوخت قاچاق نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول