اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

خالق «مردان ایکس» و «مرد عنکبوتی» درگذشت

«استن لی» بنیانگذار کمپانی «ماروِل» و خالق شخصیت‌هایی نظیر «مردان ایکس»، «چهار شگفت‌انگیز» و «مرد عنکبوتی» درگذشت.

خالق «مردان ایکس» و «مرد عنکبوتی» درگذشت

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از وِرایِتی، «استن لی» بنیانگذار کمپانی «ماروِل» و خالق «چهار شگفت‌انگیز» و «مرد عنکبوتی» دیشب در ۹۵ سالگی درگذشت.

استن لی دیروز پس از احساس کسالت شدید توسط آمبولانس اورژانس به مرکز پزشکی «سدار سینای» منتقل شد که بلافاصله پس از انتقال درگذشت.

لی در اوایل همکاری‌اش با «جک کِربی» چندین فیلمنامه جذاب نوشت که اغلب دارای تم‌های اجتماعی بود که برای جوانان بسیار جذاب بود و به شیوه‌ای متفاوت از آثار پیشین نوشته شده بودند. این آثار در سطح وسیعی در اوایل دهه ۶۰ میلادی کار خود را با خلق فیلم‌هایی نظیر «چهار شگفت‌انگیز» و فیلم‌های اَبَرقهرمانی ادامه داد که از آن دوران با عنوان «عصر نقره‌ای کامیک» یاد می‌شود.

او در ادامه کارهای شاخص‌اش «مرد عنکبوتی» را با همکاری هنرمند «استیو دیتکو»، «هالک»، «مردان ایکس»، «مرد آهنی»، «ثور»، «بی‌باک»، «کاپیتان آمریکا» و «انتقام‌جویان» که هرکدام به فیلمی شاخص تبدیل شدند، خلق کرد.

لی در سال ۱۹۷۲ به دلیل تغییرات متعدد مدیریتی، «ماروِل» را ترک کرد لیکن تا آخر عمرش عنوان رئیس برایش باقی ماند. لی با اینکه دیگر مستقیما در مارول نبود لیکن در بسیاری آثار بزرگ این کمپانی مشارکت داشت. او فیلم‌هایی نظیر «ددپول۲» و «محافظان کهکشان۲» را خلق کرد. او همچنین در پروژه‌هایی نظیر «تئوری بیگ بنگ»(نظریه انفجار بزرگ/مَهبانگ) شبکه تلویزیونی CBS حضور داشت.

«استن لیه‌بِر» که بعدها به اختصار «استن لی» خوانده می‌شد از پدر و مادری مهاجر یهودی در نیویورک زاده شد. برادر بزرگترش لَری لیه‌بِر هنرمند کتاب‌های کامیک شد. او از طریق عمویش که برادر زن مارتین گودمن ناشر کامیک بوک بود با او آشنا شد و لی به عنوان دستیار در شرکتی که در آن زمان «تایملی کامیکس» نامیده می‌شد و بعدها به «ماروِل» تغییر نام داد، مشغول به کار شد.

لی به تدریج شروع به نوشتن کتاب‌های کامیک(طنز) تحت نام «استن لی» کرد و دلیلش را این عنوان کرد که می‌خواست نام واقعی و کامل خود را برای کارهای شاخص‌تر و جدی‌تر نظیر رمان نگه دارد.

لی اولین اعتبار خود را به خاطر داستان «کاپیتان آمریکا» در سال ۱۹۴۱ بدست آورد. لی پس از آن به عنوان سربازی در جنگ جهانی دوم در ارتش آمریکا خدمت کرد.

پس از آن همکاری مجدد وی با گودمن ادامه یافت و پس از خلق آثاری چون «مرد عنکبوتی» و «لیگ عدالت»، گودمن به وی اجازه داد تا تماما در زمینه ژانر اَبَرقهرمانانه بنویسد. او سبکی نو خلق کرد که در آن اَبَرقهرمانانی با علایق عشقی و تعاملات اجتماعی که حتی دارای نقص و عدم امنیت بودند وجود داشتند که برای مخاطب نو و جذاب بود. 

استن لی و جک مک‌کربی دو همکار و یار دیرینه شده بودند. مایک ریچاردسن بنیان‌گذار شرکت «دارک هورس کامیک»(شرکت آثار طنز اسب سیاه) در مورد این دو گفت: لی و کربی مانند «پُل مک‌کارتنی» و «جان لِنون» گروه بیتلز در کامیکس هستند و استن لی در بین فرهنگ عامه به چهره‌ای بسیار شناخته شده تبدیل شد ولی جک کربی نه.

لی در سال ۱۹۹۸ کمپانی خود با نام «استنلی مدیا» را تاسیس کرد. لی با این وجود که همچنان همکاری تنگاتنگی با ماروِل داشت در سال ۲۰۰۲ از این کمپانی شکایت کرد با این عنوان که قرار بوده درصدی از سود حاصل از برنامه‌های تولیدی تلویزیون و تولید فیلم سینمایی نیز به او برسد که چنین نشده است. او نهایتا در سال ۲۰۰۵ مبلغ ۱۰ میلیون دلار غرامت از ماروِل دریافت کرد.

لی در سال ۲۰۱۱ کمپانی خود را با هولدینگ «ریکو کَپیتِل» که شرکت بزرگ هنگ‌کنگی بود ادغام کرد تا یک کمپانی بزرگ‌تر با عنوان «استورم اینترتِینمنت» خلق کند که به ساخت سری جدید فیلم‌های اَبَرقهرمانانه در چین و دیگر کشورهای آسیایی بپردازد.

استن لی در سال ۲۰۰۸ موفق به دریافت «مدال ملی هنر» شد. او همچنین «جایزه انجمن صنفی تهیه‌کنندگان»(گیلد اِوارد) را در ژانویه سال ۲۰۱۲ بدست آورد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول